tirsdag 1. september 2015

To Hold the Bridge av Garth Nix

Tittel: To Hold the Bridge
Forfatter: Garth Nix
Format: Novellesamling
Sider: 497
Handling:
Garth Nix proves he is a master of the short story with this intriguing collection of tales. 

Leading with To Hold the Bridge, a rarely seen Old Kingdom novella, readers will be more than satisfied with its richly detailed and thrilling story of Charter Magic - and a deathly duel. All will delight in the subsequent tales, including fantasy and science fiction, with witches, vampires, strange worlds and stranger creatures making their appearance. 

Mine tanker:
Jeg kjøpte To Hold the Bridge mest på grunn av novellen fra The Old Kingdom-serien, som har gitt navn til novellesamlingen. I tillegg liker jeg Garth Nix' skrivestil utrolig godt, og jeg har lest en annen novellesamling av ham, Across the Wall, som jeg likte kjempegodt. Jeg er glad jeg kjøpte To Hold the Bridge fordi jeg likte den utrolig godt.

The Old Kingdom-novellen skuffet ikke. Man fikk lese om en helt ny del av the Old Kingdom, og det var spennende å få høre om. I nord i the Old Kingdom bygges det en stor bro som krysser en bred elv. Vi får høre om Morghan som jobber på broa, og hvordan han får oppgave "to hold the bridge". Det er helt klart den beste novellen i boka.

Ellers likte jeg de andre novellene veldig godt. Det er spennende noveller, morsomme noveller, triste noveller og forvirrende noveller. Hver novelle hadde sin stemning og sin skrivestil, og det funket veldig bra. Ingen var like, og alle hadde sitt eget særpreg. Det var så mange nye, interessante verdener og karakterer jeg gjerne skulle ha fått vite mer om, og det var kjempestilig å se hvordan Garth Nix' måte å skrive på endret seg fra novelle til novelle. Alle novellene unntatt én er enten fantasy eller science fiction.

Noen av novellene var basert på andre historier. Det var for eksempel en novelle satt i Hellboy-universet. Jeg har ikke sett Hellboy, så det ble litt forvirrende. I tillegg var det en basert på Sherlock Holmes, som jeg så klart kjenner til, John Carter, som er en film jeg har sett, og Nix' egen Shade's Children-univers. Jeg har ikke lest Shade's Children, men etter å ha lest en novelle fra det universet, har jeg veldig lyst.

I tillegg er coveret utrolig vakkert. Jeg elsker coverene fra Garth Nix' Old Kingdom-serie, og To Hold the Bridge ser ut som dem. Boka er så fin med tegningen av broa nederst, og vel... alt egentlig.

Jeg anbefaler To Hold the Bridge hvis du liker Garth Nix' bøker. Jeg likte den i hvert fall veldig godt.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar