fredag 1. januar 2016

The Lord of the Rings av J. R. R. Tolkien

Tittel: The Lord of the Rings
Forfatter: J. R. R. Tolkien
Sider: 1058
Sjanger: Fantasy, klassiker
Handling:
One Ring to rule them all, One Ring to find them, One Ring to bring them all and in the darkness bind them

In ancient times the Rings of Power were crafted by the Elven-smiths, and Sauron, the Dark Lord, forged the One Ring, filling it with his own power so that he could rule the others. But the One Ring was taken from him, and though he sought it throughout Middle-earth still it remained lost to him. After many ages it fell, by chance, into the hands of the hobbit, Bilbo Baggins. 

The Lord of the Rings tells of the great quest undertaken by Bilbo's young cousin, Frodo, and the Fellowship of the Ring: Gandalf the wizard, Merry, Pippin and Sam, Gimli the Dwarf, Legolas the Elf, Boromir of Gondor, and a tall, mysterious stranger called Strider.

This edition contains fifty watercolour paintings by Alan Lee, which were specifically commissioned to commemorate the centenary of J. R. R. Tolkien's birth. It has been fully corrected and revised for the 60th anniversary of its publication and also includes Tolkien's appendices and maps in two colours. 

Mine tanker:
For seks år siden leste jeg Ringenes herre for første gang. Da leste jeg den på norsk. I ettertid har jeg lenge hatt lyst til å lese boka på engelsk, og endelig har jeg fått tid til å gjøre det. Det var en fantastisk opplevelse, og jeg ble minnet på hvorfor dette er yndlingsboka mi.

Jeg merket at det var mye jeg hadde glemt selv om jeg har sett filmene, de lange utgavene, i sin helhet fire ganger. Boka og filmene er mye mer forskjellige enn jeg husket, og det var gøy å se etter forskjeller og likheter. Både filmene og boka har en spesiell plass i hjertet mitt, og jeg liker begge kjempegodt. Likevel er det nok boka jeg liker best.

Tolkiens språk er så utrolig vakkert. Det er en opplevelse i seg selv å lese språket hans, og det er med på å gjøre boka ti ganger bedre. The Lord of the Rings er verdt å lese bare på grunn av dette, og da er det helt utrolig at historien er så god i tillegg. Her får man i både pose og sekk. Det er nok derfor den fortsatt leses, over 60 år etter at den ble gitt ut.

I tillegg er illustrasjonene til Alan Lee utrolig vakre. Det var alltid like gøy å komme til en tegning, og de passet perfekt til historien. De var med på å gjøre opplevelsen enda bedre. Jeg vil anbefale en illustrert utgave av The Lord of the Rings.

Jeg elsker alle karakterene, og det var gøy å bli kjent med dem igjen. Vennskapene dem imellom er noe av det beste med hele boka, og jeg liker utrolig godt å se hvordan de utvikler seg i løpet av historien. Spesielt er det gøy å se vennskapet mellom Legolas og Gimli, som virker så usannsynlig, blomstre. I love it!

Jeg har ikke ord for hvor mye The Lord of the Rings betyr for meg. Mot slutten av boka satt jeg og gråt av både glede og sorg, og historien og karakterene betyr utrolig mye for meg. Det er rett og slett den beste boka jeg noen gang har lest, og å lese den på originalspråket gjorde opplevelsen enda bedre.

Dette er en bok alle burde lese, og jeg kan ikke anbefale den nok.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar