torsdag 30. juni 2016

Juni - en oppsummering

Da var vi halvveis i 2016. Jeg har endelig sommerferie, og i morgen reiser vi på tur til Cuba. Gleder meg! Ellers har det ikke skjedd stort i juni; det har vært en veldig rolig og behagelig måned egentlig.


BØKER
1. Saga, Volume Two av Brian K. Vaughan og Fiona Staples
2. Star Wars: Jedi Academy av Jeffrey Brown
3. Kollektivt selvmord av Arto Paasilinna
4. The Dream Thieves av Maggie Stiefvater
5. Blue Lily, Lily Blue av Maggie Stiefvater
6. The Raven King av Maggie Stiefvater
7. Pride and Prejudice av Jane Austen
Sider lest: 2,229

Yay, jeg fikk lest seks bøker og en tegneserie denne måneden. Jeg er kjempefornøyd! Favorittene mine var nok Maggie Stiefvaters bøker og Pride and Prejudice, men jeg likte også de andre godt. Det var gøy å lese volum to av Saga, og Jedi Academy var kjempesøt. I tillegg fikk jeg endelig lest Kollektivt selvmord, som har stått på hylla mi altfor lenge. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd!

Min favoritt denne måneden var...

THE DREAM THIEVES av Maggie Stiefvater


The Dream Thieves var helt klart min favorittbok denne måneden. Jeg elsket Maggie Stiefvaters The Raven Cycle, og blant dem likte jeg The Dream Thieves aller best. Den var utrolig spennende og annerledes fra alt annet jeg har lest, og i tillegg fokuserte den mye på min favoritt i serien, nemlig Ronan Lynch. Les min anmeldelse her


MANGA
1. Kuroko no Basket av Tadatoshi Fujimaki
2. Gekkan Shoujo Nozaki-kun av Izumi Tsubaki 
3. Tokyo Ghoul av Sui Ishida
4. Doukyuusei av Asumiko Nakamura
5. Sotsugyousei av Asumiko Nakamura

Endelig har jeg fullført Kuroko no Basket. Det var på tide... Det var gøy å se hvordan det gikk med Kuroko og lagkameratene hans til slutt, og jeg likte godt at vi fikk ganske mye info om the Generation of Miracles, og hvorfor de var blitt slik de var. Det gjorde at jeg kunne forstå Kurokos ønske om å vinne over dem i basketball, og da likte jeg mangaen bedre. 

Gekkan Shoujo Nozaki-kun, eller Girls Monthly Nozaki-kun, handler om Sakura, som prøver å fortelle gutten hun liker, Nozaki, at hun liker ham, men han misforstår henne og tror at hun er en fan av mangaen han tegner. Dermed ender Sakura opp med en autograf, og hun begynner å hjelpe Nozaki med å tegne manga. 

Dette er muligens den morsommeste mangaen jeg noen sinne har lest. Sakura og Nozaki er så søte, men også utrolig håpløse. Nozaki tegner en romantisk manga, men han er blind når det kommer til følelsene til dem rundt han, og stakkars Sakura må være med å teste ut nye scenarioer til mangaen hans. I tillegg møter vi også vennene deres, som Nozaki bruker som inspirasjon til karakterene sine. Dette er rett og slett en fantastisk manga, og den er utrolig morsom. 

Tokyo Ghoul har jeg bare så vidt begynt på, men til nå liker jeg den veldig godt. Kaneki Ken er en vanlig 18-åring i en verden hvor ghouls finnes. Ghouls er menneskeetende vesener som lever skjult blant befolkningen i Tokyo. Etter at Kaneki blir angrepet av en ghoul, får han transplantert hennes organer, og dermed ender opp som en halvghoul. Hvordan skal han leve videre nå? Hva kommer til å skje med ham? Og kan han holde det hemmelig for bestevennen, Hide? 

Doukyuusei og Sotsugyousei, eller Classmates og Graduates som de heter på engelsk, er to korte mangaer i samme serie. De handler om Kusakabe Hikaru og Sajou Rihito. Vi følger forholdet mellom disse to fra de først møtes, når Kusakabe tilbyr å lære Sajou å synge, og frem til etter at de er ferdige på high school og videre på universitetet. Det er en vakker kjærlighetshistorie, og både Kusakabe og Sajou er kjempesøte. Jeg ble glad i dem med en gang, og skulle ønske at mangaene var lenger. 

Min favoritt denne måneden var...

GEKKAN SHOUJO NOZAKI-KUN av Izumi Tsubaki


Dette er rett og  slett en fantastisk manga, og jeg har sjeldent ledd så mye. Alle forviklingene som utvikler seg i livene til Sakura, Nozaki og vennene deres er så utrolig morsomme. Til tider holdt jeg på å dø av latter. Jeg gleder meg utrolig mye til det kommer nye kapitler. 


FILMER
1. Er ist wieder da
2. Clueless
3. Bride and Prejudice
4. Fidel og Che
5. When Harry Met Sally

Yeah, jeg har sett en rar blanding filmer denne måneden. Ehe... Er ist wieder da så jeg i historie of filosofi, og det er en veldig forstyrrende film om at Hitler dukker opp i nåtiden. Den startet som en komedie, men mot slutten av filmen var jeg ganske skremt. Hjelpes. Clueless og Bride and Prejudice er adapsjoner av Jane Austens romaner Emma og Pride and Prejudice, og begge er morsomme og søte filmer. Bride and Prejudice er Bollywood-versjonen av Pride and Prejudice, og selv om det ikke er verdens beste film, må jeg innrømme at den var utrolig underholdende. I tillegg har jeg sett Fidel og Che siden jeg skal til Cuba, og der var det mye historie jeg ikke kjente til. Det var veldig interessant. Til slutt har jeg sett When Harry Met Sally med noen venninner, og jeg likte filmen veldig godt. Harry og Sally var veldig morsomme, og plutselig forstod jeg en del referanser på Internett. Jøss.

Min favoritt denne måneden var...

WHEN HARRY MET SALLY


When Harry Met Sally er en romantisk komedie som skiller seg ut, og jeg likte den veldig godt. Harry og Sally er morsomme og søte, og man kunne ikke la være å heie på dem. Jeg er glad vi bestemte oss for å se filmen. 

MINE INNKJØP


Jeg har kun kjøpt tre bøker denne måneden, og jeg har allerede lest alle tre. Stolt. I tillegg likte jeg bøkene supergodt, så jeg er veldig fornøyd meg innkjøpene mine. Jeg kjøpte The Dream Thieves, Blue Lily, Lily Blue og The Raven King av Maggie Stiefvater.

Så alt i alt har juni vært en veldig fin måned, og jeg håper juli blir like bra. 

Hvordan har juni vært for deg?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar