mandag 1. september 2014

Percy Jackson's Greek Gods av Rick Riordan

Tittel: Percy Jackson's Greek Gods
Forfatter: Rick Riordan
Sider: 313
Sjanger: Fantasy, Myter
Baksidetekst:
Who could tell the origin stories of the gods of Olympus better than a modern-day demigod? PERCY JACKSON provides an insider's view with plenty of 'tude in this illustrated collection.

A publisher in New York asked me to write down what I know about the Greek gods, and I was like, "Can we do this anonymously? Because I don't need the Olympians mad at me again." But if it helps you to know your Greek gods, and survive an encounter with them if they show up in your face, then I guess writing all this down will be my good deed for the week.

So begins Percy Jackson's Greek Gods, in which the son of Poseidon adds his own magic - and sarcastic asides - to the classics. He explains how the world was created, then gives readers his personal take on a who's who of the ancients, from Apollo to Zeus. Percy does not hold back. "If you like lots of lying, stealing, backstabbing, and cannibalism, then read on, because it definitely was a Golden Age for all that."

Dramatic full-color illustrations throughout by Caldecott Honoree John Rocco make this volume - a must for home, library, and classroom shelves - as stunning as it is entertaining.

Mine tanker:
Jeg har lenge synes at myter er spennende, og jeg liker de greske best. Historiene om gudene har fascinert meg lenge, og da jeg så at Rick Riordan, forfatteren av Percy Jackson and the Olympians, Heroes of Olympus og The Kane Chronicles, hadde skrevet en bok om de viktigste gudene i den greske mytologien, måtte jeg ha den! Boka er skrevet som om det er Percy Jackson som forteller, og det gjør den bare enda bedre.

Boka er nydelig! Det er sjeldent bøker har så fine omslag, og John Rocco, som har illustrert boka, er helt utrolig flink! I tillegg inneholder boka mange illustrasjoner av John Rocco. Disse illustrasjonene var grunnen til at jeg bestilte den amerikanske versjonen av boka. Den britiske har ikke illustrasjonene. Vanligvis ville jeg ha bestilt boka fra Storbritannia. Det er billigere, og shippingen er kjappere, men ikke denne gangen. De ekstra kronene jeg betalte for å få den illustrerte versjonen var så verdt det. Det er vanskelig å se på et bilde hvor flott denne boka er. I tillegg er den gedigen. Bare se her:

Pocketen som ligger på toppen har helt
vanlig pocketstørrelse...

Jeg har virkelig savnet Percys måte å fortelle på. Han er så sassy og morsom, og det er en fryd å lese. Det var veldig gøy å se hva han hadde å si om de forskjellige gudene, og jeg lo ofte. Percy er veldig sarkastisk, og Rick Riordan har klart å få dette frem på en veldig god måte. Percys måte å beskrive ting på er veldig god, og av og til trekker han inn moderne ting, som virker helt merkelig, men likevel funker veldig bra. Han referer også til serier som Doctor Who og Star Trek i tillegg til mye annet. Det er veldig gøy å lese, og jeg innså fort hvor mye jeg har savnet Percys stemme.

"All these names: Metis and Thetis and Themis and Feta Cheese - I get a headache trying to keep them straight."

Det var morsomt å lese om gudene. De virket litt schizofrene... Noen ganger var de snille og glade, og andre ganger var de helt crazy. Den eneste som ikke har hatt et slags anfall og forvandlet mennesker til dyr eller drept noen må være Hestia. Alle de andre har en eller annen gang skullet straffe noen, og jeg synes ofte at de går litt for langt... Noen av mytene er rett og slett grusomme. 

Jeg kunne allerede noen av mytene, men det var mye jeg ikke visste. Det var spennende å lese om de forskjellige gudene. Jeg kunne deler av historiene om Athene, Artemis, Apollo, Hermes og mange av de andre gudene, men det var deler av historiene jeg ikke kunne. Jeg visste for eksempel ikke hvordan Demeter fikk Persephone, og jeg kunne så godt som ikke noe om Hestia. Derfor likte jeg denne boka godt. Jeg kunne lære mer om myter jeg kunne, og jeg lærte myter jeg ikke hadde hørt i det hele tatt. Det er virkelig verdt det!

Percy Jackson's Greek Gods er fantastisk! Jeg har lært mye nytt om oldtidens grekere og deres mytologi. Samtidig har jeg blitt underholdt. Er du en fan av Percy Jackson eller bare synes mytologi er interessant, er Percy Jackson's Greek Gods noe for deg. Jeg anbefaler boka på det sterkeste.

- Anna

2 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg skikkelig lyst på denne boka:)
    -Jesper

    SvarSlett
    Svar
    1. Du burde skaffe deg denne! Jeg anbefaler den virkelig :)

      Slett