torsdag 10. september 2015

Topp 10 den tiende - Topp 10 dystopier

Da var det denne tiden igjen. På tide med en ny Topp 10-liste. Dette blir nok en av de siste jeg skriver. Jeg kommer til å fortsette ut året, men etter det blir det ikke noe mer. Jeg har dessverre ikke tid til disse postene lenger. De tar ganske lang tid å skrive og planlegge.

I dag skal det handle om dystopier. Jeg har lest en del dystopier, noen gode og noen ikke fullt så gode. En dystopi er det motsatte av en utopi. Det er en fremtid du helst ikke vil leve i. Her er mine ti favoritter.

1. Chaos Walking av Patrick Ness
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet om denne serien nå, men jeg kan aldri få reklamert nok for den. Chaos Walking av Patrick Ness er helt fantastisk! Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flere har lest serien.

Serien handler om Todd Hewitt; den siste gutten i en by hvor det bare bor menn. Todd lever i en verden hvor alle kan høre hverandres tanker, og da er det ikke mulig å ha hemmeligheter... ikke sant? Det er i hvert fall det Todd tror inntil han finner et sted som er helt stille. Ingen lyder, ingenting. Hva er det som skjer? Og hvorfor må Todd rømme?

Les min anmeldelse av den første boka, The Knife of Never Letting Go, her.

2. More Than This av Patrick Ness
Ja, jeg er virkelig glad i Patrick Ness' bøker. Han skriver så utrolig godt, og dystopiene hans er originale og spennende. More Than This er ikke et unntak. Patrick Ness skriver om et mulig liv etter døden. Er det mer enn dette?

En ung gutt drukner. Det er det aller første vi får vite. Han drukner. Dør. Men så våkner han igjen. Hvor er han? Hva er det for et sted han har kommet til? Og er det noen andre enn ham der?

Les min anmeldelse av More Than This her.

3. Nineteen Eighty-four av George Orwell
George Orwell var en av de første klassiske forfatterne jeg leste bøker av. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at han var genial. Nineteen Eighty-four er skremmende på en måte mesteparten av dystopiene som blir skrevet for tiden ikke er. I de fleste dystopier går det bra til slutt, men i Nineteen Eighty-four sitter man igjen og er like frustrert etter at boka er ferdig. Det er et skremmende styresett Orwell beskriver, og mange ord og uttrykk vi bruker i dag stammer fra denne boka. Hvem har vel ikke hørt uttrykket "storebror ser deg", og ja, det er like creepy som det høres ut.

Boka beskriver et totalitært samfunn. Alle blir overvåket, og til og med tankene til folk blir holdt øye med. Wilson Smith lever midt oppi dette systemet, men han er ikke helt fornøyd. Etter hvert begynner han å gjøre opprør. Bare små ting av gangen. Så han ikke blir tatt. Men vil han klare å holde det hemmelig?

Les min anmeldelse av Nineteen Eighty-four her.

4. Kamerat Napoleon av George Orwell
Veldig dårlig bilde, jeg vet.
Sorry...
Animal Farm eller Kamerat Napoleon, som boka heter på norsk, var den første George Orwell-boka jeg leste. Det var en skremmende opplevelse. I begynnelsen virket boka som en koselig historie om dyr på en gård, men det var den ikke. Historien ble sakte, men sikkert mer og mer creepy, og jeg merket flere likhetstrekk med den russiske revolusjonen.

En dag bestemmer dyrene på Manor Farm at de skal ta over. De trenger ikke menneskene lenger. Etter å ha kvittet seg med menneskene, prøver dyrene å finne ut hvordan de best kan styre gården. Sakte, men sikkert ser man at bestemte grupper med dyr tar over, og har det virkelig blitt bedre etter at de kvittet seg med menneskene?

Les min anmeldelse av Kamerat Napoleon her.

5. The Maze Runner av James Dashner
Det er ganske lenge siden jeg leste James Dashners Maze Runner-serie, men for tiden filmes bøkene i serien. Den første filmen kom på kino i fjor, tror jeg, og den andre kommer nå i september. Serien er kjempespennende og original. Det er folk som sier at den ligner på The Hunger Games, men da kan jeg bare si at det er motsatt. The Maze Runner kom ut før The Hunger Games.

Når Thomas våkner i et slags heislignende rom, er det eneste han husker navnet sitt. Ikke noe mer. Han finner fort ut at han er i midten av en labyrint. Her bor en gruppe gutter. Alle kom dit på samme måte som Thomas. Men når det noen dager senere dukker opp en jente, er det ingen som vet hva de skal gjøre. Det eneste de vet er at de må finne en vei ut.

Les min anmeldelse av den første bok, The Maze Runner, her.

6. Gone av Michael Grant
Gone var én av de første dystopi-seriene jeg leste. Jeg ble helt hekta, og for noen år siden leste jeg den siste boka, som var helt fantastisk. Gone har en helt spesiell plass i hjertet mitt. Den er kjempespennende, og i tillegg er den sykt creepy. Serien er ikke noe for dem som blir lett skremt..

En dag skjer det, det som ingen trodde kunne skje. Alle over femten år forsvinner, og det dannes en kuppel rundt Perdido Beach, California. I begynnelsen synes barna det er spennende og gøy. Ingen voksne! De kan gjøre akkurat som de vil. Men hva skal de gjøre når de begynner å gå tom for mat? Og hva med de barna som begynner å mutere?

Les min anmeldelse av den tredje boka, Løgner, her.

7. Ready Player One av Ernest Cline
Ready Player One er nok egentlig en science fiction-bok, men den kan like fint klassifiseres som en dystopi. I hvert fall er det en genial bok! Det var litt tilfeldig at jeg leste den; jeg trodde ikke egentlig den var noe for meg, men så feil er det mulig å ta. Ready Player One er helt utrolig, og jeg synes det var kjempegøy med alle referansene til 80-tallets popkultur. Nå ser det ut som om Steven Spielberg skal lage en film av boka og at Ernest Cline skriver på en oppfølger. Jeg gleder meg så mye!!

Året er 2044. Jorda er overbefolket, men de det er nesten ingen som lever i den virkelige verden lenger. De lever alle sammen i spillet OASIS. Wade Owen Watts er intet unntak. Nå er skaperen av OASIS på letning etter en arving til imperiet sitt. Han bestemmer seg for å lage en konkurranse, og lover at den som vinner skal arve alt. Selvfølgelig må Wade være med på det. Men er OASIS så bra som Wade alltid har trodd?

Les min anmeldelse av Ready Player One her.

8. The Hunger Games av Suzanne Collins
Jada, selvfølgelig måtte The Hunger Games meg på denne lista. Noen vil kanskje synes at jeg setter den litt langt ned på lista, men for meg er det her den passer. The Hunger Games er veldig spennende, og serien er kjempekjent hele verden over. Den siste filmen kommer ut nå i november, og jeg gleder meg kjempemye. Hvis den er som den forrige, må den være bra.

Det som tidligere var USA er delt i tretten områder, hovedstaden, Capitol, og de tolv distriktene. For å holde styr på distriktene, arrangeres det årlige Hunger Games, hvor tjuefire barn, én gutt og én jente fra hvert av distriktene må sloss mot hverandre til kun en står igjen levende. Katniss Everdeen bor i distrikt tolv. Det fattigste av de alle. Når lillesøsteren hennes blir trukket ut til å delta i årets Hunger Games, melder Katniss seg frivillig. Hvordan kommer det til å gå med Katniss i lekene?

9. A Clockwork Orange av Anthony Burgess 
Enda en klassiker. Jeg må innrømme at A Clockwork Orange var en tung bok. Det er derfor den ikke kommer høyere opp på lista. Ellers er det en utrolig bok. Den skremte meg skikkelig, at noen kan være så grusomme, og jeg taklet bare små doser av boka av gangen. Det er sjeldent det skjer, og vanligvis betyr det at jeg ikke liker boka. Slik var det ikke med A Clockwork Orange. Boka var bare så utrolig intens.

Vi følger tenåringen Alex. Han interesserer seg for vold, sex og klassisk musikk, spesielt Beethoven. Alex er leder for en gjeng som herjer i gatene og bryr seg mitt bak om andre. Det er en marerittversjon av fremtiden Anthony Brugess har sett for seg, og av alle dystopiene jeg har lest, er dette den mest forstyrrende. I de fleste bøker blir onde handlinger forklart på en eller annen måte, både gode og dårlige grunner, men Alex' eneste grunn er at han liker det...

Les min anmeldelse av A Clockwork Orange her.

10. The Bone Season av Samantha Shannon
The Bone Season er en ganske ny dystopisk serie. Jeg synes ideen bak serien er utrolig god, og Samantha Shannon skriver bra. Til nå har to av bøkene kommet ut, og jeg likte dem veldig godt. Ideen er original, og fremtiden Shannon har skapt er nøye gjennomført.

Paige Mahoney lever i en verden hvor noen mennesker blir sett på som kriminelle bare ved å leve. Hun er nemlig en clairvoyant, en som kan ta kontakt med åndeverdenen, og i verdenen hun lever er dette forbudt. De blir jaktet på, og er ikke trygge noen steder. Men hvorfor er det slik? Og hvor blir det av de som blir fanget?

Les min anmeldelse av den første boka, The Bone  Season, her.

Det var alt for denne gang. Har du lest mange dystopier? Noen favoritter?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar