fredag 29. august 2014

Preludes & Nocturnes av Neil Gaiman

Tittel: Preludes & Nocturnes
Forfatter: Neil Gaiman
Illustratør: Sam Keith, Mike Dringenberg og Malcolm Jones III
Serie: The Sandman #1
Format: Grafisk Roman
Sider: 240
Sjanger: Fantasy, Horror
Baksidetekst:
Preludes & Nocturnes

The first of the twelve volumes collecting the complete run of THE SANDMAN begins a storytelling saga unique in graphic literature, introducing readers to a dark and enchanting world of dreams and nightmares - the home of Morpheus, the King of Dreams, and his kin, the Endless.

Mine tanker:
Jeg er veldig glad i Neil Gaimans bøker; har lest tre, og jeg har visst en stund at det var tegneserien The Sandman som gjorde ham populær. Da jeg var i Oslo for en liten stund siden, bestemte jeg meg for å kjøpe det første volumet i Sandman-serien, Preludes & Nocturnes.

The Sandman er en tegneserie, eller grafisk roman, som man også kan kalle den. Jeg har ikke lest mye tegneserier før. Jeg har for det meste lest gamle belgiske og franske tegneserier som Asterix, Viggo, Sprint, Lucky Luke og Tintin, og jeg har lest bittelitt anime. Ellers har jeg lest Maus av Art Spiegelman og en tegneserie basert på tv-serien Firefly. Men det er det. Jeg var aldri så veldig glad i Donald Duck for eksempel, men siden det er Neil Gaiman som har skrevet The Sandman, bestemte jeg meg for å prøve. Jeg har lenge tenkt at jeg burde lese flere grafiske romaner, så The Sandman var grei å starte med.

Preludes & Nocturnes introduserer karakteren the Sandman, en karakter med mange navn; han er også kjent som Morpheus, the King of Dreams og Dream. I dette første volumet av serien får man vite hvem Morpheus er, hva han driver med, og det fungerer rett og slett som en introduksjon. Det hele starter med at han blir fanget av en gal vitenskapsmann, Roderick Burgess (oppkalt etter Anthony Burgess, forfatteren av A Clockwork Orange?), og historien som følger forteller hva som skjer etter det. Karakteren Morpheus fascinerer meg. Hvem er han? Og hvem er brødrene og søstrene hans, the Endless? Jeg vil veldig gjerne lære mer om Morpheus, men liker ham veldig godt allerede.

Slik ser han ut... Jeg er sikker på at jeg har sett ham før...

Jeg likte historien veldig godt. Den er mørk, dyster, til tider litt forstyrrende, men også drømmende. Dette er en veldig spesiell historie om en veldig spesiell mann. Neil Gaiman fortsetter å imponere meg! Tegningene i Preludes & Nocturnes er ganske mørke og dystre til tider, men de inneholder også sterke farger. Hvis man ser fort gjennom tegneserien uten å lese tekstene, virker serien ganske grusom. Og den er forsåvidt det, men på en helt annen måte enn man skulle trodd. Mye av det som skjer i Preludes & Nocturnes er nemlig drømmer, så det er ikke så ille som det ser ut. 

En ting jeg synes var litt rart var at Batman og Robin dukket opp. Andre DC karakterer skal også ha gjort det, men jeg kjenner ikke til dem. Neil Gaiman lagde The Sandman for DC Comics, så det er nok derfor, men han sier selv at det ikke passet helt. De forsvinner visst fra serien underveis, og det er kanskje like bra.

Preludes & Nocturnes er den første historien i Neil Gaimans The Sandman, og jeg likte den kjempegodt! Jeg kommer garantert til å lese flere Sandman-historier.

- Anna

2 kommentarer:

  1. Så bra du likte boken, det gjorde ikke jeg. Så forskjellig kan man være ;) Det var noe av det mest forstyrrende og groteske jeg har lest, så den ble raskt sendt ut av huset. Jeg har så langt tilgode å bli godvenns med Gaiman, men jeg har The ocean at the end of the lane og Kirkegårdsboken her. Kanskje en av de to vil falle i smak, jeg gir ikke opp så lett.

    Ønsker deg en super uke, Anna :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, det er rart hvor forskjellige man er. Jeg er enig i at Preludes & Nocturnes er litt forstyrrende, men jeg synes den var spennende og fikk lyst til å lære mer om karakterene.

      Neil Gaimans The Ocean at the End of the Lane og Kirkegårdsboken er ganske annerledes. Jeg har lest begge to, og de er veldig søte! Jeg synes de var veldig rørende, og det er historier man går og tenker på lenge.

      En super uke til deg og, Mari :)

      Slett