tirsdag 1. september 2015

August - en oppsummering

Da var august også over. Det har ikke egentlig skjedd stort denne måneden. Jeg har jobbet et par uker og begynt på skolen igjen. Jeg har nettopp begynt i andre klasse på realfagslinja på studiespesialisering og har fått fagene historie og filosofi, kjemi, fysikk og matte R1. Det kan bli et slitsomt, men interessant år. Jeg er i hvert fall fornøyd med fagkombinasjonen min. Selv om den kanskje virker litt rar...


BØKER
1. I Am the Messenger av Markus Zusak
2. Armada av Ernest Cline
3. Sabriel av Garth Nix
4. Lirael av Garth Nix 
5. Abhorsen av Garth Nix
6. Nicholas Sayre and the Creature in the Case av Garth Nix
7. Clariel av Garth Nix
8. To Hold the Bridge av Garth Nix

Åtte bøker på en måned er utrolig bra! Selv om Nicholas Sayre... er en novelle, er jeg kjempefornøyd. Jeg fikk lest hele Garth Nix' The Old Kngdom-serie. Jeg er veldig fornøyd med bøkene jeg har lest denne måneden selv om Armada ikke nådde helt opp til forventningene mine. Ellers likte jeg alle bøkene jeg leste kjempegodt. 

Min favoritt denne måneden var...

ABHORSEN av Garth Nix


Det stod mellom Abhorsen og Lirael, men jeg bestemte meg for at det var Abhorsen jeg likte best. Det er andre gang jeg leser disse bøkene, og jeg likte dem muligens bedre nå enn første gangen. Abhorsen har alt som trengs, og den er superspennende. Les min anmeldelse her.


FILMER
1. Spider-Man
2. The Fall
3. The Theory of Everything
4. Soldier's Girl

Fire filmer er bra. Jeg er fornøyd. Jeg har fått sett en del filmer jeg lenge har tenkt lenge på å se, og jeg likte alle skikkelig godt. Spider-Man er fortsettelsen på "Anna ser Marvel-filmer", nå har jeg fem igjen, tror jeg... og jeg likte den veldig godt. Den var veldig morsom og spennende. The Fall var spesiell, søt og tragisk. Det er lenge siden jeg gråt så mye på grunn av en film. The Theory of Everything var annerledes fra hva jeg hadde sett for meg, og historien om Stephen Hawking var rørende og morsom. Soldier's Girl så jeg i veldig dårlig oppløsning, likevel likte jeg den godt. Den var veldig annerledes fra det jeg har sett tidligere, men det er alltid gøy å utforske nye sjangere. 

Min favoritt denne måneden var...

THE FALL


The Fall er en veldig spesiell film som gjorde sterkt inntrykk på meg. Jeg har aldri sett noe lignende før, og jeg skulle ønske jeg så denne for lenge siden. Filmen handler om en liten jente, Alexandria, som har brukket armen. Hun er på sykehus, og handlingen foregår på 1920-tallet i Los Angeles. Der møter hun en felles pasient, Roy Walker, en filmstuntman som har skadet ryggen da han falt mens han prøvde å gjøre et stunt. Han forteller henne en historie om fem helter, og Alexandrias fantasi og Roys sinnstilstand flettes inn i fortellingen til man til slutt ikke vet hva som er fortelling og hva som er virkelig lenger. Dette er en vakker og utrolig trist film. The Fall er absolutt en av mine favorittfilmer noen sinne!

MINE INNKJØP 


Ja, jeg sprakk litt nå i august. Jeg var så flink i juli; kjøpte bare én bok. August, derimot, er en annen historie. Jeg har kjøpt syv bøker: Howl's Movin Castle av Diana Wynne Jones, Shada av Douglas Adams og Gareth Roberts, 12 Doctors 12 Stories av flere forfattere, Xenocide og Children of the Mind av Orson Scott Card, Wild Cards redigert av George R. R. Martin og Percy Jackson's Greek Heroes av Rick Riordan. tre tegneserier/grafiske romaner: Captain Marvel: Higher, Further, Faster, More av DeConnick og Lopez, Deadpool: Dead Presidents av Posehn, Duggan og Moore og Daredevil Ultimate Collection Book 1 av Bendis og Maleev, to CD-er: Chuck og Undrclass Hero av Sum 41, og til slutt én film: The Fall. Jeg fornøyd med det jeg har kjøpt, og jeg har allerede begynt å lese Daredevil, men jeg skal likevel prøve å kjøpe mindre nå i september.

Hvordan har din måned vært? 
Lest noen gode bøker?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar