tirsdag 26. august 2014

Half a King av Joe Abercrombie

Tittel: Half a King
Forfatter: Joe Abercrombie
Serie: Shattered Sea #1
Sider: 365
Sjanger: Fantasy
Baksidetekst:
PRINCE YARVI HAS VOWED TO REGAIN HIS THRONE

First he must survive cruelty, chains and the bitter waters of the Shattered Sea. And he must do it all with only one good hand.

THE DECEIVED WILL BECOME THE DECIEVER

Born a weakling in the eyes of the world, Yarvi cannot grip a shield or swing an axe, so he must sharpen his mind to a deadly edge.

THE BETRAYED WILL BECOME THE BETRAYER

Gathering a strange fellowship of the outcast, he finds they can help him more than any noble could.

WILL THE USURPED BECOME THE USURPER?

Even with loyal friends at his side, Yarvi's path may end as it began - in twists, and traps and the death of a king...

Mine tanker:
Jeg hadde hørt mye om Half a King før jeg kjøpte den. Forfattere jeg liker godt har skrevet mye godt om boka, og jeg fikk lyst til å lese den. I tillegg har jeg lenge hatt lyst til å lese noe av Joe Abercrombie, så jeg tenkte at hans nye ungdomsbok var boka å starte med.

Da jeg fant Half a King i en bokhandel i Oslo, kjøpte jeg den med en gang. Det første jeg la merke til var det utrolig vakre coveret! Bare se på det! Det er utrolig nydelig med den store snøkrystallen i hjørnet. Det blålilla og det hvite og grå passer perfekt sammen, og det passer veldig godt til innholdet i boka. Det er et av de peneste coverne jeg har sett på lenge.

Det er en imponerende verden Joe Abercrombie har skapt. Jeg får en følelse av en viking-ish verden. Jeg vet ikke helt hvorfor. Det kan ha noe med at landet Yarvi er prins i heter Gettland; det høres litt vikingaktig ut... Og kvinnene er viktige, de har nøklene til huset slik vikingkvinnene også hadde. I tillegg reiser de gjennom et snøland... Vel, jeg liker det i hvert fall! Og det er en solid verden Joe Abercrombie skriver om i Half a King.

Karakterene er også solide. De er alle gode karakterer, og det var lett å bli glad i dem. Alle hadde sin egen personlighet, og de utfylte hverandre veldig godt. Jeg blir alltid imponert når en forfatter klarer å skape karakterer som kunne ha levd; karakterer det er lett å kjenne seg igjen i. Yarvi likte jeg veldig godt. Han hadde sine problemer, noen store og noen små, men han overvant dem. Det liker jeg! Han slet virkelig med kun en god hånd, men etter hvert greide han å bruke den dårlige på en måte han aldri hadde klart tidligere. Bravo!

Temaene i boka er veldig viktige. Joe Abercrombie forteller en historie om vennskap, tillit, svik, mot, ansvar og mye mer. Dette er temaer som er viktige når man er ung, og når man er eldre. Jeg synes Abercrombie har fått det frem på en veldig god måte. Han har virkelig gjort en god jobb!

Språket i boka er veldig godt. Jeg kunne lett se for meg det som skjedde. Skrivestilen til Joe Abercrombie var spesiell siden han repeterte en del. Han repeterte gjerne viktige nøkkelsetninger som var blitt sagt tidligere, og det passet perfekt. Språket i boka er rikt og spennende, og jeg likte godt måten han brukte språklige virkemidler som repetering. I tillegg likte jeg veldig godt metaforen og sammenligningene i boka. Det er også litt humor i boka, og det var noen av de beste delene.

"What is the world coming to when an honest man cannot burn corpses without suspicion?"

Historien var veldig spennende, men litt treg. Jeg kom ikke ordentlig inn i boka før rundt side 100, men det kan ha noe med at jeg ikke tok meg tiden til å sette meg ned og lese lenge i boka. Jeg har vært for opptatt med skolestart, startet på videregående, og Friends, tv-serien, som jeg har fått helt hekta på. Men jeg likte historien godt, ikke misforstå meg. Det er virkelig verdt å sjekke ut Joe Abercrombies Half a King.

Half a King er en veldig god bok, som jeg anbefaler. Jeg kommer i hvert fall til å lese mer av Joe Abercrombie.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar