søndag 31. januar 2016

Januar - en oppsummering

Da var den første måneden av det nye året over. Til nå har året mitt for det meste bestått av skole, men det var egentlig å forvente. Ellers har det ikke skjedd noe det er verd å dokumentere i januar.


BØKER
2. City of Glass av Cassandra Clare
3. City of Fallen Angels av Cassandra Clare
4. Half a War av Joe Abercrombie
Sider lest: 1667

Alt i alt har januar vært en god lesemåned for meg. Jeg fikk lest fire bøker, og det er flere enn jeg trodde jeg kom til å få tid til. I tillegg var det fire bøker jeg likte godt. Det var ingen som skilte seg ut som absolutte favoritter, men alle var underholdende og gøy å lese. Så jeg er fornøyd. Får håpe februar blir en like fin lesemåned. 

Min favoritt denne måneden var...

 HALF A WAR av Joe Abercrombie


I januar var det Half a War som imponerte meg mest. Jeg likte karakterene godt, og historien var veldig spennende. Det var en verdig avslutning på en solid fantasyserie. Les min anmeldelse her


MANGA
1. Fullmetal Alchemist av Hiromu Arakawa 
2. Death Note av Tsugumi Ohba og Takeshi Obata 
3. Vagabond av Inoue Takehiko
4. Blade of the Immortal av Hiroaki Samura 

Jeg bestemte meg for å legge til en ny kategori til disse postene. Jeg har i det siste lest mye manga, og begynte å skrive om dem i november. Det var da jeg begynte å lese dem. Her kommer jeg til å skrive om mangaene jeg har lest i løpet av måneden, både dem jeg har lest ferdig, og dem jeg har nettopp begynt. Så jeg håper dere kommer til å like denne delen av posten. 

Fullmetal Alchemist, som jeg leste ferdig i begynnelsen av måneden, handler om brødrene Edward og Alphonse Elric. De lever i en verden hvor magien kalles alchemy, og etter et mislykket forsøk på å gjenopplive moren sin, mister Alphonse kroppen sin, (Edward fester sjelen hans til en rustning), og Edward mister ett bein og én arm, og får derfor en mekanisk arm og et mekanisk bein. Når militæret får høre hvor god Edward, som er eldst, er i alchemy, blir han utnevnt til National Alchemist, og han får tittelen Fullmetal Alchemist. Han er dermed den yngste National Alchemist noen sinne. På denne måten kan brødrene gjøre at de kan for å få tilbake sine originale kropper. Dette er en av de beste mangaene jeg har lest, og er virkelig en jeg anbefaler. 

Death Note begynte jeg på etter at jeg leste ferdig Fullmetal Achemist. 17 år gamle Yagami Raito kommer en dag over en notatbok utenfor skolen der han går. På utsiden står det Death Note, og Raito finner etter hvert ut at hvis han skriver noens navn i boka mens han ser dem for seg, dør de like etterpå. Han bestemmer seg derfor for å kvitte seg med alle kriminelle i verden. Når Interpol merker at kriminelle over hele verden begynner å dø av hjerteinfarkt, som er det de dør av hvis ikke Raito spesifiserer måten de skal dø, skjønner de at noe er galt, og jakten på morderen starter. Jeg har ikke lest ferdig Death Note, og er egentlig ikke helt sikker på hva jeg synes om den enda, men jeg tror jeg kommer til å gi den en ny sjanse etter hvert. 

Vagabond er helt seriøst den beste mangaen jeg har lest noen sinne. Serien er basert på en sann historie om Japans mest kjente samurai, Myamoto Musahsi, og den forteller hvordan han går fra å være den ville og brutale unggutten Shinmen Takezo til å bli Japans mest kjente samuraifilosof Myamoto Musashi. Det er en utrolig sterk historie, og serien har de fineste tegningene noen sinne. Jeg venter i spenning på nye kapitler, og er så spent på hva som kommer til å skje videre. 

Blade of the Immortal er serien jeg leser nå, og til nå liker jeg den utrolig godt. Krigeren Manji er udødelig. Jepp, han kan ikke dø, og man skulle trodd at dette ville være fantastisk, men for Manji er det mer som en forbannelse enn en gave. Tidligere jobbet han for en stormann og drepte dem han ble bedt om, men da han fant ut at mannen han tjente var korrupt, bestemte Manji seg for å gjøre opp for udåden han hadde utført. For å få tilgivelse for de hundre livene han tok da han var i stormannens tjeneste, har han nå sverget at han skal drepe tusen onde menn. Når han møter ungjenta Rin, som ønsker å hevne seg på dem som drepte foreldrene hennes, teamer de opp for å lete etter Rins foreldres mordere. Dette er en utrolig spennende samuraimanga, og jeg liker karakterene kjempegodt. Jeg holder på å lese serien nå, og det er utrolig spennende å se hva som kommer til å skje videre. 

Min favoritt denne måneden var...

VAGABOND av Inoue Takehiko


Denne serien er rett og slett noe av det beste jeg noen gang har lest. Tegningene tok pusten fra meg, og da jeg først begynte å lese serien la jeg ikke merke til at tiden gikk i det hele tatt. Plutselig hadde jeg lest 50 kapitler uten å merke det. Jeg har sjeldent vært så oppslukt av noe noen gang. 


FILMER
1. En kongelig affære
2. Star Wars: The Force Awakens
3. The Man From U.N.C.L.E.

Jeg har sett tre filmer denne måneden. En kongelig affære så jeg på TV med foreldrene mine, og det var veldig spennende å lære om Christian VII og hans nærmeste. Jeg må innrømme at jeg vet svært lite om de Dansk-Norske kongene, og det var gøy å lære mer om en av dem. Star Wars så jeg på kino for andre gang. Denne gangen med pappa. Den var akkurat like gøy denne gangen også. Den siste filmen jeg så, The Man From U.N.C.L.E., så jeg i går med foreldrene mine. (Jepp, jeg ser mange filmer med foreldrene mine eh eh...). Den er fortsatt en av mine favorittfilmer. 

Min favoritt denne måneden var...

THE MAN FROM U.N.C.L.E. 


Ingen overraskelse her, nei. Jeg liker denne filmen så utrolig godt, og jeg håper virkelig at de kommer til å lage en toer. De har en mulighet til å gjøre det, så jeg håper virkelig det blir noe av. Jeg trenger flere historier om Napoleon Solo, Illya Kuryakin og Gaby Teller. Hvis du ikke har sett filmen enda, går du virkelig glipp av en fantastisk film. 

MINE INNKJØP


I januar har jeg bare kjøpt én bok og én DVD. Tenk på det! Jeg er stolt. Boka, The Martian Falcon av Alan K. Baker, byttet jeg til meg for en bok jeg fikk til jul, og DVD'en jeg kjøpte er The Man From U.N.C.L.E. Så alt i alt er jeg godt fornøyd meg innkjøpene mine denne måneden. 

Hvordan har din måned vært?

- Anna 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar