søndag 31. januar 2016

Half a War av Joe Abercrombie

Tittel: Half a War
Forfatter: Joe Abercrombie
Serie: Shattered Sea #3
Sider: 497
Sjanger: Fantasy
Handling: 
YOU CAN ONLY CONQUER YOUR FEARS BY FACING THEM. HIDE FROM THEM, AND THEY CONQUER YOU

WORDS ARE WEAPONS

Princess Skara has seen all she loved made blood and ashes. She is left with only words. But the right words can be as deadly as any blade. She must conquer her fears and sharpen her wits to a lethal edge if she is to reclaim her birthright.

ONLY HALF A WAR IS FOUGHT WITH SWORDS

The deep-cunning Father Yarvi has walked a long road from crippled slave to king's minister. He has made allies of old foes and stitched together an uneasy peace. But now the ruthless Grandmother Wexen has raised the greatest army since the elves made war on God, and put Bright Yilling at its head - a man who worships only Death.

SOMETIMES ONE MUST FIGHT EVIL WITH EVIL

Some - like Thorn Bathu and the sword-bearer Raith - are born to fight, perhaps to die. Others - like Brand the smith and Koll the wood-carver - would rather stand in the light. But when Mother War spreads her iron wings, she may cast the whole Shattered Sea into darkness...

Mine tanker:
Half a War er siste boka i Joe Abercrombies Shattered Sea-trilogi. Det er en god bok, men det er ikke den beste i serien. Likevel synes jeg Half a War er en solid avslutning på en veldig god serie.

Jeg var veldig spent på hvordan Joe Abercrombie hadde tenkt til å avslutte serien, og ble ikke skuffet. Dette er en solid fantasybok, og det er ikke mye jeg kan pirke på. Historien er veldig spennende, og karakterene har fantastisk utvikling gjennom boka.

For meg var det beste å se igjen karakterene fra de to første bøkene, Half a King og Half the World. Jeg hadde savnet Yarvi fra Half a King, og Thorn og Brand fra Half the World, og synes det var utrolig gøy å se dem igjen i Half a War. Dessverre er de ikke så mye med i den tredje boka som jeg skulle ønsket; det er nemlig et nytt sett med karakterer i den siste boka. De er Skara, en ung prinsesse som ser familien hennes bli drept foran øynene sine, Raith, en ung, brutal kriger, og Koll, Father Yarvis læregutt, som forresten også var med i Half the World.

Selv om jeg likte de nye karakterene godt, var de ikke like interessante å lese om som de forrige. Spesielt savnet jeg å lese om Yarvi og hans tanker. Han viser så utrolig lite av det han tenker på på utsiden, og jeg savnet å vite hva han egentlig tenkte. I tillegg var det altfor lite Brand i denne boka, og jeg savnet han veldig. Vi fikk se mer av Thorn, men jeg savnet samhandling mellom henne og Brand.

Historien var litt forutsigbar til tider, og det hendte jeg kunne gjette meg til hva som kom til å skje. Andre ganger kom plot twistene som et sjokk på meg og slo beina under meg. Jeg satt igjen i sjokk med en følelse av "hva søren skjedde nå???". Jeg er så imponert!

En ting jeg gjerne skulle lært mer om er det såkalte "Breaking of God". Dette er en hendelse som har skjedd for flere hundre år siden, og det skjedde da "alvene" ble for hovmodige og gikk til krig mot Gud. Hva var det egentlig som skjedde? Hvem var "alvene"? I tillegg høres mye av det som er igjen etter denne hendelsen ut som moderne teknologi. Spesielt har de noen alvevåpen som høres mistenkelig ut som gevær. Teorien min er at det er det moderne mennesket, og et eller annet skjedde som satte verden tilbake til en slags vikingtid igjen. Skulle gjerne lært mer om dette, men jeg skjønner hvorfor vi ikke gjør det. Det er ikke superviktig ovenfor plottet i historien, og ingen av karakterene i serien vet hva som skjedde.

Så alt i alt likte jeg Half a War veldig godt, men jeg savnet de originale karakterene. Dette er en serie jeg anbefaler hvis du liker litt mørkere og dystrere fantasy.

Tidligere anmeldelser:
Half a King - bok 1
Half the World  - bok 2

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar