fredag 1. januar 2016

Desember - en oppsummering

Desember har vært fylt av de siste skoleukene før jul og julefeiring. Det var utrolig deilig å få ferie. Det trengte jeg virkelig. Jula har også vært veldig hyggelig, og det var gøy å treffe familien igjen. Vi har i tillegg fått til en spillkveld med Dungeons & Dragons.


BØKER
1. The Lord of the Rings av J. R. R. Tolkien
Sider lest: 1058

Jeg har kun rukket å lese én bok denne måneden. The Lord of the Rings tok en god stund å lese, men det var virkelig verdt det. Det er andre gangen jeg leser boka, og den er min absolutte favoritt. Det er ingen andre bøker jeg liker like godt.

Som forrige måned har jeg lest en del manga i desember. Jeg har lest InuyashaAttack on Titan, Magic Kaito og leser nå Fullmetal Achemist. I tillegg har jeg lest noen spin off-serier av Rurouni Kenshin og Attack on Titan.

Inuyasha handler om en helt vanlig skoleelev, Kagome. En dag blir hun dratt ned i en brønn av en demon og ender opp i fortidens Japan. Der møter hun Inuyasha, som er halvt menneske og halvt hundedemon. Sammen må de sanke bitene av en magisk juvel, som går i stykker i begynnelsen av historien. Denne juvelen gjør at demoner får sterkere krefter, og Kagome og Inuyasha må hindre at den faller i gale hender.

Attack on Titan handler om en fremtidig verden hvor titaner har tatt over verden, og menneskene bor innenfor en mur. Eren Jaeger har et ønske om å leve i en verden hvor mennesker kan bo akkurat hvor de vil og ikke være redd for å bli spist av titaner. Derfor melder han seg inn i militærets "scouting legion". Det er de som reiser ut i verden for å finne ut hvordan de kan bli kvitt titanene.

Magic Kaito handler om en karakter fra Detective Conan, men ble skrevet før Detective Conan. Mangaen handler om fantomtyven Kaito Kid, som egentlig er en ung magiker som heter Kuroba Kaito. Den handler om hvordan og hvorfor han ble Kaito Kid, og den er morsom i tillegg til å gi et innblikk i en ganske mystisk karakter.

Fullmetal Alchemist, som jeg leser akkurat nå, handler om brødrene Edward og Alphonse Elric. De lever i en verden hvor magien kalles alchemy, og etter et mislykket forsøk på å gjenopplive moren sin, mister Alphonse kroppen sin, (Edward fester sjelen hans til en rustning), og Edward mister ett bein og én arm, og får derfor en mekanisk arm og et mekanisk bein. Når militæret får høre hvor god Edward, som er eldst, er i alchemy, blir han utnevnt til National Alchemist, og han får tittelen Fullmetal Alchemist. Han er dermed den yngste National Alchemist noen sinne. På denne måten kan brødrene gjøre at de kan for å få tilbake sine originale kropper.


FILMER
1. The Name of the Rose
2. Star Wars: The Force Awakens 
3. The Fellowship of the Ring
4. The Two Towers
5. The Return of the King  
6. Tre nøtter til Askepott
7. Reisen til Julestjernen

Jeg har rukket å se en del filmer denne måneden, da. The Name of the Rose så jeg på skolen i historie og filosofi. Jeg har også hatt Ringenes herre-maraton med to venninner denne måneden. Det var kjempegøy! I tillegg fikk jeg sett den nye Star Wars-filmen på kino, og den skuffet ikke. Kjempegøy! Tre nøtter til Askepott er obligatorisk hvert år, så den fikk jeg selvfølgelig med meg, og jeg fikk også med meg Reisen til julestjernen i år, selv om jeg ikke fulgte så godt meg...

Min favoritt denne måneden var...

STAR WARS: THE FORCE AWAKENS


Hvis jeg ikke regner med Ringenes herre, er det Star Wars: The Force Awakens jeg likte best denne måneden. Jeg likte utrolig godt de nye karakterene, og det var kjempegøy at hovedpersonene var en jente og en farget mann. Nice! I tillegg var det utrolig gøy å se igjen karakterene fra de originale filmene. Historien var også veldig god, og jeg er egentlig utrolig imponert. En veldig god film.

MINE INNKJØP


Jeg har fått en del nye bøker denne måneden. Mest fordi det har vært jul, men jeg fikk også en i en pakke jeg abonnerer på. I tillegg har jeg kjøpt en del CD'er og en DVD. Jeg har kjøpt Heart Like a Handgranade (en DVD om produksjonen av Green Days American Idiot), American Idiot the Original Broadway Edition, Hesitant Alien av Gerard Way, The Black Parade av My Chemical Romance, Too Weird to Live, too Rare to Die av Panic! at the Disco, Green Days studioalbum fra 1990-2009, Dungeons & Dragons Player's Handbook (ikke på bildet) og Wolf by Wolf av Ryan Graudin. Bøkene jeg fikk til jul er Half a War av Joe Abercrombie, You're Never Weird on the Internet (Almost) av Felicia Day, A Natural History of Dragons av Marie Brennan, Wonder av R. J. Palacio, Prince of Thorns av Mark Lawrence, Landline av Rainbow Rowell, Irish Fairy and Folk Tales, Brief Lives av Neil Gaiman, Red Seas Under Red Skies av Scott Lynch, Shadow and Bone av Leigh Bardugo, Clockwork Prince av Cassandra Clare og City of Fallen Angels av Cassandra Clare. 

Desember har vært en god måned. Hvordan har den vært for deg?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar