fredag 18. november 2016

Goldenhand av Garth Nix

Tittel: Goldenhand
Forfatter: Gath Nix
Serie: The Old Kingdom #5
Sider: 344
Sjanger: Fantasy
Handling:
Lirael is no longer a shy Second Assistant Librarian. She is the Abhorsen-in-Waiting, with Dead creatures to battle and Free Magic entities to bind. She's also a Remembrancer, wielder of the Dark Mirror. Lirael lost one of her hands in the binding of Orannis, but now she has a new hand, one of gilded steel and Charter Magic.

When Lirael finds Nicholas Sayre lying unconscious after being attacked by a hideous Free Magic creature, she uses her powers to save him. But Nicholas is deeply tainted with Free Magic. Fearing it will escape the Charter mark that seals it within his flesh and bones, Lirael seeks help for Nick at her childhood home, the Clayr's Glacier.

But even as Lirael and Nick return to the Clayr, a young woman from the distant North braves the elements and many enemies in a desperate attempt to deliver a message to Lirael from her long-dead mother, Arielle. Ferin brings a dire warning about the Witch With No Face. But who is the Witch, and what is she planning?

Once more a great danger threatens the Old Kingdom, and it must be forestalled not only in the living world but also in the cold, remorseless river of Death.

Goldenhand is the much-anticipated fifth instalment in Garth Nix's New York Times bestselling Old Kingdom series.

Mine tanker:
Jeg har gledet meg til å lese Goldenhand av Garth Nix siden det ble offisielt at han kom til å fortsette serien, og det begynner å bli en god stund siden. Det er lenge siden jeg leste de tre første bøkene i serien for første gang, men jeg leste dem på nytt igjen da bok fire, Clariel, kom ut. Jeg likte dem like godt andre gangen som da jeg leste dem for første gang, og det vil si utrolig godt. Derfor hadde jeg høye forventninger til Goldenhand, og jeg ble ikke skuffet!

Å hoppe inn i Nix' verden i The Old Kingdom-serien var som å ta på seg en favoritt-t-skjorte, veldig behagelig, og jeg følte meg komfortabel med en gang. Det føltes bare ... riktig. Gir det mening? Jeg har ikke hatt en slik følelse før, og det var med på å forbedre opplevelsen min av boka. Jeg hadde ingen problemer med å sette meg inn i historien og verdenen igjen. I stedet var det som å komme hjem. Alt var slik det skulle være, og det føltes trygt og kjent.

Jeg har gledet meg så lenge til å lese mer om Lirael og Nick, og endelig fikk jeg gjøre det. Det var på tide! Og jeg ble ikke skuffet. Lirael og Nick er definitivt favorittene mine i serien, og jeg elsket å se dem få til ting sammen. De var ikke mye sammen i de tidligere bøkene, men jeg likte veldig godt kjemien mellom dem, og ønsket å se mer. De er akkurat så søte sammen som jeg håpet de kom til å være.

Historien i Goldenhand er ikke like mørk som i de tidligere bøkene, men den er likevel spennende, og jeg likte den veldig godt. Nix samler alle de løse trådene, og gir svar på så godt som alt jeg ønsket å vite og mer. Jeg vet ikke om dette er den siste boka han kommer til å skrive i denne serien, men hvis den er det, fikk den en utrolig god avslutning. Jeg er veldig fornøyd, og synes slutten var perfekt.

The Old Kingdom er en av mine favorittserier, og jeg anbefaler den virkelig! Goldenhand er en verdig avslutning på serien, selv om jeg gjerne skulle ha lest mer om denne utrolig fascinerende verdenen Garth Nix har skapt.

Tidligere anmeldelser:
Sabriel - bok 1
Lirael - bok 2
Abhorsen - bok 3
Clariel - bok 4

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar