søndag 3. januar 2016

Irish Fairy and Folk Tales av flere

Tittel: Irish Fairy and Folk Tales
Forfatter: Flere
Sider: 132
Format: Novellesamling
Sjanger: Myter
Handling:
The tales collected for Irish Fairy and Folk Tales all are reprinted from nineteenth-century sources, but they date back much further, to a time when they were part of a centuries-old oral tradition of storytelling and had yet to be committed to the printed page. These are stories that passed down through the ages virtually unaltered in their telling. To those who told and listened to them, they expressed something fundamental about Irish culture and the Irish way of life.

The stories in this volume feature a wide variety of fantastic beings, including ghosts, witches, fairies, and changelings, but several feature creatures that are virtually exclusive to Ireland: the banshee, the merrow, the pooka, and the leprechaun. Read these tales of frightening supernatural horrors, brave folk heroes, and everyday people clever enough to outwith the devil, and you'll agree that they could only take place on Irish soil.

Mine tanker:
Jeg fikk denne boka til jul av en venninne, og den så så interessant ut, så derfor ble den første boka jeg leste i år. Jeg har ikke lest irske myter før, men det var veldig spennende å gjøre det nå. Jeg likte alle historiene veldig godt, og det kan godt hende jeg leser flere irske myter med tiden.

Alle mytene var veldig forskjellige, og det var gøy å se hva som kom til å skje. Jeg ble overrasket flere ganger over hvilken retning historiene tok. Noen av dem var veldig søte, og jeg satt igjen med en god følelse, men de fleste var litt forstyrrende. Likevel likte jeg dem godt, og de var gøy å lese.

Jeg likte veldig godt at mange av karakterene snakket med irsk aksent. Det var litt forvirrende til tider, men ellers var det veldig gøy. Jeg liker britiske og irske dialekter veldig godt, så for meg var det veldig morsomt.

Alt i alt var det veldig gøy å lese noen irske myter, og jeg anbefaler dem for andre også.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar