søndag 10. august 2014

Topp 10 den tiende - Topp 10 bokserier

Da var det den tiende igjen. Det betyr en ny Topp 10 den tiende-post. Denne gangen skal jeg skrive om mine favorittserier. Det er mange jeg kunne ha skrevet om her, men jeg skal plukke ut de jeg liker best. Så... Her kommer de:

1. Chaos Walking av Patrick Ness
Todd Hewitt er den siste gutten i Prentisstown. Prentisstown er ikke som andre byer. Det bor kun menn der, og i tillegg kan alle høre alles tanker. Det er ikke noe privatliv, ingen løgner, bare Støy. Men er det det? Og hva skjer når Todd finner et sted hvor det er helt stille?

Jeg har elsket Patrick Ness' bøker helt siden jeg leste den første boka i Chaos Walking-serien, The Knife of Never Letting Go. Han skriver utrolig godt, og jeg likte spesielt godt måten han skrev på i denne serien. Boka er skrevet veldig muntlig, som om det er Todd som forteller. I tillegg har boka uforglemmelige karakterer, og jeg elsket forholdet mellom Todd og Viola. Det er ingenting med handlingen som føles påtvungen, og historien flyter lett. Jeg bare elsker denne serien så mye!

Chaos Walking består av tre bøker. The Knife of Never Letting Go, The Ask and the Answer og Monsters of Men.

2. The Kingkiller Chronicle av Patrick Rothfuss
I et vertshus i en liten landsby forteller verten sin historie. Han forteller om tiden han var Kvothe og om hvordan han ble den mest kjente magikeren hans tid har sett. Det starter med oppveksten hans i en omreisende trupp. Senere forteller han om livet som fattig i en storby, og om hvordan han kom inn på Universitetet - det største og mest kjente, magiske universitetet i hele Temerant.

Kvothes historie fanget meg fra begynnelsen. Den har alt en god fantasy trenger. Patrick Rothfuss har skapt en troverdig verden, fantastiske karakterer og en utrolig historie. Vi følger Kvothes liv slik han forteller det, og det er en utrolig historie. Full av magi, kamper, vennskap, forelskelse, heltedåder og spenning er The Kingkiller Chronicle en av de beste fantasy-seriene jeg noen sinne har lest!

Til nå består The Kingkiller Chronicle av The Name of the Wind, The Wise Man's Fear og novellene The Slow Regard of Silent Things og The Lightning Tree. Patrick Rothfuss holder på med den siste boka, Doors of Stone.

3. Percy Jackson and the Olympians / Heroes of Olympus av Rick Riordan
Percy Jackson er en vanlig gutt, tror han. Det tror han helt til mattelæreren hans prøver å ta livet av ham. Det viser seg at de gamle greske gudene lever, og Percy er sønn av en av dem. Percy og bestevennen hans, Grover, må reise til Camp Half-Blood, det eneste stedet slike som Percy er trygge. Når de kommer frem, får de vite at Zevs' lyn er stjålet, og Percy er hovedmistenkt. Han må da finne Zevs' lyn i løpet av ti dager og levere det tilbake til Zevs.

Heroes of Olympus starter en stund etter at Percy Jackson and the Olympians ender. Percy er blitt borte, og det dukker opp nye karakterer.

Jeg har vært interessert i gresk mytologi ganske lenge, og da jeg fikk vite at det fantes en serie basert på gresk mytologi, måtte jeg lese den. Etter det har Rick Riordan vært en av mine favorittforfattere. Han skriver veldig godt, og det er noe med måten han skriver på som gjør meg helt hekta. Det startet med Percy Jackson and the Olympians, som jeg elsket, og fortsatte med Heroes of Olympus. Det er gøy å se hvordan Percy og vennene hans vokser gjennom bøkene. Bøkene er fulle av gode karakterer, vanskelige oppgaver, vennskap, mot og magi. Jeg liker disse bøkene kjempegodt!

Percy Jackson and the Olympians består av The Lightning Thief, The Sea of Monsters, The Titan's Curse, The Battle of the Labyrinth og The Last Olympian.

Heroes of Olympus består av The Lost Hero, The Son of Neptune, The Mark of Athena og The House of Hades. Siste boka, The Blood of Olympus, kommer ut til høsten.

4. Harry Potter av J. K. Rowling
Harry Potter, en foreldreløs gutt, bor hos tanta og onkelen sin. De behandler han ikke godt. En dag får Harry vite at han er en trollmann, og han skal begynne på Galtvort skole for hekseri og trolldom. Det åpner seg en verden full av magi og undere for Harry. Han får venner og lærer magi. Hele tiden ligger det en mørk skygge over det hele. Harry er nemlig den utvalgte. Den eneste som kan overvinne den onde Voldemort.

Hvem har vel ikke lest Harry Potter? Det er en fantastisk verden J. K. Rowling har skapt, og Harrys historie fenger folk i alle aldre, verden rundt. Jeg er imponert over hva Rowling har klart å lage, og beundrer henne veldig. Hun skriver veldig godt, og bøkene hennes er oversatt til veldig mange språk. Jeg liker godt karakterene i bøkene, temaene som blir tatt opp og historien. Det er noe magisk over det hele, og jeg tror at Harry Potter alltid vil være en av mine favoritter.

Harry Potter består av De vises stein, Mysteriekammeret, Fangen fra Askaban, Ildbegeret, Føniksordenen, Halvblodsprinsen og Dødstalismanene.

5. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams
Arthur Dent har en skikkelig dårlig dag. Først får han vite at huset hans skal rives; det skal lages motorvei der. Senere får han vite at Jorda skal fjernes; det skal lages en intergalaktisk motorvei. Kan det bli verre? Arthur og vennen Ford Prefect greier å rømme fra jorda før den ødelegges, og de legger ut på en lang reise.

Jeg må innrømme at The Hitchhiker's Guide to the Galaxy er en av de rareste seriene jeg noen sinne har lest. Det hele virker veldig random, og historien gir egentlig ikke noen mening. Men bøkene er utrolig morsomme. Douglas Adams skriver fantastisk morsomt! Jeg tror ikke jeg har ledd så mye av en bok noen gang. Arthur Dent og Ford Prefect har mange latterlige eventyr, og jeg elsker det hele. Jeg elsker karakterene, settingen, skrivestilen til Douglas Adams, humoren og mest av alt elsker jeg Marvin; den deprimerte roboten. Dette er virkelig en serie jeg anbefaler!

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy består av The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, The Restaurant at the End of the Universe, Life, the Universe and Everything, So Long, and Thanks for all the Fish og Mostly Harmless. Eoin Colfer har skrevet en siste bok etter Douglas Adams døde, And Another Thing....

6. The Diviners av Libba Bray
Evie O'Neill har blitt sendt til onkelen sin i New York. Han eier et museum som stiller ut okkulte gjenstander. Etter at politiet finner et lik, tilkaller de Evies onkel. Evie skjønne fort at hun kan hjelpe til å løse en mordgåte. Dette drar henne inn i en verden av det mystiske og det okkulte.

Til nå har det bare kommet ut en bok i serien om Evie O'Neill. The Diviners tar oss med inn i en verden satt i 1920-tallets New York, men alt er ikke slik det ser ut. Dette er en verden full av det paranormale, det okkulte og magi. Jeg elsker det! The Diviners er utrolig spennende, og jeg gleder meg utrolig mye til neste bok kommer ut. Boka er full av fantastiske karakterer, mørke hemmeligheter og mystikk, og jeg klarer ikke å vente på neste bok. Det er altfor lenge til den kommer ut... Det er virkelig verdt å sjekke ut The Diviners.

Til nå består The Diviners av én bok, The Diviners. Bok to, Lair of Dreams, kommer ut senere.

7. Septimus Heap av Angie Sage
Septimus Heap blir erklært død dagen han blir født. Samme natt finner Septimus' far, Silas, en bylt i snøen. Det viser seg å være en nyfødt jente. Silas tar henne med seg hjem, og han og kona Sara kaller henne Jenna. Men hvem er egentlig Jenna, og hva skjedde med deres egen sønn, Septimus?

Jeg har likt Septimus Heap utrolig lenge, og det er ikke lenge siden jeg leste den siste boka, Ild. Boka har fantastiske karakterer, god, varm humor og godt språk. Jeg liker veldig godt måten Angie Sage skriver på. Hun forteller varmt og morsomt. Det har vært utrolig gøy å følge Septimus, og jeg likte godt å se hvordan han vokste og forandret seg gjennom bøkene. For meg har Septimus Heap samme stilling som Harry Potter. Dette er fantastiske bøker.

Septimus Heap består av Magi, Skyggen, Alkymi, Toktet, Sirene, Mørke og Ild.

8. Engelsfors-trilogien av Sara B. Elfgren og Mats Strandberg
En kveld, under en rød måne, trekkes seks forskjellige jenter til den nedlagte folkeparken. Disse jentene har ingenting til felles. Sammen må de bekjempe ondskap i en liten småby i Sverige.

Engelsfors-trilogien er en svensk bokserie. Dette er ungdomslitteratur på sitt aller beste. Her er det spenning fra første side, og karakterene er veldig levende. Historien er utrolig spennende, og jeg gleder meg veldig til siste boka, Nøkkelen, kommer ut på norsk. Jeg håper den blir fantastisk! Det er mye ved denne serien som er bra. Noe av det jeg liker best er at forfatterne greier å skildre seks forskjellige jenter, og alle kunne ha levd. Vanligvis synes jeg kvinnelige karakterer kan bli litt like, men i Engelsfors-trilogien er de ikke det. Der er de alle forskjellige individer. Jeg er mektig imponert. Dette er en serie jeg liker veldig godt!

Engelsfors-trilogien består av Sirkelen, Ild og Nøkkelen, som ikke finnes på norsk enda.

9. Landet under isen av Lars Mæhle
Fire savnede ungdommer. Tre stammer. Ett bortgjemt land under isen. Syv protokoller. Én utvalgt. Én forræder. Den siste striden er her, nå. Midt i blant oss, og Leo Rubin er mot sin vilje valgt til å kjempe mot den onde munken.

Landet under isen er en nynorsk fantasy-serie. Lars Mæhle byr på gode karakterer, spenning og en veldig god historie. Jeg er mektig imponert over det han har fått til. Det er en stund siden jeg leste den første boka i serien, Landet under isen, men jeg husker godt at jeg elsket den. Det er ikke så lenge siden jeg leste bok nummer to, Dødeboka, som jeg også likte kjempegodt. Bøkene er på nynorsk, men det brydde ikke meg noe. Det tok ikke lang tid før jeg ikke la merke til det lenger. Det er virkelig verdt å sjekke ut Landet under isen.

Landet under isen består av Landet under isen og Dødeboka.

10. Gone av Michael Grant
En dag forsvinner alle fra femten år og oppover fra Perdido Beach. Igjen er alle barna. I starten synes de det er veldig morsomt. Ingen voksne som kan bestemme over dem. Men etterhvert begynner det å gå galt. Barna deles i grupper og kjemper mot hverandre. Hvem skal bestemme? Hva skal de gjøre? Hvordan skal de overleve? Hva er det kraftfeltet som ligger som en barrière mellom dem og resten av verden? Og hva skjer når noen av barna begynner å mutere?

Gone er dystopi på et høyt nivå. Michael Grant har skapt et skremmende scenario, og det er et under at noen overlever i det hele tatt. Dette er en serie full av spenning, gode karakterer og noen groteske scener. Jeg synes at bøkene bare ble bedre og bedre, og er veldig fornøyd med hvordan det endte. Dette er en av de beste dystopi-seriene jeg har lest. Historien driver deg videre, og bøkene er nesten umulig å legge fra seg. Men serien er ikke for de bløthjertede. Gone er verdt å sjekke ut.

Gone består av Gone, Hunger, Lies, Plauge, Fear og Light.

Det var alt for denne gang. Jeg kunne sikkert ha nevnt flere serier, men siden jeg måtte veldig ti, gjorde jeg det. Har du lest noen av de samme seriene som meg? Hvilke er dine favorittserier?

- Anna

2 kommentarer:

  1. "Diviners" serien ser veldig kul ut. Den må jeg sjekke ut:) Selv har jeg lest "Percy Jackson" og "Heroes of Olympus", og jeg elsker dem!
    "Gone" serien liker jeg også veldig godt, men er ikke ferdig med den enda. . . Men jeg liker listen din!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Du burde sjekke ut The Diviners. Den er utrolig bra!!!

      Slett