fredag 22. mai 2015

The Bone Season av Samantha Shannon

Tittel: The Bone Season
Forfatter: Samantha Shannon
Serie: The Bone Season #1
Sider: 452
Sjanger: Dystopi, Paranormal
Handling:
EVEN A DREAMER CAN START A REVOLUTION

Nineteen-year-old Paige Mahoney works in the criminal underworld of Scion London. Her job: to scout for information by breaking into people's minds. For Paige is a dreamwalker, a clairvoyant and, in the world of Scion, she commits treason simply by breathing...

Mine tanker:
Jeg holder egentlig på med å lese A Feast for Crows av George R. R. Martin, men jeg lovte Jesper på bloggen Bokhylla at vi skulle lese The Bone Season sammen, en buddy read som det kalles. Derfor la jeg A Feast for Crows på hylla noen dager mens jeg leste The Bone Season.

Da jeg begynte å lese The Bone Season, skjønte jeg fort at den var veldig annerledes enn jeg hadde forventet. Jeg vet ikke helt hva jeg forventet, men det var i hvert fall ikke dette. Ok, dette gir kanskje ikke mening, men jeg har alltid en slags forestilling om hvordan en bok kommer til å være selv om jeg ikke kan sette fingeren på hva det er. The Bone Season overrasket meg.

Endelig en original dystopi! Jeg har ikke lest mange originale dystopier siden Chaos Walking av Patrick Ness (fortsatt den beste dystopiserien noen sinne, seriøst, les den). The Bone Season var annerledes, og jeg elsket den paranormale delen av boka. Clairvoyance er ofte beskrevet som noe sprøyt, men i The Bone Season var det virkelig, og jeg likte utrolig godt å lese om de forskjellige typene clairvoyance som fantes.

Det var dessverre litt vanskelig å komme seg inn i historien i The Bone Season. Begynnelsen var litt tung, og det var veldig mye informasjon på en gang. En helt ny virkelighet introduseres, og det ble litt mye, men da jeg kom meg gjennom de første kapitlene gikk det mye bedre. Da var det nesten ikke mulig å legge ned boka, og jeg leste ved hver eneste ledige anledning. Boka fanget meg, og jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å lese videre.

Verdenen Samantha Shannon har skapt er veldig kompleks, og jeg tror på den. Jeg er så imponert over hva hun har fått til. Spesielt med tanke på at hun bare er 24 år. Hun er to år eldre enn søstera mi og syv år eldre enn meg. Hun er utrolig ung! Jeg likte utrolig mye med verden hun har skapt, og det var spesielt de som har clairvoyance-evnene som fascinerte meg, men det var så mye annet bra også!

En ting jeg synes var litt dumt var at forholdet mellom Paige og Warden var veldig forutsigbart. Jeg har sett det før. Heldigvis var det godt utført. Det føltes ikke presset på noen måte, og jeg likte godt kjemien mellom dem.

Da jeg var ferdig med boka, var jeg litt i sjokk. Jeg har sjeldent opplevd en like sterk slutt, og den tok pusten fra meg. Wow, jeg har rett og slett ikke noe annet å si enn wow. Jeg kommer til å lese bok nummer to, The Mime Order, ganske snart. Anbefales på det sterkeste.

- Anna

2 kommentarer:

  1. Nå har jeg endelig fått lest ferdig boka (i går), og jeg er glad vi begge likte den!
    Jeg håper vi kan gjøre dette en gang til, med en annen bok selvsagt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært veldig gøy! Det er bare å si ifra hvis du har et forslag på en bok :)

      Kjempegøy å høre at du også likte boka!

      Slett