onsdag 13. mai 2015

Topp 10 den tiende - Topp 10 musikk fra filmer og TV-serier

Som jeg har informert om tidligere, glemte jeg helt å skrive denne posten på søndag. Igjen... På mandag og i går måtte jeg øve til en firetimers naturfagsprøve jeg hadde i dag. Derfor kommer posten i dag. Eh... Jaja, sånn kan det gå. Nå har jeg ordnet det slik at jeg får varsel neste måned, og ut resten av året. Da skal jeg i hvert fall huske det.

I dag handler det om musikk fra filmer og TV-serier. Det finnes utrolig mye fin musikk derfra. Dessverre er det mange som ser litt ned på denne typen musikk. Jeg har tenkt til å vise dere hvor mye fint som finnes der ute.

1. Edge of Night av Billy Boyd (The Return of the King)
Billy Boyd, som spiller hobbiten Pippin i Ringenes herre, synger sangen The Edge of Night i den tredje filmen, The Return of the King. Han synger sangen til the Steward of Gondor, og det er en scene som gjorde veldig inntrykk på meg. I tillegg synger Billy Boyd utrolig fint. Han er faktisk vokalist i et band, Beecake, og de har mange veldig fine sanger.



2. The Last Goodbye av Billy Boyd (Battle of the Five Armies)
Billy Boyd har også en sang i Hobbiten-trilogien. Han er ikke med i filmene, men på slutten av filmene er det alltid en sang. Billy Boyd avslutter den siste filmen med sangen The Last Goodbye, og det kunne ikke vært bedre. Hver gang jeg hører den sangen begynner jeg å grine; den er så fin, men samtidig så trist.



3. Charon av Keaton Henson (In the Flesh)
Keaton Henson er en ikke så kjent britisk musiker. Jeg har skrevet om ham tidligere, tror jeg. I hvert fall blir noen av sangene hans brukt i TV-serien In the Flesh, en av mine favoritter. Keaton Hensons sanger passer perfekt til serien, og av de som blir brukt er det Charon jeg liker best.



4. Comptine d'un autre été, l'après-midi av Yann Tiersen (Den fantastiske Amelie fra Montmarte)
Jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hva tittelen på denne melodien betyr. Jeg kan ikke fransk. Noen som kan fransk som vet? Men fin er den i hvert fall. Stykket er fra filmen Den fantastiske Amelie fra Montmarte, og det er like fint som filmen. Det passer veldig godt!



5. Game of Thrones Theme av Ramin Djawadi (Game of Thrones)
Jeg ble glad i Game of Thrones-introen første gang jeg hørte den, og jeg liker melodien bedre og bedre for hver gang. Den er rett og slett episk, og det passer helt perfekt til Game of Thrones! Kunne det ha vært bedre? No way!



6. I am the Doctor av Murray Gold (Doctor Who)
Selvfølgelig måtte jeg ha med et stykke fra Doctor Who. Det er åtte sesonger med episk musikk, og I am the Doctor er ett av mine absolutt favorittstykker. Stykket beskriver den ellevte Doktoren helt perfekt, og når jeg hører dette stykket ser jeg ham for meg. Jeg ser ham for løpe mens han roper "GERONIMO". Noe han gjorde ganske ofte... Haha, jeg likte ham godt.



7. Mad World av Gary Jules (Donnie Darko)
Jeg har ikke sett Donnie Darko. Har hørt at den er litt rar, noen som vet? Jeg kom over denne sangen, og jeg synes den er utrolig fin. Veldig trist, men utrolig fin. Det er bare noe ved teksten og melodien som taler til meg, og jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Vel, den er skikkelig fin!



8. Ready, Aim, Fire av Imagine Dragons (Iron Man 3)
Jeg vet ikke om Ready, Aim, Fire er i filmen, Iron Man 3, siden jeg ikke har sett den, men jeg vet at Imagine Dragons skrev sangen til soundtrack-albumet. Imagine Dragons er et av mine favorittband, og Ready, Aim, Fire er en av deres kuleste sanger. Derfor måtte sangen med på lista.



9. Schindler's List av John Williams (Schindler's List)
Hvem har ikke hørt dette stykket? Schindler's List er et ikonisk stykke, og det er utrolig fint. Jeg har enda ikke sett filmen selv om jeg har den på DVD. Jeg burde få gjort det snart, men jeg har hørt at den er veldig lang. Og trist. Vel, musikken fra filmen er fantastisk i hvert fall.



10. I am Forrest... Forrest Gump av Alan Silvestri (Forrest Gump)
Dette er også et ganske ikonisk stykke. Temaet fra Forrest Gump, en film nesten alle har sett. Det er et veldig vakkert stykke, så jeg synes ikke det er rart at det er kjent. Jeg ser for meg starten av filmen hver gang jeg hører det. Starten med den hvite fjæren.



Det var alle ti. Jeg kunne nevnt flere, men det var disse jeg trakk frem i dag. Har du hørt dem før? Eller sett filmene eller TV-seriene?

- Anna

5 kommentarer:

  1. Jeg er fullstendig enig med deg; musikken fra Doctor Who er helt fantastisk! Da jeg hørte på den her på innlegget ditt, kjente jeg at jeg fikk litt gåsehud. Det er slike melodistykker som man får en spesiell tilknytning til:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig! Spesielt hvis det er knyttet bestemte følelser til musikken. Doomsday og Rose's Theme for eksempel får meg alltid til å begynne å gråte; det er så mange følelser.

      Slett
  2. En annen melodi som jeg også elsker utrolig mye, er soundtracket til Catching Fire, den som blir brukt i traileren. Jeg får gåsehud vær gang jeg ser på den traileren XD

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ja ja, og soundtracket fra Mockingjay. Jeg hadde helt glemt det. Hadde jeg husket på det, så hadde sangen Katniss synger garantert kommet med på lista. Jeg elsker den sangen!

      Slett
    2. Den sangen hadde jeg også helt glemt! Den hadde også vært på min liste hvis jeg hadde lagd en.

      Slett