fredag 2. august 2013

Darkness, Be My Friend av John Marsden

Tittel: Darkness, Be My Friend
Forfatter: John Marsden
Serie: Tomorrow #4
Sider: 259
Sjanger: Dystopi
Språk: Engelsk
Baksidetekst:
A RISK WORTH TAKING.

Five months into World War III, Ellie and her four remaining friends have barley escaped the Australian town of Wirrawee with their lives and their sanity intact. But as the nightmare continues, they realize they must once again sacrifice their hard-won comfort and safety.

A group of soldiers has recruited the kids to guide the way to the Wirrawee air base for a risky sabotage mission. What could possibly motivate Ellie and her friends to return to the heart of the conflict? It may be their only hope of rescuing the families they left behind.

Mine tanker:
Darkness, Be My Friend er veldig spennende og godt skrevet. Jeg har ikke funnet noe å pirke på, likevel er jeg ikke super-imponert. Boka mangler det lille ekstra som gjør at jeg elsker den. Ikke misforstå meg, jeg likte boka veldig godt, men jeg elsket den ikke. Om du skjønner? Alt er veldig gjennomført og bra, men det lille ekstra er ikke der...

Jeg liker godt måten Ellie forteller på. Hun er helt ærlig med seg selv og leseren, og det synes jeg er veldig interessant. John Marsden skriver godt, og det var gøy å lese, men boka var litt for lett å legge fra seg. Dessverre! Jeg ville veldig gjerne elske boka siden jeg var litt skuffet over den norske oversettelsen av bok tre, Frosten, tredje dag.

Jeg liker godt Ellie og vennene hennes Homer, Lee, Fi og Kevin. De virker som om de kunne ha levd, og det beste er at ingen av dem er perfekte. Jeg er litt lei av perfekte karakterer. Ingen er jo perfekte i virkeligheten. Jeg skulle gjerne visst litt mer om hvordan vennene til Ellie tenkte, men det er litt vanskelig siden det er Ellie som forteller.

Alt i alt er dette en bra bok, men den mangler det lille ekstra. Jeg anbefaler serien likevel!

Anmeldelse av tidligere bøker:
Frosten, tredje dag - bok 3

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar