fredag 3. juli 2015

Dreams of Gods and Monsters av Laini Taylor

Tittel: Dreams of Gods and Monsters
Forfatter: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke and Bone #3
Sider: 613
Sjanger: Fantasy, Romanse
Handling:
Once upon a time, an angel and a devil pressed their hands to their hearts and started the apocalypse 

Common enemy, common cause.

When Jael's brutal seraph army trespasses into the human world, the unthinkable becomes essential, and Karou and Akiva must ally their enemy armies against the threat. It is a twisted version of their long-ago dream, and they begin to hope that it might forge a way forward for their people.

And, perhaps, for themselves.

But there are bigger threats than Jael in the offing. A vicious queen is hunting Akiva, and, in the skies of Eretz ... something is happening. Massive stains are spreading like bruises from horizon to horizon; the great winged stormhunters are gathering as if summoned, ceaselessly circling, and a deep sense of wrong pervades the world. 

What power can bruise the sky?

From the streets of Rome to the caves of the Kirin and beyond, humans, cimaera and seraphim will fight, strive, love and die in an epic theatre that transcends good and evil, right and wrong, friend and enemy.

At the very barriers of space and time, what do gods and monsters dream of? And does anything else matter?

Mine tanker:
Da har jeg endelig fullført Laini Taylors Daughter of Smoke and Bone-serie. De to første bøkene, Daughter of Smoke and Bone og Days of Blood and Starlight, leste jeg i mai-juni i fjor. Jeg likte de godt nok til at jeg ønsket å lese ferdig serien. Dreams of Gods and Monsters er en god avslutning på serien, men dette er nok ikke en av mine favorittserier.

Det er mye jeg liker med Dreams of Gods and Monsters, men det er også ting jeg ikke liker så godt. Dessverre kommer Akiva og Karou, hovedpersonene, under den siste kategorien. Jeg greier bare ikke å heie på dem, og den eneste grunnen til at jeg ønsket at de skulle bli sammen var at jeg var lei av å lese om at de lengtet etter hverandre. Det ble etterhvert litt irriterende, og det gjorde at jeg mistet interessen for plottet, som ellers er veldig bra. Jeg liker best når romansen ikke påvirker plottet, bare spicer det opp, men her styres plottet av romansen. Jeg er egentlig litt lei av det... Det funker i bøker hvor jeg er forberedt på at det er en bok om romanse, men i Dreams of Gods and Monsters vil jeg heller høre om kampene mot Jaels seraphim-hær og hvordan de skal redde verden fra å gå under.

Jeg likte veldig godt det at Akivas seraphim-hær og Karous chimaera-hær endelig jobber sammen. Det førte til interessante situasjoner, og det var spennende å lese om hvordan det funket. Man skulle tro at det aldri ville gå, men så feil kan man ta. Jeg likte godt å se hvordan forholdet mellom de to rasene, seraphim og chimaera, utviklet seg og hvilke problemer som oppstod.

I motsetning til Akiva og Karou, likte jeg bikarakterene kjempegodt. Zuzana og Mik, Karous venner fra jorda, er kjempesøte, og jeg ønsker dem alt godt. Zuzana er skikkelig badass, og Mik er fantastisk der han sitter med fiolinen sin. Jeg liker også Liraz veldig godt. Jeg gjorde ikke det før, men hun har forandret seg mye gjennom den siste boka, og jeg sympatiserte med henne. Ziri er også en av mine favoritter. Han er bare helt nydelig og fortjener det aller beste.

Til slutt vil jeg bare si at jeg synes slutten var litt klisjé og litt cheesy, men ellers likte jeg den ganske godt. Den passet for så vidt godt til boka.

Alt i alt er Dreams of Gods and Monsters en god bok. Historien er god, og jeg liker bikarakterene veldig godt.

Tidligere anmeldelser:
Daughter of Smoke and Bone - bok 1
Days of Blood and Starlight - bok 2

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar