lørdag 28. november 2015

Welcome to Night Vale av Joseph Fink og Jeffrey Cranor

Tittel: Welcome to Night Vale
Forfatter: Joseph Fink og Jeffrey Cranor
Sider: 401
Sjanger: Fantasy
Handling:
From the creators of the wildly popular Welcome to Night Vale podcast comes an original mystery of appearances and disappearances about the ways we all struggle to find ourselves - no matter where we live.

WELCOME TO NIGHT VALE...

... a friendly desert community where the sun is hot, the moon is beautiful, and mysterious lights pass overhead while its citizens pretend to sleep. It's a town like your town, with a city hall, a bowling alley, a diner, and a radio station reporting all the news that's allowed to be heard. It might be more like your town than you'd like to admit. 

In this ordinary town where ghosts, aliens and government conspiracies are part of everyday life, the lives of two women, with two mysteries, are about to converge.

Mine tanker:
For noen år siden begynte jeg å høre på podcasten Welcome to Night Vale. Podcasten er radioprogrammet til den fiktive byen Night Vale, som ligger i midt i en ørken i USA. I Night Vale kan det meste skje. En fem-hodet drage kan stille til valg som borgermester, folk kan reise mellom verdener og det eneste du ikke finner der er engler, fordi engler finnes ikke. Seriøst, det er forbudt bare det å tenke på engler. Cecil Palmer forteller alle innbyggerne i Night Vale om alt som skjer gjennom radioen, og, som du sikkert skjønner, er det ganske mye.

Da jeg fikk vite at Joseph Fink og Jeffrey Cranor, produsentene og forfatterne av podcasten, skulle skrive en bok om Night Vale, ble jeg kjempespent. Det er en helt spesiell by de forteller om i podcasten, og jeg både gledet og gruet meg. Tenk om de ikke kom til å presentere Night Vale like bra i bokform? Heldigvis trengte jeg ikke å være nervøs. Welcome to Night Vale, romanen, er utrolig bra!

Joseph Fink og Jeffrey Cranor greier å presentere Night Vale på samme måte som i podcasten, og jeg fikk samme følelse av å lese boka som når jeg hører på podcasten. Det er en veldig spesiell og mystisk stemning, og til tider er det utrolig forvirrende, men det er slik Night Vale er. Sånn sett er boka perfekt, men jeg skjønner at det kan bli litt forvirrende for folk som ikke har hørt podcasten.

Welcome to Night Vale, romanen, handler om to damer, Jackie Fierro, som har vært nitten så lenge hun kan huske og driver den eneste pantlåneren i Night Vale, og Diane Crayton, som jobber på kontor og er moren til Josh, en ung gutt som kan skifte utseende sitt. Livene til disse to vikles sammen, og det er kjempegøy å se dem løse problemene som de møter på veien.

I boka får vi i tillegg innslag fra Cecils radioprogram, og det er gøy å se hva Jackie og Diane tenker om Cecil og radioprogrammet hans. I tillegg var det gøy å møte Carlos, vitenskapsmannen, Cecils kjæreste, i en annen setting en slik man møter ham i podcasten. Så sånn sett føler jeg at jeg har blitt bedre kjent med mange av karakterene fra podcasten, som man ellers bare hører om gjennom det Cecil forteller.

Det eneste som var litt dumt, var det at jeg brukte så utrolig lang tid på å lese boka. Jeg har vært veldig opptatt med skole i det siste, og så har jeg begynt å lese en manga, som viste seg å være veldig avhengighetsskapende. Det har altså ikke noe med boka å gjøre, heller med mine prioriteringer...

Welcome to Night Vale er en veldig god bok, og den var akkurat så spesiell som jeg håpet på. Jeg anbefaler den til folk som har hørt podcasten. Den vil nok være ganske forvirrende hvis man ikke har hørt noe av podcasten.

- Anna

5 kommentarer:

  1. Så bra at du likte den! Jeg må høre mer på podkasten før jeg leser den, men har det absolutt som et mål å få lest denne :) Vet hva du mener med at bøker blir satt litt på ventebenken når man har mye skole. Har eksamensperiode nå, så håper jeg får lest mye når det endelig blir JULEFERIE!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig verdt det å høre mer på podcasten. Det er en fantastisk merkelig verden Joseph Fink og Jeffrey Cranor har skapt, og jeg har blitt veldig glad i den. Boka er også veldig god, og absolutt verdt å lese.

      Det blir så deilig med juleferie nå. Bare litt over to uker igjen nå for min del. Hva med deg? Lykke til på eksamen!

      Slett
    2. Takk takk, har fri etter 15. men reiser ikke hjem til familien min før 18. desember, så da blir det ordentlig juleferie!

      Slett
    3. Det høres bra ut. Håper du får en fin ferie!

      Slett
    4. Det høres bra ut. Håper du får en fin ferie!

      Slett