søndag 23. august 2015

Clariel av Garth Nix

Tittel: Clariel
Forfatter: Garth Nix
Serie: The Old Kingdom #4
Sider: 480
Sjanger: Fantasy
Handling:
DOES THE WALKER CHOOSE THE PATH, OR THE PATH THE WALKER?

Sixteen-year-old Clariel has only recently arrived in the royal city of Belisaere, and she is not adjusting well to her new life filled with courtiers, false flattery, secrets and endless rules of propriety.

But when a dangerous Free Magic creature is discovered, Clariel is given a chance to prove herself. She is delighted - until events rapidly spiral out of her control. The ancient rules binding Abhorsen, King and Clayr appear to be crumbling, and Clariel must decide between her duty and her dreams.

The highly anticipated prequel  to Garth Nix's bestselling Old Kingdom trilogy.

Mine tanker:
Da jeg så at Garth Nix hadde gitt ut en fjerde bok i The Old Kingdom-serien, begynte jeg å lese hele serien på nytt. Nå har jeg fått lest den nye boka, Clariel. Handlingen i Clariel er satt sekshundre år før handlingen i Sabriel, og omhandler en av karakterene som dukker opp i Lirael og Abhorsen. Hvordan endte hun opp i den situasjonen hun er i? Nei, jeg sier ikke hvem det er.


Jeg hadde litt problemer med å komme inn i historien i begynnelsen. Det var fordi det var en ny hovedperson, Clariel, og en helt annen tid. Clariel er annerledes fra Sabriel og Lirael. Hun trives best alene, og har ikke mange hun stoler på. I tillegg skjer handlingen sekshundre år før de andre bøkene. The Old Kingdom er et helt annet sted, og det har skjedd mye i løpet av sekshundre år. Både positivt og negativt. Det gjorde det litt vanskelig å komme seg inn i historien, men etter ca. hundre sider, var det ikke et problem lenger. 

Jeg liker kjempegodt det at ingen reagerer hvis kvinner har typiske "mannsyrker" i The Old Kingdom. Ingen tenker at det er rart hvis en dame er kriger eller gullsmed. Tusen takk, Garth Nix, tusen takk! I tillegg skriver han fantastiske kvinnelige karakterer, og Clariel er ikke et unntak. 

Det er utrolig interessant, men også litt skremmende, å se en som helt tydelig har de beste intensjoner vike så langt fra hva som regnes som riktig. Det skal ikke mye til for å få mennesker til å oppføre seg på en måte de kanskje ikke ellers hadde gjort. Man får tydelig se hva makt kan gjøre med en person, og det både på godt og vondt. 

Jeg må bare si at jeg elsker coveret. Alle coverene i The Old Kingdom-serien er kjempefine, og Clariel er en av mine favoritter. Jeg synes at fargene er utrolig fine, og det passer perfekt til boka. 

Clariel er en fantastisk fortsettelse på The Old Kingdom-serien, og jeg gleder meg veldig til Garth Nix gir ut bok fem. 

Tidligere anmeldelser:
Sabriel - bok 1
Lirael - bok 2
Abhorsen - bok 3

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar