fredag 29. mai 2015

A Monster Calls av Patrick Ness

Tittel: A Monster Calls
Forfatter: Patrick Ness
Sider: 206
Sjanger: Fantasy
Handling:
The first book to win both the Carnegie Medal for literature and the Kate Greenway Medal for illustration

THE MONSTER SHOWED UP AFTER MIDNIGHT. As they do. But it isn't the monster Conor's been expecting, the one from the nightmare he's had nearly every night since his mother started her treatments, the one with the darkness and the wind and the screaming... 

This monster is something different, something ancient, something wild. And it wants the truth.

Mine tanker:
Jeg har likt Patrick Ness' bøker kjempegodt siden jeg leste hans Chaos Walking-serie, og jeg har siden lest More Than This, som også er fantastisk. Derfor hadde jeg ganske store forventninger til A Monster Calls, og den innfridde. Jeg kan ikke tro at jeg ikke har lest denne boka tidligere.

Boka handler om Conor O'Malley. Moren hans er syk, og utfra slik det beskrives virker det som om hun har kreft. Conor har forferdelige mareritt om natten, og når monsteret dukker opp, tror Conor først det er monsteret fra marerittet. Heldigvis for Conor er dette et annet monster, et eldgammelt monster, og det er Conor som har fått det til å gå igjen.

Jeg har valgt å kategorisere A Monster Calls som fantasy, men boka er ikke veldig fantasyaktig. Det eneste er monsteret, og det er ikke helt klart om det bare finnes i hodet til Conor eller om det virkelig finnes. For Conor er det helt ekte, og han finner tegn på at det finnes, men ingen andre enn han kan se det.

Boka er skrevet utrolig vakkert. Patrick Ness har en gave når det kommer til ord, og han er en utrolig dyktig forfatter. Jeg blir like imponert hver gang, og det er en både vakker og trist bok.

I tillegg er boka full av tegninger tegnet av Jim Kay. De er med på å skape stemning, og de er utrolig fine. De passer så godt til historien, og jeg er sikker på at boka ville ha vært helt annerledes uten tegningene. Det finnes en utgave uten, men jeg tviler på at den er like fantastisk.


Ideen til A Monster Calls fikk Patrick Ness fra Shioban Dowd, som dessverre døde før hun rakk å skrive boka. Patrick Ness tok over ideen hennes, og gjorde den til sin egen. Resirkulering av ideer.

A Monster Calls er en utrolig viktig bok som handler om sykdom, det å miste en kjær og hvordan takle dette. Conor har det ikke lett, og jeg synes det er viktig å se hvordan barn reagerer på at foreldrene blir dødssyke. Jeg kjente igjen handlingsmønsteret til dem rundt Conor; alle går så varsomt rundt ham at han ikke føler seg sett lenger, og dessverre er dette veldig vanlig. Vi vet ikke hvordan vi skal oppføre oss, men det viktigste er, tror jeg, å passe på at barnet har det bra. Se barna også!

Alle Patrick Ness' bøker har fått meg til å gråte. Han skriver så utrolig vakkert og trist, og jeg greier ikke å la være. A Monster Calls var intet unntak. Mot slutten av boka, strømmet tårene ned kinnene mine, og det var så utrolig trist.

Jeg anbefaler virkelig A Monster Calls! Dette er en viktig bok. Boka er oversatt til norsk med tittelen Monsteret kommer.

- Anna

4 kommentarer:

  1. Jeg er så glad du likte den! Av å lese anmeldelsen din fikk jeg lyst til å lese boken på nytt; veldig bra anmeldelse. Og jeg må definitivt få se å få lest Chaos Walking snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, du må definitivt lese Chaos Walking snart. De er så utrolig gode!!

      Slett
  2. Har kjempelyst til å lese denne boken. Har den i bokhyllen min og tenker å ta den med meg hjem så jeg får lest den i sommer. Syns det er bra når bøker tar opp ting vi er redd for å snakke om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde du virkelig! Helt enig med deg. Det er utrolig viktig å lese om slike temaer, og det kan hjelpe oss med å forstå slike tabuer.

      Slett