søndag 31. mai 2015

Mai - en oppsummering

Det er den siste maidagen i dag, og i morgen er det offisielt sommer. Det blir deilig! En dag nærmere sommerferien. Mai har vært en rolig måned, og det har ikke skjedd stort. Jeg har for det meste tilbragt hverdagen min slik jeg pleier: skole, bøker og TV-serier. Jeg har hatt bursdag, da. Første mai ble jeg 17 år. Tiden går så utrolig fort. Vel, det er vel slik det er å bli eldre...


BØKER
1. A Storm of Swords: Blood and Gold av George R. R. Martin
2. Appelsinpiken av Jostein Gaarder
3. The Crown of Ptolemy av Rick Riordan
4. The Bone Season av Samantha Shannon
5. A Feast for Crows av George R. R. Martin 
6. A Monster Calls av Patrick Ness

Seks bøker. Det er bedre enn april og mars til sammen. Jeg er kjempeførnøyd. Seks bøker er mer enn én i uka. I tillegg har det vært mange veldig gode bøker. Jeg har vært veldig fornøyd med bøkene jeg har lest denne måneden, og alle bortsett fra Appelsinpiken, som jeg leste på grunn av en norskoppgave, har jeg likt over gjennomsnittlig godt.

Jeg var halvveis gjennom A Storm of Swords: Blood and Gold da måneden begynte. Likevel teller jeg den med for mai. Jeg teller bøker ettersom hvilken måned jeg ble ferdig med dem i, og ikke når jeg startet dem. Så egentlig har jeg lest fem og en halv bok i mai...

The Crown of Ptolemy var en e-bok i crossover-serien mellom Percy Jackson and the Olympians og The Kane Chronicles av Rick Riordan. Det var en veldig kort historie, og det var kun en novelle, og jeg valgte derfor å ikke skrive en anmeldelse om den.

Min favoritt denne måneden var...

A STORM OF SWORDS: BLOOD AND GOLD av George R. R. Martin


Selv om det er flest karakterer som dør i denne boka, er den likevel min favoritt A Song of Ice and Fire-bok så langt. Den var så utrolig spennende, og jeg kunne ikke legge boka fra meg. Du kan lese min anmeldelse her


FILMER
2. Løp, Lola, løp
3. Captain America: The First Avenger
4. Captain America: The Winter Soldier
5. Billy Elliot
6. Rabbit Proof Fence

Seks bøker og seks filmer. Huh. Det er ikke dårlig. Løp, Lola, løp, Billy Elliot og Rabbit Proof Fence så jeg på skolen. Løp, Lola, løp (Lola rennt) er en veldig merkelig tysk film, Billy Elliot var mye bedre som film enn bok og Rabbit Proof Fence har jeg sett før. Den er egentlig litt kjedelig...

Skammerens datter og Captain America-filmene var de jeg likte best. De var skikkelig gode, og jeg gleder meg til å se mer fra begge universene. Jeg vet det er noen som ikke liker Captain America så godt, og de sier han er den mest ubrukelige av the Avengers. Feil. Cap er fantastisk, og filmene om ham er de beste Marvel-filmene. De og Guardians of the Galaxy.

Min favoritt denne måneden var...

CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER


The Winter Soldier er rett og slett den beste superheltfilmen jeg har sett. Den er så mye mer enn en superheltfilm, så mye mer enn en actionfilm. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal forklare det, men jeg tror at folk som vanligvis ikke liker denne typen filmer kommer til å like The Winter Soldier. Den har humor, karakterutvikling, fantastiske karakterer og skuespillere, og den er smart. The Winter Soldier er rett og slett fantastisk. 

MINE INNKJØP

Denne måneden er det ikke jeg som har kjøpt alle de nye bøkene mine. Jeg har fått flere i gave siden jeg har hatt bursdag. 


Jeg fikk Drood av Dan Simmons, The Mime Order av Samantha Shannon og Wool av Hugh Howey til bursdagen. City of Bones av Cassandra Clare byttet jeg mot en bok jeg allerede hadde. Ellers har jeg kjøpt Clockwork Angel av Cassandra Clare, Half Bad av Sally Green, I am the Messenger av Markus Zusak og A Monster Calls av Patrick Ness. Det er flere enn jeg har kjøpt på lenge. Nå er det på tide å ta en liten pause fra å kjøpe bøker. Kanskje jeg burde lese noen av de jeg allerede har... 

Hvordan har din måned vært?

- Anna

4 kommentarer:

  1. Helt grei. Leste 5 bøker som jeg synes er veldig bra til å være i eksamensperioden :)

    Har veldig lyst til å se Skammerens datter, så ble glad for at du likte den!

    Ellers har jeg vel ikke lest noen av de samme bøkene, eller jo Appelsinpiken har jeg lest! Helt grei bok :)
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Fem bøker er veldig bra til å være i eksamensperioden. Jeg slapp heldigvis unna skriftlig eksamen, men jeg kan fortsatt komme opp i muntlig. Heldigvis er liten sjanse å komme opp i eksamen i første klasse.

      Skammerens datter var veldig bra! Jeg likte den kjempegodt, og de var gode til å følge boka. I hvert så mye som jeg kunne huske.

      Slett
  2. Så glad for at du likte A Monster Calls. Nå har jeg offisielt startet A Game of Thrones(jeg tar den med på skolen, så jeg leser på bussen og sånn.) Jeg holder fortsatt på med å lese en annen bok, men jeg hadde veldig lyst til å starte på A Song of Ice and fire, så jeg leser så mye jeg klarer til og fra skolen. XD

    SvarSlett
    Svar
    1. Eyy, jeg elsker A Song of Ice and Fire-bøkene, og har til nå lest over 400 sider av bok fem. Jeg leser også på bussen til skolen. Det er ikke stort annet å gjøre... Du må fortelle meg hva du synes :)

      Selvfølgelig likte jeg A Monster Calls! Patrick Ness er et geni med ord, og jeg blir like imponert hver gang jeg leser en bok av ham.

      Slett