torsdag 27. juni 2013

Frosten, tredje dag av John Marsden

Tittel: Frosten, tredje dag
Originaltittel: The Third Day, The Frost (I USA: A Killing Frost)
Forfatter: John Marsden
Oversetter: Jon Vegard Lunde
Serie: I morgen #3
Sider: 252
Sjanger: Dystopi
Språk: Norsk
Originalspråk: Engelsk
Baksidetekst:
Hva er den største faren du kan tenke deg? Denne er større.
Hva er den største utfordringen du kan forestille deg? Denne er tøffere.
Hva frykter du mest av alt? Det får du snart vite.
Hvem er det viktigst  redde - deg selv, vennene dine, familien din eller landet ditt? Du kan bli nødt til å velge.

Først var det I morgen, da krigen kom.
Så kom Når natten er mørkest.
Og her er Frosten, tredje dag.

Australia er invadert av en fremmed makt. Åtte ungdommer er de eneste i området hvor de bor, som ikke er tatt til fange. De må finne ut hva som ventes av dem, og samle mot til å gjennomføre det. Når Frosten, tredje dag begynner, er de fem. Hva har hendt med de andre?

Mine tanker:
Nå er det veldig lenge siden jeg leste Når natten er mørkest, og derfor husket jeg ikke så veldig mye. Det var litt irriterende fordi de stadig vekk hintet til ting som hadde skjedd før, men det gikk greit. Jeg begynte å huske ting etter hvert. 

Boka er veldig spennende, og det er veldig interessant å se hvordan ungdom reagerer på en slik situasjon. Krig er ikke ønsket, men det er spennende å lese om. 

Det er Ellie som forteller. John Marsden har faktisk utviklet en ny forteller måte, som kalles Ellie's voice. Jeg liker godt måten hun forteller på. Man lærer mye om henne, men dessverre ikke like mye om de andre. Jeg skulle gjerne lært mer om dem. Én ting som er litt dumt med at det boka er skrevet i jeg- form, er det at alt sees fra Ellies side. Hvis noen av de andre er et annet sted, vet ikke jeg som leser noe mer enn det Ellie gjør. I  bøker hvor det er en allvitende forteller, kan man hoppe litt mellom hvem som er i fokus. Når det et jeg-forteller, kommer man i stedet mye tettere innpå hvem det nå er som er jeg.  I denne boka er det Ellie.

I løpet av boka var det én ting jeg irriterte meg litt over. Det var at forlaget ikke hadde korrekturlest godt nok. Det var steder ord var skrevet litt feil, og det var steder det manglet komma. Det gjør at det blir litt slitsomt å lese. Dessverre!

Jeg er litt usikker på om jeg skal fortsette med serien eller ikke, men det er mest fordi jeg har så utrolig mange andre serier/bøker jeg vil lese. Hvis jeg finner neste bok på engelsk på biblioteket, skal jeg lese ferdig serien.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar