tirsdag 10. desember 2013

The Restaurant at the End of the Universe av Douglas Adams

Tittel: The Restaurant at the End of the Universe
Forfatter: Douglas Adams
Serie: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy #2
Sider: 187
Sjanger: Science Fiction
Baksidetekst:
THE RESTAURANT AT THE END OF THE UNIVERSE

When all questions if space, time, matter and the nature of being have been resolved, only one question remains - "Where shall we have dinner?" The Retaurant at the End of the Universe provides the ultimate gastronomic experience, and For once there is no morning after to worry about.

VOLUME TWO IN THE TRILOGY OF FOUR

Mine tanker:
Jeg begynte på denne rett etter at jeg var ferdig med The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Om mulig er The Restaurant at the End of the Universe enda morsommere enn den forrige. I denne boka trenger ikke Douglas Adams å bruke tid på å introdusere personene. De er de samme som i den forrige boka. Det kommer noen nye bikarakterer, men de trenger ikke en så veldig lang introduksjon. Dette gjør at forfatteren kan bruke mer tid på å skape morsomme og absurde situasjoner. Vi kjenner jo allerede til Arthurs situasjon, og vi har fått en forklaring på tid og sted i The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Boka er morsom fra første side. Den starter med:

"The story so far:
In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.[...]"

Det skjer så utrolig mye rart, og alt virker egentlig helt merkelig. Det er aldri mulig  gjette seg til hva som kommer til å skje, og har du gjettet på noe, er det svært lite sannsynlig at du har rett. Men vet du hva, det er utrolig gøy, og det gjør disse bøkene enda morsommere  lese. Det er en reise, en reise sammen med Arthur Dent, som er akkurat like forvirret som leseren. Jeg vil tro det er det som er meningen fra forfatterens side; å forvirre leseren mest mulig. 

Jeg må bruke litt tid til å skrive om denne restauranten. Det er en restaurant på slutten av Universet. Først så trodde jeg at den var der Universet sluttet stedsmessig, men det går jo ikke an siden Universet er uendelig. Jeg fant ut etter hvert at restauranten ligger der Universet slutter tidsmessig. Det vil si; du kan sitte å spise mens du nyter synet av at Universet slutter. Hvis du har lyst. Like etter at Universet har gått under, blir restauranten trukket tilbake i tid til like før Universet går under, og så er det påen igjen. Hvis det ikke var nok for deg å se Universets undergang, har de en hamburgerbar på begynnelsen av Universet også. Der kan du se skapelsen av Universet. 

Det er på tide at noen bruker litt tid på å sette pris på disse fantastiske navnene Douglas Adams har funnet på. For hvem har vel ikke lyst til å kalle barnet sitt for Slartibartfast (det er et guttenavn)? Er ikke det et helt vanlig navn? Jeg kan ikke skjønne at det er mulig å finne på et slikt navn. Han som heter det i boka, synes ikke navn er så veldig viktig. Det kan jeg godt forstå! Det er ikke det eneste. Vi har også Zarniwoop, Hotblack Desiato, Zaphod Beeblebrox og Ford Prefect, han valgte det selv, men skjønte ikke at det ikke var et navn som mennesker brukte; det er navnet på en bil, en Ford for å være mer presis. Du må ha ganske god fantasi for finne på noe slikt! Jeg hadde aldri fått det til, det er helt sikkert. 

Det er mange snodige raser ute i Universe. The Golgafrichans er en av dem. Hvordan er det mulig å være så utrolig dumme? Jeg kan ikke forstå det. Det verste er hvem de viser seg å være. Jeg kommer ikke til å si det. Du får lese boka selv. Det er utrolig morsomt og nesten litt tragisk. Uff... Er det mulig? I tillegg, disse yrkene de har, telephone sanitizer (telefonrengjører?) for eksempel, er det et ordentlig yrke? Er det noen som jobber som det?

Men... når alt dette er sagt... du burde virkelig lese denne boka. Den er så utrolig morsom!!!

Anmeldelse av tidligere bøker:

- Anna  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar