onsdag 19. august 2015

Abhorsen av Garth Nix

Tittel: Abhorsen
Forfatter: Garth Nix
Serie: The Old Kingdom #3
Sider: 396
Sjanger: Fantasy
Handling:
WHEN THE NINTH GATE CALLS, WHO CAN RESIST ITS SUMMONS?

An ancient evil has arisen - freed from its subterranean prison and seeking to escape the binding silver hemispheres which prevent it from finally unleashing its terrible powers.

Lirael, newly come into her inheritance as the Abhorsen-in-waiting, knows that the fate of the world is in her hands. With only a vision from the Clayr to guide her, and the uncertain help of her companions - Sam, the Disreputable Dog and Mogget - Lirael sets out on her perilous mission. The answer must be found somewhere in Life or Death - but can a former Second Assistant Librarian possibly discover the means to defeat the Destroyer ... before it is too late?

Mine tanker:
Jeg begynte på Abhorsen like etter at jeg leste ferdig Lirael. Abhorsen fortsetter der Lirael slutter, og de to bøkene hører veldig tett sammen. Til nå er dette min favorittbok i Garth Nix' The Old Kingdom-serie.

Historien i Abhorsen er utrolig spennende. Det er avslutningen på historien som ble startet i Lirael, og det bygger seg gradvis opp mot et klimaks mot slutten. Det er utrolig spennende å lese, og jeg, selv om jeg har lest boka før, var kjempenervøs og håpet at det kom til å gå bra.

Karakterene utvikler seg utrolig mye i løpet av Abhorsen. Lirael blir tryggere på seg selv, og Sam finner ut av hva hans skjebne er. Jeg liker utrolig godt å se dem utvikle seg. I tillegg er Nick, eller Nicholas Sayre som han heter, veldig viktig i Abhorsen. Jeg liker Nick utrolig godt. Han er handlekraftig, og han har det kanskje vanskeligst av dem alle.

Slutten er perfekt hvis du spør meg. Boka bygger seg opp mot et klimaks, og det innfrir så til de grader. Jeg hadde glemt store deler av det som kom til å skje, og var derfor like spent som første gang jeg leste serien. Jeg er veldig fornøyd med hvordan Garth Nix har avsluttet serien. Nå leser jeg en novelle som fortsetter handlingen etter Abhorsen. Den heter Nicholas Sayre and the Creature in the Case. Det skal også komme ut i hvert fall én bok til som skal fortsette historien etter novellen.

Abhorsen er min favoritt til nå, og jeg gleder meg til å fortsette serien. Jeg gleder meg både til å lese Clariel, bok fire, som har handlingen satt flere hundre år før Sabriel, og jeg gleder meg også til det kommer flere bøker i serien.

Tidligere anmeldelser:
Sabriel - bok 1
Lirael - bok 2

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar