mandag 12. august 2013

The Night Circus av Erin Morgenstern

Tittel: The Night Circus
Forfatter: Erin Morgenstern
Sider: 496
Sjanger: Fantasy
Språk: Engelsk
Baksidetekst:
THE CIRCUS ARRIVES WITHOUT WARNING

NO ANNOUNCEMENTS PRECEDE IT...

IT IS SIMPLY THERE, WHEN YESTERDAY IT WAS NOT

Mine tanker:
The Night Circus er fantastisk!!! Jeg har ingenting å plukke på. Hele ideen er så original og interessant. Fantastisk!

Personene i boka er fantastiske. Spesielt godt liker jeg de tre hovedpersonene Marco, Celia og Bailey, som får livene sine flettet sammen selv om de bor i helt forskjellige deler av verden.

Marco følger man fra han var ni år. Da ble han valgt ut til å delta i et spill, som går ut på å holde ut. To personer spiller mot hverandre. De skal vise det de kan av magi og illusjoner og se hvem som holder ut lengst. En ting jeg synes er dumt er at jeg aldri fikk vite Marcos virkelige navn. Skulle gjerne vist det... Jeg liker godt personligheten hans, men han er litt for mystisk og svarer på svært få spørsmål andre stiller ham. Noe som etterlot meg i skyggen like mye som dem han snakket med.

Celia er Marcos motstander i spillet, og siden vi følger begge spillerne, er det vanskelig å bestemme seg for hvem man synes bør vinne. Jeg liker Celia veldig godt, personligheten hennes; staheten og vennligheten hun viser ovenfor Poppet og Widget. Pluss at jeg liker navnet hennes veldig godt. Faren hennes er ikke fornøyd med det, men jeg synes det er vakkert. Jeg synes faren hennes er rar og litt morsom, men som oftest er han bare irriterende. Han og Alexander, Marcos lærer.

Bailey er veldig sjarmerende. Han er mye yngre enn Marco og Celia og er ikke en deltaker i spillet. Han er bare en gutt som elsker The Night Circus veldig høyt. Han er morsom, og jeg liker veldig godt vennskapet mellom han og Poppet og Widget.

Jeg synes ideen med spillet er original og kul, men skulle gjerne visst mer om det. Man får vite svært lite om det siden Celias far og Alexander er svært umeddelsomme. Utrolig irriterende!

Skrivestilen til Erin Morgenstern er nydelig. Jeg elsker alle beskrivelsene. De er bare så vakre. Det er ganske stilig at boka er skrevet i presens. Det forvirret meg litt av og til, men jeg likte det veldig godt. I tillegg er det deler av boka som er skrevet i annen person forteller, noe jeg synes er kjempekult, originalt og annerledes.

Dessverre er slutten litt trist, men jeg så ikke noen annen utvei. :(

Anbefaler på det sterkeste!

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar