søndag 18. august 2013

The Maze Runner av James Dashner

Tittel: The Maze Runner
Forfatter: James Dashner
Serie: Maze Runner #1
Sider: 371
Sjanger: Dystopi
Språk: Engelsk
Baksidetekst:
When the doors of the lift crank open, the only thing Thomas can remember is his first name. But he is not alone. He's surrounded by boys who welcome him to the Glade, an encampment at the centre of a bizarre and terrible maze.

Like Thomas, the Gladers don't know why or how the came to be there, or what's happened to the world outside. All they know is that every morning when the walls slide back, they will risk everything to find out.

Mine tanker:
The Maze Runner er første boka i en serie jeg lenge har tenkt på å lese, så nå var det på tide at jeg fikk lest den. Boka er veldig spennende og bra! Den har det som skal til for å få meg til å fortsette.

Jeg likte begynnelsen veldig godt. Den fikk meg virkelig til å ville vite mer. Det at alt er så hemmelighetsfullt, ingen svarer klart på spørsmål. Jeg følte meg like forvirret som Thomas. Men det skapte spenning, og jeg måtte lese videre for å få svar.

Boka har et vidt persongalleri med mange interessante karakterer. Thomas er hovedpersonen. Den nye gutten. Til tider er han litt irriterende og litt for opptatt av Teresa, men jeg likte han. Chuck er som en klegg. Klenger på Thomas hele tiden. Greier ikke helt å bestemme meg for om jeg likte ham eller ikke. Han var irriterende, men søt. Og så har vi Gally. UGH! Liker ham ikke i det hele tatt, men samtidig er det litt synd på ham. Stakkars gale Gally. Newt likte jeg veldig godt. Han var en fast klippe for de andre, og han virket som den mest jordnære av dem alle.

Historien var veldig spennende. Det var situasjoner hvor jeg trodde at de kom til å dø, og det var andre hvor jeg ble fylt med lettelse; de greide det! Handlingen kan minne litt om en blanding av Gone-serien og The Hunger Games. Så hvis du likte en av de to eller begge, anbefaler jeg The Maze Runner. Jeg liker godt ideen med labyrinten, the maze. Det å være en "maze runnner" høres utrolig slitsomt ut. Løpe rundt i labyrinten hele dagen. Ugh...

Boka er bra skrevet. Den er lett å lese, og jeg liker at forfatteren har funnet opp en egen slang som guttene snakker. Det gjør det hele mer realistisk.

Slutten er veldig god. Den er litt trist, men jeg fikk definitivt lyst til å lese mer!

Anbefales!

- Anna

PS. Det lages film av boka. Den kommer ut februar 2014!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar