lørdag 2. mai 2015

Skammerens datter

Som bursdagsgave tok Anders Synne og meg med på kino for å se Skammerens datter. Filmen er basert på den første boka i Skammar-serien til den danske forfatteren Lene Kaaberbøl. Bøkene er oversatt til nynorsk, og den første heter Skammarens dotter. Det er veldig lenge siden mamma og pappa leste bøkene for oss, så jeg husket ikke så mye av hva som skjedde.


Dina (Rebecca Emillie Sattrup) og moren hennes, Melussina Tonerre (Maria Bonnevie), har skammerevnene. Når de ser folk i øynene, husker de alt de skammer seg over. Når fyrsten av Dunark, hans kone og unge sønn blir funnet drept i kammerset sitt, og fyrstens eldste sønn, Nicodemus (Jakob Oftebro), får skylden, blir Dinas mor hentet for å finne sannheten. Drakan (Peter Plaugborg), Nicos halvbror, får ikke de svarene han ønsker, og henter derfor Dina til Dunark. Kanskje hun kan gi ham de svarene han ønsker. Men hva er det egentlig Drakan vil? Er Nico skyldig? Og hvorfor kan Drakan se Dina i øynene uten å skamme seg?

Skammerens datter er danskprodusert. Etter som jeg forstod det, er alle skuespillerne danske bortsett fra Jakob Oftebro. Han snakket godt dansk, men jeg er kanskje ikke den rette til å dømme det. Heldigvis var det norsk tekst, for ellers hadde ikke jeg forstått noe særlig. Jeg forstår ikke dansk... Det var litt rart å se en film hvor de snakket dansk; jeg er så vant til at de alltid snakker engelsk på film, men det var spennende å se noe annerledes. Jeg likte det.

Ettersom historien utspilte seg, husket jeg mer og mer av boka. Jeg kan ikke fortelle deg om filmen er helt tro mot boka, men utifra det jeg husket, virket det sånn. Jeg likte spesielt godt hvordan de hadde fått med små detaljer som at Dina hadde annerledes hår en moren og søsknene. Det blir viktig senere i serien når spørsmålet om hvem faren hennes egentlig er kommer opp, så jeg synes det var bra at de hadde tatt det med.

Jeg synes skuespillerne gjorde en god jobb. Mange av skuespillerne er veldig unge, og til å være så unge, var de veldig flinke. Når man ser filmen, må man tenke på at dette ikke er en Hollywood-film. Så med tanke på det, synes jeg skuespillerne var veldig flinke. Jeg trodde på dem, og det er det viktigste.

I løpet av filmen får Dina håret sitt klippet kort. I enkelte øyeblikk lignet hun litt på Asa Butterfield, som spiller Bruno i Gutten i den stripete pyjamasen, Hugo i Hugo og Ender i Ender's Game. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg kom til å tenke på mens vi så filmen. 

I starten var jeg litt usikker på han som spilte Drakan. Jeg har alltid sett for meg Drakan med et mer ondskapsfullt utseende, så i starten synes jeg han var litt for pen. Jeg endret fort mening. Peter Plaugborg gjorde en veldig god jobb som Drakan, og jeg skjønner godt at de valgte ham. 

Jeg likte godt dragene. De var ikke så majestetiske som de er i andre filmer, og det passet veldig godt. I Skammerens datter er ikke dragene majestetiske. De er ondskapsfulle vesener, og det var slik de så ut. Jeg likte også at de ikke hadde vinger. Jeg husker ikke om de hadde det i boka eller ikke, men det gjorde at de så mer groteske ut. Vinger har en viss eleganse over seg. 

Jeg likte filmen, og jeg vil absolutt anbefale andre å se den. Du burde kanskje lese bøkene først. De er veldig gode. Jeg håper de filmer de andre bøkene også! 

- Anna

2 kommentarer: