torsdag 15. oktober 2015

The 100 av Kass Morgan

Tittel: The 100
Forfatter: Kass Morgan
Serie: The Hundred #1
Sider: 323
Sjanger: Science fiction
Handling:
NO ONE HAS SET FOOT ON EARTH IN CENTURIES - UNTIL NOW.

Ever since a devastating nuclear war, humanity has lived on spaceships far above Earth's radioactive surface. Now, one hundred juvenile delinquents - considered expendable by society - are being sent on a dangerous mission: to re-colonize the planet. It could be their second chance at life ... or it could be a suicide mission.

CLARKE was arrested for treason, though she is haunted by the memory of what she really did. WELLS, the chancellor's son, came to Earth for the girl he loves - but will she ever forgive him? Reckless BELLAMY fought his way onto the transport pod to protect his sister, the other half of the only siblings in the universe. And GLASS managed to escape back onto the ship, only to find that life there is just as dangerous as she feared it would be on Earth.

Confronted with a savage land and haunted by secrets from their past, the hundred must fight to survive. They were never meant to be heroes, but they may be mankind's last hope.

Mine tanker:
Jeg har hørt mye om The 100, og da spesielt mye om TV-serien, som er basert på boka. Alle ser ut til å like serien, så jeg tenkte at det var på tide at jeg sjekket den ut. Jeg valgte å lese boka først, og hadde ganske høye forventninger til boka. For meg ble de dessverre ikke innfridd. The 100 er en god bok, men den levde ikke opp til all hypen.

Vi får historien gjennom Clarke, Wells, Bellamy og Glass' øyne. Fire forskjellige ungdommer; tre på Jorda og en igjen på romskipet, hvor menneskeheten har bodd i årevis. Menneskeheten bestemmer seg for å flytte tilbake til Jorda igjen, men de må først vite om strålingsnivåene er lave nok til at det er trygt. Derfor sender de hundre ungdomsforbrytere ned først. Bellamy kjemper seg ombord i fartøyet som skal til Jorda for å kunne hjelpe søsteren sin, som er blant de hundre, og Glass greier å slippe unna og blir igjen på romskipet. Jeg likte karakterene, men jeg synes ofte de tok dumme valg, og greide ikke alltid å forstå hvorfor de reagerte som de gjorde. Sorry, men til tider var det bare dumt.

Selve historien var spennende, men som med karakterene, var det aspekter jeg ikke forstod. Hvorfor tok forfatteren de valgene hun gjorde? I tillegg var det litt for mye fokus på kjærlighet, og det funket ikke for meg denne gangen. Noen av parene funket, men andre ... vel, jeg vet ikke helt hva jeg synes.

Samfunnet Kass Morgan har skapt er veldig interessant. Det var spennende å se hvorfor de hadde de reglene de hadde, som var litt vel strenge, men da jeg fikk forklaringen, skjønte jeg hvorfor. I tillegg var det kult å tenke på at det kan være mulig å bo på et romskip ute i verdensrommet. Jeg synes science fiction er stilig.

Det jeg likte godt med boka var beskrivelsene av Jorda. De fikk meg virkelig til å tenke på hvor fantastisk Jorda virkelig er. Det er en fantastisk, enestående planet, og vi tar absolutt ikke godt nok vare på den. Vi setter ikke nok pris på planeten vår, og jeg synes det er utrolig trist. Vi hugger ned regnskog og forurenser uten å tenke på at planeten vår ikke klarer mer.

The 100 endte med en cliff hanger, og selv om jeg synes boka bare var middelmådig, kommer jeg til å lese de to andre bøkene i serien, Day 21 og Homecoming.

- Anna

2 kommentarer:

  1. Jøss. Jeg visste faktisk ikke at serien var basert på en bok. Har sett reklame for den og hadde egentlig tenkt å begynne på den, men nå må jeg kanskje lese boka først.

    SvarSlett
    Svar
    1. Serien er visst mye bedre enn boka. Boka var bare middelmådig, og fokuserte for mye på for mye på kjærlighetslivet til karakterene. Jeg skulle likt å se mer om hvordan de overlevede i stedet. Det viser visst serien.

      Slett