mandag 15. juli 2013

Ready Player One av Ernest Cline

Tittel: Ready Player One
Forfatter: Ernest Cline
Sider: 372
Sjanger: Science Fiction
Språk: Engelsk
Baksidetekst:
THE BREAKOUT SENSATION OF THE YEAR

Imagine the WORLD AT STAKE.

An EPIC STRUGGLE between good and evil.

The GREATEST QUEST in history

The FATE OF HUMANITY resting in your hands.

ARE YOU READY?

Mine tanker:
Jeg har sett på denne boka lenge, men ikke helt visst om det var noe for meg. Science Fiction med masse åttitallreferanser og handling rundt et internettspill. Jeg visste ikke helt. Men så skulle de lese den i en Goodreadsgruppe jeg er med i, så jeg bestemte meg for å lese den. Jeg er glad jeg gjorde det. Ready Player One er veldig spennende og interessant, og referansene til åttitallet var et genialt virkemiddel. Det var veldig morsomt å se hvor mange jeg kjente til, og det var en del. Det var referanser til mange kjente forfattere som; Tolkien, Pratchett, Vonnengut osv..., kjente regissører som Peter Jackson og bøker, filmer, tv-serier. Til og med Doctor Who ble referert til! Dessverre kjente jeg nesten ikke til noen av spillreferansene, men det gjorde ikke noe. Alt i alt ble det nesten i overkant litt mye åttitall. Handlingen skjedde jo i 2044, men det var ikke stort jeg lært om det året.

Mesteparten av handlingen foregår inne i et online simulatorspill, OASIS. Da skaperen av OASIS døde, sa han at den som greide å løse oppgaven han hadde lagt inn i spillet, ville vinne hele formuen hans. Fem år senere var det fortsatt ingen som hadde løst oppgaven. I historien følger vi Wade Owen Watts (Parzival heter han i OASIS), som er den først som løser den første delen av oppgaven.

Jeg liker tanken på OASIS. Det virker som et veldig interessant spill, (jeg spiller ikke i det hele tatt, så det sier litt). Jeg fikk lyst til å prøve det. Det er et simulatorspill hvor du bruker ett par briller som viser deg hva du ser og et par hansker som du styrer med. Det er gratis å lage en OASIS-bruker, men det koster å kjøpe nye ting og dra til nye planeter.

Wade er rett og slett en skikkelig nerd. Han er fast bestemt på at han skal løse oppgaven og finne Hallidays påskeegg. Han er litt overvektig og bruker mesteparten av tiden sin i OASIS. Men det gjør de fleste andre menneskene også. Wade er en av få hovedpersoner jeg har lest om som ikke er supertrent, kjempeflink i idrett og har masse venner. Han er ikke flink til å snakke med andre mennesker i virkeligheten, på OASIS er det derimot noe helt annet. Han er overvektig, og den eneste treningen han får er å gå fra tantas campingvogn til skjulestedet hans. Men jeg liker ham likevel!

Det var aldri mulig å gjette seg til hva som kom til å skje videre. Det skjedde stadig vekk nye nytt og uventet. Det er flott, fordi boka da ikke blir kjedelig. Jeg liker veldig godt når det er umulig å gjette hva som kommer til å skje.

Jeg likte Ready Player One veldig godt og anbefaler den!

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar