mandag 10. august 2015

Topp 10 den tiende - Topp 10 filmatiseringer av bøker

Da var det denne tiden igjen. Som forrige gang, er denne posten skrevet en god stund før den ble publisert. Jeg skrev den i går. Ok, det var litt rart å skrive, for meg er det i dag, men for dere var det i går. Bare for å forvirre dere litt. Jeg måtte skrive posten i dag fordi jeg i morgen (mandag 10.) skal til fetteren min for å spille Dungeons & Dragons for første gang. Jeg gleder meg. Jeg har aldri gjort det før, og er derfor veldig spent på hvordan det er. Vel, det er ikke det jeg skrive om nå. I dag skal det handle om mine topp 10 filmatiseringer av bøker. Her kommer de:

1. Ringenes herre/Hobbiten
Big surprise! Jeg elsker Tolkiens univers, og jeg vet at jeg har skrevet mye om det tidligere.


Peter Jacksons filmversjoner av Tolkiens univers er en fryd å se på. Det er alltid gøy å kunne forsvinne inn i Middle Earth for en liten stund. Vel, liten stund sier jeg, men filmene tar mellom 9-12 timer å se. Hobbiten tar ca. 3 timer per film og Ringenes herre tar ca. 4 timer per film. Jeg synes selv at det gjør det hele enda bedre jeg da... Da kan jeg bruke mye mer tid i dette fantastiske universet.


Noe av det jeg liker aller best er hvor tett opp til bøkene filmene er laget. De er laget med stor respekt for bøkene, og det er ikke alltid tilfellet med filmatiseringer av bøker, noe jeg synes er veldig trist. Heldigvis er Peter Jacksons filmer veldig like bøkene, og de forandringene de har gjort skjønner jeg. Det eneste jeg synes er dumt er at Tom Bombadil ikke er med...

Les mine anmeldelser av Hobbiten-filmene her, her og her.

2. Hugo
Martin Scorsese filmatiserte Brian Selznicks The Invention of Hugo Cabret (Oppfinnelsen av Hugo Cabret på norsk). Filmen fikk navnet Hugo. Det er litt kortere å si. Haha...


Historien om Hugo Cabret er en utrolig vakker historie som i boka er fortalt med både ord og bilder, og jeg synes at Scorsese har greid å overføre denne helt spesielle historien til film på en kjempefin måte. Den er rett og slett perfekt! Like vakker som boka. I tillegg er Asa Butterfield, som spiller Hugo, kjempeflink, og han får virkelig frem hvem Hugo er. 

Les min anmeldelse av Hugo her.

3. The Hunger Games
Til nå er tre av fire filmer kommet ut. Den fjerde kommer på kino nå i høst. The Hunger Games er basert på Suzanne Collins' serie med samme navn.


The Hunger Games-filmene blir bare bedre og bedre. Jeg likte den første filmen veldig godt, den andre bedre og den tredje er helt klart den beste til nå. Det er utrolig interessant å se hvordan karakterene og skuespillerne utvikler seg og blir flinkere fra film til film. I tillegg er filmene laget veldig like til bøkene, og de forandringene de har gjort synes jeg er veldig gode. Filmene viser for eksempel ikke all volden som blir beskrevet i bøkene. 

Les mine anmeldelser av The Hunger Games-filmene her, her og her.

4. The Book Thief
Jeg elsker Markus Zusaks bok The Book Theif. Det er en vakker og trist historie om en liten tysk jente under 2. verdenskrig. Filmversjonen er, om ikke like god som boka, i hvert fall ikke langt unna.


Jeg er så imponert over hvordan filmen ble, og spesielt siden boka har Døden som forteller. Filmskaperne har løst dette på en veldig god måte, og jeg liker det utrolig godt. Filmen er om mulig tristere enn boka, og jeg satt og gråt skikkelig mye da filmen var ferdig. Den var så trist.

Les min anmeldelse av The Book Thief her.

5.  Cloud Atlas
Da jeg leste Cloud Atlas av David Mitchell, syntes jeg boka var utrolig stilig. Så da den kom ut på film, måtte jeg se den. Den var like kul på film.


Filmen er lagt opp annerledes fra boka, og det er slik det passer best. Jeg kan ikke se for meg at filmen hadde funket hvis den var laget akkurat som boka. Handlingen skifter mellom flere historier, og jeg er utrolig imponert over hvordan de har fått det til i filmen. Jeg fikk virkelig en følelse av at alt hang sammen, og det er det som er meningen. 

Les min anmeldelse av Cloud Atlas her.

6. Harry Potter
Harry Potter måtte være med på denne lista. Of course. Harry Potter har vært en stor del av oppveksten min, og det gjelder både bøkene og filmene. Da jeg var liten, leste mamma og pappa en bok for meg og broren min, og så så vi filmen.


Jeg har alltid likt Harry Potter-filmene kjempegodt, og jeg synes de har blitt veldig gode i forhold til bøkene. De er ikke helt like, men jeg kan forstå at det ikke er mulig. Da jeg var liten, irriterte forskjellene meg, men nå skjønner jeg hvorfor det var nødvendig. Derfor liker jeg disse filmene så godt som jeg gjør. Det eneste jeg synes er litt dumt er at Hermine fikk mange av replikkene til Ronny i filmene. Ikke spør meg hvorfor, men det skjedde, og derfor virker Ronny dummere i filmene enn han er i bøkene. 

Les min anmeldelse av Harry Potter og dødstalismanene - del 2 her.

7.  The Perks of Being a Wallflower
Jeg så faktisk filmen før jeg leste boka av Stephen Chbosky. Jeg vet ikke hvorfor, men det gjorde jeg. Jaja, sånt skjer...


The Perks of Being a Wallflower er litt spesiell, men det er en veldig viktig historie, som er både vakker og trist. Jeg liker veldig godt hvordan filmen er, og boka og filmen fyller hverandre ut. Det var ting som ikke var så klare i boka, som jeg skjønte bedre i filmen og motsatt. Derfor synes jeg filmen fungerte utrolig bra. 

Les min anmeldelse av The Perks of Being a Wallflower her.

8. Life of Pi
Life of Pi av Yann Martel var en ganske tung bok, som jeg likevel likte godt. Filmen, derimot, er lettere tilgjengelig, og utrolig vakker.


Life of Pi er en film jeg skulle ønske jeg så på kino. Den er helt utrolig vakker, og mange scenene er så utrolig godt laget at jeg ble helt overveldet. Spesielt er det en scene hvor en hval hopper opp av vannet, som var helt utrolig å se på. Dette er en film det er verdt å se bare på grunn av hvordan scene ser ut. Det er bare helt utrolig!

Les min anmeldelse av Life of Pi her.

9. The Maze Runner
Bøkene av James Dashner er skikkelig spennende, og det er også filmene av The Maze Runner.


Labyrinten i The Maze Runner var akkurat slik jeg hadde sett den for meg i hodet mitt. Altså, perfekt! Filmen kan kanskje være litt forvirrende for folk som ikke har lest boka, men jeg likte den kjempegodt. Den var med på å bringe til live historien og karakterene på en helt annen måte enn boka får til. Det kan ha noe med at skuespillerne gjorde en kjempejobb å gjøre. Jeg var i hvert fall imponert. Gleder meg til neste film, The Scorch Trials, som kommer ut til høsten.

Les min anmeldelse av The Maze Runner her.

10. The Great Gatsby
Det var lettere å følge med på historien i The Great Gatsby i filmen enn det var i boka av F. Scott Fitzgerald. Det kan ha noe med at språket i boka var litt vanskelig. Boka var fortsatt best da haha...


The Great Gatsby er veldig estetisk pen, og den får tydelig frem livsstilen på 1920-tallet. Den holder seg tett opp mot boka, og samtidig gjør filmen historien lettere tilgjengelig. I tillegg synes jeg det er utrolig stilig hvordan de har blandet inn moderne musikk. Det passer helt perfekt. 

Les min anmeldelse av The Great Gatsby her.

Det var alt for denne gang. Hvilke filmer skulle du gjerne ha sett på denne lista?

- Anna

1 kommentar:

  1. En god artikkel dette her. Jeg liker spesielt Ringenes Herre. Bøkene er jo i en egen divisjon for seg selv, men Peter Jackson gjorde en fantastisk jobb med filmene. Det kan man ikke si når det kommer til boka Hobitten, hvor jeg synes av siste film (av tre) er full av overdrivelser og scener som bare er funnet opp.

    SvarSlett