onsdag 1. juni 2016

Mai - en oppsummering

Da var mai overstått, og jeg har blitt 18. Jepp, jeg ble 18 år 1. mai. Ellers har mai vært en ganske vanlig måned med skole, og ikke så mye tid til annet. Jeg har vært oppe i tysk skriftlig eksamen og tror det gikk bra. Nå gleder jeg meg veldig til ferie.


BØKER
1. Tintenherz av Cornelia Funke
2. Worlds' End av Neil Gaiman
3. The Hidden Oracle av Rick Riordan
4. The Raven Boys av Maggie Stiefvater
5. Simon vs. the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli
Sider lest: 1,873

Jeg er veldig fornøyd med bøkene jeg leste denne måneden! Jeg leste en bok på tysk, Tintenherz, en tegneserie, Worlds' End, og tre bøker på engelsk. Jeg likte de tre engelske bøkene supergodt, og Worlds' End var også fantastisk. Jeg er rett og slett superfornøyd med mai som lesemåned! Gleder meg til å se hvor mange bøker jeg kan få lest i juni. 

Min favoritt denne måneden var...

THE RAVEN BOYS av Maggie Stiefvater


Det var utrolig vanskelig å velge en vinner denne måneden, men etter å ha tenkt lenge og vel, bestemte jeg meg får å gå for The Raven Boys av Maggie Stiefvater. The Raven Boys var så god! Den var helt annerledes en alt jeg har lest tidligere, og jeg elsket karakterene så mye. Dette er rett og slett en fantastisk bok. Les min anmeldelse her.


MANGA
1. Kuroko no Basket av Tadatoshi Fujimaki
2. Bungou Stray Dogs av Kafka Asagiri og Sango Harukawa

Jeg startet på Kuroko no Basket forrige måned, og er enda ikke ferdig med mangaen. Den handler om Kuroko, som tidligere spilte  basketball sammen med "the Generation of Miracles". Nå har han bestemt seg for at han skal slå dem alle sammen. Han har Kagami og de andre i Seirin High Basketball Club med seg som hjelp. 

Jeg må innrømme at jeg i begynnelsen synes at Kuroko no Basket var litt teit. Mangaen er sykt dramatisk, og karakterene tar basketball utrolig seriøst. Her er det kamper på død og liv. Jeg kan ikke akkurat sette meg helt inn i situasjonen de er i. Likevel har jeg begynt å bli veldig investert i serien, og nå er jeg nødt til å vite hvordan det går. 

Bungou Stray Dogs handler om Nakajima Atsushi. Han har blitt kastet ut av barnehjemmet hvor han bodde, og en dag mens han er på leting etter mat, kommer han over en mann som holder på å drukne i en elv. Atsushi redder mannen, som ikke er veldig takknemlig. Han hindret nemlig et selvmordsforsøk. Mannen Atsushi reddet viser seg å være Dazai Osamu, medlem av det bevæpnede detektivbyrået. De løser overnaturlige saker som det vanlige politiet ikke kan ta seg av fordi de har spesielle evner andre mennesker ikke har. Når Atsushi møter Dazai, er de på jakt etter en menneskeetende tiger, og det virker som om Atsushi har tilknytning til denne tigeren. 

Bungou Stray Dogs er så utrolig god! Jeg var hekta fra første kapittel, og kunne nesten ikke legge den fra meg. Rett og slett en helt fantastisk serie. Det er gøy å lære om Atsushi, Dazai og de andre medlemmene av det bevæpnede detektivbyrået. I tillegg er det morsomt at alle karakterene er oppkalt etter forfattere, og evnene deres har tilknytning til det mest kjente verket deres. Jeg kan ikke vente på at neste kapittel skal komme ut!

Min favoritt denne måneden var...

BUNGOU STRAY DOGS av Kafka Asagiri og Sango Harukawa


Dette er rett og slett en av de beste mangaene jeg har lest på lenge! Jeg kunne ikke legge den fra meg, og måtte vite hva som skjedde videre meg Atsushi og de andre. Gleder meg så mye til neste kapittel blir gitt ut. Jeg kan ikke vente!


FILMER
1. Captain America: Civil War
2. X-Men: Apocalypse
3. En folkefiende

Captain America og X-Men så jeg begge på kino, og likte dem utrolig godt. Marvel lager bedre og bedre filmer for tiden, og jeg er så utrolig fornøyd. Jeg hadde gledet meg lenge til å se begge, og er derfor veldig lettet over at jeg likte dem så godt som jeg gjorde. En folkefiende så vi i norsken på skolen, og jeg må dessverre innrømme at jeg ikke likte filmen noe særlig. Den var rett og slett kjedelig, og skuespillerne overbeviste meg ikke. Skulle heller ha sett Ibsens stykke som teater i stedet.

Min favoritt denne måneden var...

X-MEN: APOCALYPSE


Jeg hadde gledet meg så lenge til å se den nye X-Men-filmen, og er så glad for at den ikke skuffet. Den overgikk mine forhåpninger, og jeg er så fornøyd meg hvordan filmen var. Det var utrolig mange stilige scener, og spesielt godt likte jeg åpningscenen. I tillegg var det fantastisk musikk i filmen, og alle skuespillerne gjorde en kjempejobb. Tusen takk, Marvel, for denne filmen!

MINE INNKJØP


Siden jeg hadde bursdag denne måneden, ble det en del nye bøker. I tillegg har jeg kjøpt en del bøker selv. Som gave fra dem jeg fikk penger av selvfølgelig. Bøkene jeg fikk til brusdagen var: Et tre vokser i Brooklyn av Betty Smith, When Marnie Was There av Joan G. Robinson, Jedi Academy og Jedi Academy, Return of the Padawan av Jeffrey Brown, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde av Robert Louis Stevenson, Simon vs. the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli og City of Lost Souls og Clockwork Princess av Cassandra Clare. Selv kjøpte jeg The Hidden Oracle av Rick Riordan, Rurouni Kenshin volum 1-3 av Nobuhiro Watsuki, Worlds' End av Neil Gaiman, When We Collided av Emery Lord, The Dark Days Club av Alison Goodman, The Raven Boys av Maggie Stiefvater og Fullmetal Alchemist volum 1-3 av Hiromu Arakawa. Det ble litt mange, men jeg er veldig fornøyd med denne månedens innkjøp. Har allerede lest flere av dem. 

Hvordan var din måned? 
Har du lest mange gode bøker?

- Anna

2 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med overstått! Og yay for Raven Boys, jeg må få lest 4. boken som kom ut snart. Har også sett x-men og likte mange av enkeltscenene veldig godt men klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg syns om helheten. Er så vanskelig når de introduserer karakterer med så sterke krefter.
    Har dessverre bare lest pensum i mai, men er klar for å lese masse digg i sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg likte The Raven Boys kjempegodt, og gleder meg utrolig til jeg kan fortsette å lese serien. Venter på at bok nr. to og tre skal komme i posten.

      Jeg skjønner hva du mener. Det kan bli litt voldsomt når noen har så sterke krefter, men alt i alt var jeg kjempefornøyd, så for min del gjorde det ikke så mye.

      Du er vel midt oppe i en eksamensperiode snart. Jeg håper at det går bra. Det blir deilig med ferie og god tid til å lese!

      Slett