tirsdag 10. november 2015

Topp 10 den tiende - Topp 10 tegneserier

Da var det den tiden av måneden igjen. Denne posten er egentlig skrevet for to dager siden, på søndag. Den tiende kommer jeg til å sitte å lese til en historie og filosofi-prøve jeg har på onsdag. Derfor er denne posten skrevet før den publiseres. Sorry, jeg mener ikke å forvirre dere...

Vel, i dag skal det handle om tegneserier. Jeg har lenge likt å lese tegneserier, men det er først de siste årene at jeg virkelig har begynt å lese flere. Så her kommer mine topp ti tegneserier:

1. The Sandman
The Sandman er en tegneserie skapt av Neil Gaiman. Serien handler om Morpheus, som er kongen over drømmeverdenen. Gaiman forteller om problemene og vanskelighetene han kommer opp i etter at han i første volumet blir fanget av en magiker.

The Sandman er en fantastisk serie, som er kjempespennende. I tillegg er tegningene helt fantastiske. De passer perfekt til stemningen i historien, og til tider er de veldig grafiske. Så Sandman er ikke noe for de som ikke tåler litt blod og gørr. Likevel setter jeg Sandman som nummer én, fordi det var Sandman som fikk meg ordentlig interessert i tegneserier.

Hvis du vil lese mine anmeldelser av de fem første volumene av Sandman kan du lese dem her, her, her, her og her.

2. Asterix
Asterix har vært en av mine favoritter kjempelenge. Pappa hadde kjempemange Asterix-hefter, og jeg har lest alle sammen. Goscinny og Uderzo har skapt en fantastisk historie, som fortsatt blir lest. For dere som ikke vet det handler Asterix om de to gallerne Asterix og Obelix. De bor i den eneste landsbyen i Gallia som romerne ikke har greid å ta, og det er på grunn av trollmannen, Miraculix, deres lager styrkedråper, en drikk som gjør dem kjempesterke.

Asterix er en av de morsomste tegneseriene som finnes, og den beste historien er helt klart I keiserens klær, hvor de blir med i den romerske hæren for å redde en annen galler som heter Tragikomix. Under veis møter de på mange rare folk: grekere, briter, egyptere og romere. Som Obelix sier: De er gærne, de romerne.

3. Saga
Saga handler om Marko og Alana, to soldater på hver sin side i en stor krig. De forelsker seg i hverandre mens Alana sitter vakt i fengselet hvor Marko er en fange. Sammen rømmer de, og mens de er på rømmen, får de et barn sammen.

Brian K. Vaughan og Fiona Staples forteller en utrolig spennende historie, og det er kjempegøy å følge Marko og Alana. Jeg har hørt serien beskrevet som en science fiction versjon av Romeo og Julie, og jeg kan si jeg ser likhetene. Heldigvis er ikke Saga like deprimerende og tragisk.

Les min anmeldelse av volum én her.

4. Maus
Maus er skrevet av Art Spiegelman, og handler om farens opplevelser under andre verdenskrig. Spiegelman forteller den sanne historien om farens opphold i en konsentrasjonsleir gjennom en tegneserie hvor jødene er mus, polakkene griser, nazistene katter og amerikanerne hunder.

Maus er en utrolig rørene historie, og til tider glemte jeg at den er sann. Da jeg ble minnet på at den var sann, ble historien bare enda sterkere. Det skjedde så utrolig mye fælt under andre verdenskrig, og det er ille å tenke på at noen måtte leve gjennom det faren til Art Spiegelman gjorde.

Les min anmeldelse av Maus her.

5. Sprint
Sprint handler om pikkoloen Sprint og vennen hans, Kvikk. Sammen løser de mysterier, og de havner stadigvekk i trøbbel. Ofte på grunn av dyret Spiralis.

Det er lenge siden jeg har lest Sprint, men jeg husker fortsatt at jeg likte serien kjempegodt. Serien er skrevet og tegnet av flere forskjellige, men det er Franquin som er mest kjent. Han har gjort en fantastisk jobb med karakteren, og jeg skulle gjerne lest flere volumer med Sprint. Jeg savner egentlig Sprint og Kvikk, og vurderer å kjøpe de volumene pappa ikke hadde.

Noe av det bleste mer serien er ekornet Spip, som alltid tenker ironisk om situasjonen de er i.

6. Daredevil
I Daredevil møter man Matt Murdock. Matt er advokat og blind. Likevel er han superhelten Daredevil, the man without fear. Matt ble blind da han var liten, og etter en stund utviklet de andre sansene hans seg til et punkt hvor han ikke trenger å kunne se lenger. Derfor kan han være både advokat og superhelt.

Daredevil er en av de beste seriene til Marvel. Serien er ikke så polert som mange av Marvels serier er, og den er mye mørkere. Jeg synes Matt er en utrolig interessant karakter, og historiene om ham er kjempespennende.

Les mine anmeldelser av Daredevil av Bendis og Maleev bok én og to.

7. Viggo
Viggo er en annen av Franquins karakterer. Han opptrer av og til i Sprint, men han fikk etter vært sitt eget blad.

Viggo er klumsete, helt utrolig klumstete. Det burde ikke være lov, det synes i hvert fall alle rundt ham. I tillegg driver han alltid og lager ett eller annet, hvis han ikke spiller på viggofonen sin, et monstrøst instrument.

Viggo er kjempemorsomt, og jeg synes serien er fantastisk. Den inneholder mye mer humor enn Sprint, og handler for det meste om dagliglivet til Viggo.

8. Hawkeye
Hawkeye, Clint Barton, er en annen Marvelkarakter, men i motsetning til de fleste andre har Barton ingen superkrefter. Han er bare utrolig flink med pil og bue. Serien Hawkeye, handler om hans eventyr.

Clint Barton er en utrolig interessant karakter, og jeg likte utrolig godt å lære mer om ham. I tillegg møter man Kate Bishop, som også kalles Hawkeye. Hun fikk navnet da alle trodde Clint var død. De er begge veldig gode karakterer. Jeg synes Hawkeye er en av Marvels beste karakterer, og de trenger flere som ham.

Les min anmeldelse av det første Hawkeye-volumet her.

9. Deadpool
Wade Wilson er Deadpool. Etter et eksperiment har Wade Wilson blitt udødelig, og nå jobber han som leiesoldat.

Jeg visste nesten ingenting om Deadpool før jeg begynte å lese serien, og jeg ble positivt overrasket. Han er utrolig morsom, og Deadpool er den morsomste Marvel-serien. Helt klart! Som Daredevil, er ikke Deadpool, så polert, og man kan ikke være sikker på at det går bra til slutt. I tillegg er måten Wade Wilson forteller historien på fantastisk.

Les min anmeldelse av det første Deadpool-volumet her.

10. Serenity
Serenity er en fortsettelse av TV-serien Firefly. Til nå er det fire volumer i serien, og jeg håper det blir flere. Serien handler om Malcolm Reynolds og mannskapet hans ombord i romskipet Serenity. de gjør alt de kan for å holde romskipet flyvende, både lovlig og ulovlig.

Det er kjempegøy å få utforske mer av verdenen fra Firefly, og jeg merker at jeg savner karakterene. Derfor var det gøy å få lære mer om dem og hva som skjedde med dem etter at serien var over. Serien ble dessverre kansellert etter en sesong. Det finnes også en film, men det var så mange spørsmål jeg ville ha svar på, og da kunne tegneserien svare på mange av dem for meg. Dette er en veldig god tegneserie.

Det var alt for denne gangen. Jeg kunne sikkert nevnt flere andre tegneserier, men det var disse jeg valgte denne gangen.

Leser du tegneserier?
Hvilke leser du?

- Anna

4 kommentarer:

  1. Takk, dette er interessant. Jeg planlegger en utvidelse av tegneseriesamlingen vår på biblioteket jeg jobber og derfor er slike sider gull verdt. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så gøy å kunne være til hjelp.

      Slett
    2. Jeg søker alltid inspirasjon overalt. Nerdegreie, helt sikkert. ;)

      Slett