torsdag 19. september 2013

Maus av Art Spiegelman

Tittel: Maus
Forfatter: Art Spiegelman
Illustratør: Art Spiegelman
Format: Grafisk Roman
Sider: 296
Sjanger: Historisk Fiksjon
Omtale fra Goodreads:
Combined for the first time here are Maus I: A Survivor's Tale and Maus II - the complete story of Vladek Spiegelman and his wife, living and surviving in Hitler's Europe. By addressing the horror of the Holocaust through cartoons, the author captures the everyday reality of fear and is able to explore the guilt, relief and extraordinary sensation of survival - and how the children of survivors are in their own way affected by the trials of their parents. A contemporary classic of immeasurable significance.

Mine tanker:
Maus av Art Spiegelman er den først grafiske romanen jeg har lest, og den var helt fantastisk! Jeg vet ikke hvordan jeg skal få forklart hvor nydelig, trist, morsom, rørende og perfekt denne boka er. Jeg skal prøve likevel...

Jeg elsker Art Spiegelmans tegnestil. Den er helt enkel og perfekt. Han tegner jødene som mus, tyskerne som katter, polakkene er griser og amerikanerne er hunder. Jeg synes det passer så utrolig godt. Det er helt tydelig at det ligger mye arbeid bak denne boka. 

Mens jeg leste, var det av og til lett å tenke: det er bare en bok, men det er det jo ikke. Art Spiegelman har tegnet farens historie. Så alt det grusomme som Vladek i boka blir utsatt for, det skjedde i virkeligheten også. Det levde en gang en mann som het Vladek Spiegelman som opplevde alt dette. Det er helt utrolig at han overlevde! Jeg synes det er flott at sønnen ville fortelle farens historie.

Med innslag fra tiden han fikk faren til å fortelle om opplevelsene, blir boka bare mer personlig. Det viser hvordan det har gått med ham. Han overlevde Auschwitz, og det har satt spor i ham. Det er flott at noen viser den siden av saken. 

Anbefales på det sterkeste!!!!!

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar