mandag 20. juni 2016

The Raven King av Maggie Stiefvater

Tittel: The Raven King
Forfatter: Maggie Stiefvater
Serie: The Raven Cycle #4
Sider: 438
Sjanger: Fantasy
Handling:
For years, Gansey has been on a quest to find a lost king. One by one, he's drawn others into his mission: Ronan, who steals from dreams; Adam, whose life is no longer his own; Noah, whose life is no longer a life; and Blue, who loves Gansey ... and is certain she is destined to kill him.

Nothing dead is to be trusted.

Now the endgame has begun. 

Nothing living is safe.

Dreams and nightmares are converging. Love and loss are inseparable. And the quest refuses to be pinned to a path.

Mine tanker:
Da har jeg lest den siste boka i Maggie Stiefvaters Raven Cycle, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Dette er en helt utrolig serie, og jeg kan ikke tro hvor glad jeg ble i verdenen og karakterene Maggie Stiefvater har skapt. The Raven Cycle er en av mine absolutte favorittserier noen sinne!

Historien i The Raven King er like spennende, om ikke mer, enn de forrige bøkene i serien. Spenningen er høy, og handlingen holder et høyt tempo. Det hele er utrolig intenst, og jeg bare måtte vite hva som kom til å skje videre. Det er virkelig en verdig slutt på en helt fantastisk serie, og spenningen var på topp gjennom hele boka. Likevel fikk man pustepauser innimellom, men det ble aldri kjedelig. Noen av disse pustepausene var noen av de søteste scenen i hele serien!

Handlingen tar nye vendinger hele tiden, og jeg klarte aldri å gjette meg til hva som kom til å skje. Maggie Stiefvater er utrolig god på realistiske plot twists, og derfor ble historien aldri kjedelig eller forutsigbar. I tillegg ble den heller ikke urealistisk, og det er et tegn på at en forfatter er god. Jeg kan bare applaudere Maggie Stiefvater for å ha skrevet en så god og troverdig historie.

Jeg varmet sakte, men sikkert opp til Henry Cheng, og mot slutten var jeg blitt veldig glad i ham. Han var ganske annerledes fra de andre Raven Boys, men samtidig hadde han ganske mye til felles med Gansey. I starten irriterte han meg litt. Han virket som en typisk rik, privilegert drittsekk, men han viste stadig vekk nye sider, og jeg innså fort at jeg hadde fullstendig misforstått ham som karakter.

Maggie Stiefvater skriver utrolig godt, og skrivestilen hennes er en av de bedre jeg har lest. Den passet perfekt til historien, og spesielt godt likte jeg hvordan hun brukte gjentakelse som et virkemiddel. Det var med på å skape en mystisk stemning i boka, og det passet helt perfekt. I tillegg har hun noen utrolig gode beskrivelser, og det var kjempelett å se for seg hva som skjedde. Jeg er veldig imponert!

Jeg er så glad for at alle trådene ble samlet i The Raven King, og jeg sitter ikke igjen med noen store spørsmål jeg følte burde besvares. Mange av trådene ble samlet på måter jeg aldri kunne ha gjettet meg til, men det føltes riktig. Så for meg var det en veldig tilfredsstillende siste bok, og jeg har fått svar på det aller viktigste.

The Raven King var helt fantastisk, og jeg gråt så mye på slutten. For en emosjonell berg-og-dalbane... Jeg anbefaler The Raven Cycle på det aller sterkeste! Det er rett og slett en helt fantastisk serie. I tillegg er coverene utrolig fine!

Tidligere anmeldelser:
The Raven Boys - bok 1
The Dream Thieves - bok 2
Blue Lily, Lily Blue - bok 3

- Anna

2 kommentarer:

  1. Jeg har lest de to første bøkene i bokserien, men ikke de to siste. Burde vel lest de siste også, for jeg likte jo de to første. Men de er ikke blant mine favoritter, og det er vel derfor jeg har vært litt på latsiden i å følge opp serien.


    Ja, coverene er nyydelige!
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du likte de to første bøkene, synes jeg du burde fortsette serien, men det er opp til deg hva du velger. Selv likte jeg serien utrolig godt, og det er virkelig verdt det å lese den ferdig. Jeg håper du liker dem!

      Slett