lørdag 5. november 2016

Oktober - en oppsummering

Denne er litt sen, I know, men, hei, bedre sent enn aldri, eller hva? Oktober har vært en relativt vanlig måned. Skolen tar mye tid, men jeg har også hatt to turer inn til Oslo. Første turen feiret vi mormors 75-årsdag og den andre turen var for å dra og se Twenty One Pilots i Oslo Spektrum. Fantastisk konsert!


BØKER
1. Crooked Kingdom av Leigh Bardugo
2. The Hammer of Thor av Rick Riordan
Sider lest: 993

Jeg fikk kun lest to bøker denne måneden, men til gjengjeld likte jeg begge to supergodt. Dette er to helt fantastiske bøker, som jeg elsket. Begge anbefales på det sterkeste!

Min favoritt denne måneden var...

CROOKED KINGDOM av Leigh Bardugo


Jeg må innrømme at dette var et helt utrolig vanskelig valg. Begge to er utrolig gode bøker. Likevel valgte jeg Crooked Kingdom. Det er rett og slett en helt utrolig bok, og det er trist at det var siste boka i serien Six of Crows. Skulle gjerne ha lest flere bøker om karakterene og verdenen Leigh Bardugo beskriver i Crooked Kingdom. Les anmeldelsen min her.


MANGA
1. Orange av Ichigo Takano
2. Blame! av Tsutomu Nihei

Denne måneden leste jeg endelig ferdig Pandora Hearts, som definitivt er en av mine favorittmangaer. I tillegg har jeg fortsatt på Death Note, som jeg la bort for noen måneder siden. Kanskje jeg endelig får lest den ferdig. Jeg har også lest Orange og Blame!.

Orange handler om en ung jente som heter Naho Takamiya. En dag får hun et brev i posten fra en som hevder hun er Naho fra fremtiden. I det brevet står det at de kommer til å få en ny elev i klassen, Kakeru Naruse, og at om ti år vil ikke han være i live lenger. Naho får beskjed fra hennes fremtidig jeg at hun må gjøre alt hun kan for å redde Kakeru, slik at hun ikke vil ha noe hun angrer på. 

Orange er min første virkelige shoujo-manga, manga skrevet for jenter. Jeg har tidligere lest Gekkan Shoujo Nozaki-kun, men den mangaen gjør mest narr av shoujo-sjangeren, så den telles ikke. Den er utrolig morsom, da. Jeg likte Orange veldig godt, og det er en søt historie Ichigo Takano forteller. Fylt med klisjeer, men det hører med sjangeren. Jeg kommer nok til å lese mer shoujo-manga senere.

Blame! handler om Killy. Han vandrer rundt i en labyrint av ganger og science fiction-aktige landskap på leting etter det som kalles for Net Terminal Genes. Killy har en veldig kraftig pistol, og denne bruker han uten å blunke mot cyborger, roboter og andre farer.

Blame! er en helt spesiell manga, som nesten bare fortelles gjennom bilder. Tsutomu Nihei spiller på det at bilder sier mer enn tusen ord, og i denne mangaen gjør de virkelig det. Det er lite dialog i Blame!, og man må tenke seg til mye av det som skjer. Jeg er enda ikke helt sikker på hva som virkelig skjedde i Blame!, men jeg er sikker på at jeg likte den kjempegodt. Det er en helt utrolig manga. 

Min favoritt denne måneden var...

BLAME! av Tsutomu Nihei


Blame! er en helt utrolig manga, men den er også veldig spesiell. Det er lite til ingen dialog, og det kan derfor være litt vanskelig å få med seg hva som skjer. Likevel ble jeg helt fanget av historien, og tegningene er helt utrolige. Det er en vakker, men forstyrrende manga, og jeg likte den supergodt.


FILMER
1. The Man From U.N.C.L.E.
2. Mean Girls
3. Miss Peregrine's Home for Peculiar Children

Jeg rakk å se tre filmer denne måneden. Det er i hvert fall tredje gangen jeg har sett The Man From U.N.C.L.E., og filmen var like god denne gangen også. Elsker den filmen så mye! Så Mean Girls med en venninne. Den er litt spesiell, men underholdende. Tror faktisk jeg har sett den to ganger. I tillegg dro pappa og jeg på kino og så Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. Selv om filmen var veldig annerledes fra boka, likte jeg den godt. Man må bare se på den og boka som to forskjellige ting. 

Min favoritt denne måneden var...

THE MAN FROM U.N.C.L.E.


Dette er definitivt en av mine absolutte favoritter blant filmer, og jeg har nå sett den minst tre ganger. Den er like underholdende hver gang, og jeg kommer garantert til å se den flere ganger. 

MINE INNKJØP


Jeg har kjøpt en del bøker denne måneden. Shame on me, I know... Jeg kjøpte to bøker om filosofi, den ene om Nietzsche og den andre om Kant. Gleder meg til å få lest dem. I tillegg kom The Hammer of Thor av Rick Riordan og Goldenhand av Garth Nix, som jeg hadde forhåndsbestilt, i posten. Siste boka jeg kjøpte denne måneden var The Shepherd's Crown av Terry Pratchett, den aller siste Terry Pratchett-boka noen sinne. I tillegg har jeg kjøpt fire nye album: Screaming Bloody Murder av Sum 41, Revolution Radio av Green Day, Vessel av Twenty One Pilots og Wild World av Bastille, og alle er utrolig gode album. Anbefales!

Hvordan har din måned vært?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar