lørdag 21. mai 2016

Tintenherz av Cornelia Funke

Tittel: Tintenherz
Forfatter:
 Cornelia Funke 
Serie: Tintenwelt #1
Sider: 566
Sjanger: Fantasy
Handling:
Blekkhjerte er en eventyrfortelling om Meggie, som er tolv år. Meggie elsker bøker, men faren hennes vil aldri lese høyt for henne. Det er fordi han har makt til å bringe figurer fra bøker til live hvis han leser bøkene høyt.

Til gjengjeld forsvinner et menneske inn i fantasiens rike. Dette skjedde Meggies mor ni år tidligere, noe faren har holdt skjult for henne. Når en maktsyk villmann fra en barnefortelling kidnapper ham, må datteren skaffe seg virkelige venner og fantasivenner for å redde ham.*

Mine tanker:
Jeg har lest min første tyske bok. Yay! Det er ganske utrolig at jeg kom meg gjennom boka. Tintenherz, eller Blekkhjerte som den heter på norsk, har jeg lest før, men det er utrolig lenge siden. 

Da jeg var i Berlin med tyskklassen min, bestemte jeg meg for å kjøpe en tysk bok. Jeg endte opp med Tintenherz av Cornelia Funke siden jeg har lest boka på norsk, men det er utrolig mange år siden. Å lese en tysk bok håpet jeg ville hjelpe meg å bli bedre i tysk, og det har det nok også gjort. Det ble lettere og lettere å lese boka jo lenger ut i historien jeg kom. 

På en måte traff jeg veldig godt med når jeg begynte å lese boka samtidig som det var et veldig dårlig tidspunkt. Hadde jeg lest boka på et annet tidspunkt, ville jeg nok ha brukt mye kortere tid. De siste ukene har jeg hatt utrolig mye prøver, og har ikke hatt tid til å lese i det hele tatt. Derfor tok det meg over en måned å lese Tintenherz. Likevel passet det veldig godt med tanke på at jeg har kommet opp tysk skriftlig eksamen, og har eksamen nå til mandag. Det å lese tysk er en veldig godt måte å øve på. 

Historien er litt barnslig med tanke på at hovedpersonen, Meggie, er tolv år, og da jeg leste boka for første gang var jeg omtrent like gammel. Sånn sett likte jeg den mye bedre da, men det betyr ikke at den ikke var underholdende nå også. Det er en søt historie, og jeg fikk litt flash back til da jeg gikk på barneskolen. 

Meggie er en søt jente. Tolv år gammel, og kanskje litt veslevoksen, men det er vanskelig å ikke bli glad i henne likevel. Hun blir kastet inn i den ene vanskelige situasjonen etter den andre, og hun tar det hele med glans. Meggie er rett og slett en veldig sjarmerende jente, selv om hun til tider virker litt for voksen for alderen sin. 

Tintenherz er en bok jeg har mange minner om fra da jeg var rundt Meggies alder. Derfor tenkte jeg at det var en god bok å lese da jeg bestemte meg for å lese en tysk bok. Språket var akkurat passe vanskelig, og historien er sjarmerende. Jeg anbefaler denne serien, men kanskje for folk som er litt yngre enn meg. (Jeg er 18, just so you know.)

- Anna 

*Vanligvis skriver det som står bak på boka under handling, men jeg tenkte at det var bedre å finne en norsk beskrivelse av boka enn å skrive den tyske. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar