lørdag 10. januar 2015

Topp 10 den tiende - Topp 10 fantasybøker

Det ser ut til at det blir Topp 10 den tiende i år også. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til det siden jeg ikke hadde noen idéer, men Elena på Boknerdens bokblogg ga meg mange tips. Tusen takk :) Derfor blir det Topp 10 i år også.

Denne gangen skal det handle om fantasybøker. Det er det jeg leser mest av. Jeg kommer til å skrive om både serier og frittstående bøker; veldig mye god fantasy er serier. Det kommer nok til å dukke opp noen bøker jeg har skrevet om tidligere, men samme det... I tillegg kan det hende at rekkefølgen ikke er helt riktig alle steder, men det er fordi jeg liker bøkene omtrent like godt. Helt på begynnelsen er det riktig, da...

1. Ringenes herre av J. R. R. Tolkien
I fantasysjangeren er det én klar favoritt. Ringenes herre. Ingen over, ingen ved siden. Dette er en bok som betyr veldig mye for meg, og enhver fantasyelsker med respekt for seg selv burde lese denne. Man må ikke la seg stoppe av at den er ganske tykk. Tenk heller på Ringenes herre som tre bøker, som den originalt er; Ringens brorskap, To tårn og Atter en konge.

Boka handler om Frodo Lommelun. Han får en magisk ring av onkelen sin. Dette viser seg å være den ene ringen; den onde Saurons ring, og hvis de ønsker fred, må ringen ødelegges. Frodo og vennene hans, ringens brorskap (Frodo, Aragorn, Boromir, Legolas, Gimli, Munti, Pippin, Sam og Gandalv), legger ut på en lang reise til Mordor og Dommedagsfjellet; det eneste stedet ringen kan ødelegges.

For en liten stund siden så jeg den første filmen, The Fellowship of the Ring, sammen med søsknene mine, fetteren min og kusinene mine og fikk veldig lyst til å lese boka på nytt. Så jeg bestilte den på engelsk på Internett. Det betyr at det kan hende det kommer en anmeldelse av den før eller senere.

2. The Kingkiller Chronicle av Patrick Rothfuss
Jeg begynte å lese The Kingkiller Chronicle i fjor, og jeg falt pladask for serien. Det finnes svært få serier jeg har elsket så mye. Dette er kvalitetsfantasy med komplekse karakterer og en historie som fenger. I tillegg er språket utrolig bra.

Serien handler om Kvothe som forteller sin livshistorie. Han forteller om da han vokste opp på gata i storby, hans tid på Universitet og hvordan han ble en person som er kjent som en myte over hele Temerant.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si annet enn at dette er fantastiske bøker som alle burde lese. Liker man Ringenes herre er dette bøker man burde prøve seg på. Serien består av The Name of the Wind, The Wise Man's fear, The Slow Regard of Silent Things, en novelle, og The Doors of Stone, som ikke har kommet ut enda.

3. Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke
I desember i fjor leste jeg Jonathan Strange & Mr Norrell. Jeg var så imponert og kåret boka til fjorårets favoritt. Den har alt en god fantasy trenger. I tillegg er handlingen satt på attenhundretallet. Et stort pluss.

To magikere, Jonathan Stragne og Mr Norrell, prøver å innføre magi til England på nytt. Samtidig herjer Napoleonskrigene i Europa. Kan de to magikerne hjelpe England til seier? Og hva skjer når de finner ut at de ikke er enige på mange områder?

Jeg har ikke noe annet å si enn: LES DENNE BOKA!!! Den er fantastisk. Den er litt treg i starten, men når man har fått lest de første 100 sidene, tar den seg veldig opp. Les min anmeldelse her.

4. Harry Potter av J. K. Rowling
Selvfølgelig måtte Harry Potter opp på denne lista. Harry Potter er en viktig grunn til at jeg begynte å lese masse. Det er rett og slett en viktig del av min karrière som lesehest. Jeg har så godt som vokst opp med Harry Potter.

Harry er en ung gutt, og når han er elleve, får han vite at han er trollmann. Dette fører ham til Galtvort, en skole for hekser og trollmenn. Her lærer han magi, og han får vite at han er den utvalgte; den eneste som kan stoppe Lord Voldermort, en ond trollmann som prøver å ta over verden.

Harry Potter burde være en del av alles oppvekst. Var serien ikke det for deg, burde man lese den så fort som mulig. Dette er fantastiske bøker. Serien består av De vises sten, Mysteriekammeret, Fangen fra Askaban (min favoritt), Ildbegeret, Føniksordenen, Halvblodsprinsen og Dødstalismanene.

5. Percy Jackson and the Olympians / Heroes of Olympus av Rick Riordan
Jeg har interessert meg for gresk mytologi siden jeg var ganske liten. Da jeg fikk vite at det fantes bøker basert på gresk mytologi måtte jeg bare lese dem. Percy Jackson and the Olympians og Heroes of Olympus er egentlig to serier, men de henger sammen.

Perseus "Percy" Jackson er en vanlig gutt. Tror han. Men en dag prøver mattelæreren hans å drepe ham, og han får vite at han ikke er den han trodde. Han er halvblods; sønn av en gud og et menneske. Faren hans viser seg å være Poseidon, havguden. Percy rekker så vidt å komme seg i sikkerhet i Camp Half-Blood før han må ut igjen. Noen har stjålet lynet til Zevs, og Percy er hovedmistenkt. I tillegg til dette har Percy en profeti hengene over hodet sitt.

Heroes of Olympus starter litt etter at PJO er ferdig. Percy har forsvunnet, og det har dukket opp andre halvblods i hans sted. I tillegg er kommet en ny profeti. Hvem handler den om? Og hvor er Percy?

Jeg er utrolig imponert over det Rick Riordan har fått til, og disse to seriene er fantastiske. Vil du lese litt annerledes fantasy, er dette seriene for deg.

PJO består av The Lightning Thief, The Sea of Monsters, The Titan's Curse, The Battle of the Labyrinth og The Last Olympian.

HoO består av The Lost Hero, The Son of Neptune, The Mark of Athena, The House of Hades og The Blood of Olympus.

6. The Old Kingdom av Garth Nix
Disse er det lenge siden jeg leste, men jeg husker godt hvor mye jeg elsket dem. The Old Kindom er mørk fantasy satt i en fantasiverden. Her er det magi, mørke krefter, og nekromani; magi som reiser de døde.

Sabriel er datter av Abhorsen. Abhorsen er den eneste lovlige nekromaneren i the Old Kingdom. Han er den som sender de døde tilbake igjen. Sabriel har hele livet sitt levd utenfor muren som skiller the Old Kingdom fra resten av verden. Men når faren hennes forsvinner, hvem skal da passe på at de døde forblir døde?

Jeg elsket denne serien så mye da jeg leste den. I tillegg til å være genial fantasy, inneholder den kick ass kvinnelige karakterer, som er komplekse og godt skrevet. I første boka er det Sabriel, i bok nummer to og tre Lirael. Dette er bøker som virkelig burde leses.

Serien består av Sabriel, Lirael, Abhorsen, Nicholas Sayre and the Creature in the Case, en novelle, og Clariel, som jeg ikke har lest enda.

7. Good Omens av Terry Pratchett og Neil Gaiman
Jeg leste Good Omens i fjor, og jeg likte den supergodt. Jeg hadde aldri trodd at en bok om verdens undergang kom til å være så morsom. Neil Gaiman og Terry Pratchett sammen er fantastisk, og jeg kunne kjenne igjen begges måter å skrive. Terry Pratchetts merkelige humor, og Neil Gaimans vakkert skrevne horror. Dette er en fantastisk blanding.

Armageddon er på vei. Den siste krigen mellom engler og demoner er ikke langt unna. Men er alle glade for dette? En engel og en demon er ikke det. De har blitt så vant til livet på jorda, og liker det veldig godt, men hva kan de gjøre? Verdens undergang er like rundt hjørnet, men det ser ut som om noen har mistet Antikristen...

Dette er en veldig snodig bok, men den er fantastisk morsom. Det er så mye som er helt absurd, men jeg liker det! Jeg anbefaler. Les min anmeldelse her.

8. The Night Circus av Erin Morgenstern
Da jeg begynte på The Night Circus sommeren for to år siden, ante jeg ikke hva det var jeg la meg ut på. Dette er en fantastisk reise med magi, sirkus og fantastiske karakterer. I tillegg er boka vakkert skrevet. Noen av kapitlene er skrevet i andreperson, du-form, noe som var litt rart i starten, men jeg ble fort vant til det, og da likte jeg det veldig godt.

The Night Circus kommer når du minst venter det. En dag er det der helt plutselig. Ingen vet hvor det kommer fra, eller hvordan de får det opp så fort, men alle vil besøke det. Du også. Så om natten, når sirkuset er åpent, drar du. Alle sanseinntrykkene overvelder deg. Alt er perfekt, men bak den perfekte fasaden pågår en duell i magi du aldri kunne ha sett for deg.

Denne boka er perfekt på så mange måter. Jeg elsker coveret, historien, karakterene og rett og slett alt. Alle burde lese denne boka. Les min anmeldelse her.

9. Engelsfors-trilogien av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Svensk fantasy leser jeg ikke mye av, men da jeg leste Sirkelen ble jeg helt hekta. Engelsfors-trilogien er utrolig god, men det som imponerte meg aller mest med denne serien var karakterene. Forfatterne har greid å skrive komplekse og troverdige kvinnelige karakterer; noe som dessverre mangler i en del ungdomsbøker. Her får vi flere. Alle har sine gode og dårlige sider, og det kommer tydelig frem at ingen er perfekte.

En kveld under en rød måne blir seks forskjellige jenter trukket mot parken midt i byen Engelsfors. De kjenner ikke hverandre, og har ingenting til felles. Men hvis de vil overleve, må de jobbe sammen. De er de utvalgte. De eneste som kan bekjempe demonene.

Jeg liker veldig godt hvordan fantasyelementene blandes med det hverdagslige. Alle seks av jentene har vanlige liv, samtidig som de må være med på å redde verden. Dette fungerer helt perfekt, og jeg er så imponert.

Engelsfors-trilogien består av SirkelenIldNøkkelen og Fortellinger fra Engelsfors, en samling tegneserier.

10. Septimus Heap av Angie Sage
Selvfølgelig må Septimus Heap være med på denne lista. Jeg har likt serien utrolig lenge, og den har lenge vært en av mine favoritter. Verdenen er grundig gjennomført, og magien i disse bøken har fascinert meg lenge. Det var trist da jeg leste siste boka i serien i fjor, men Angie Sage skriver på en ny serie fra samme univers. Yay! Jeg gleder meg.

Septimus Heap blir erklært død dagen han blir født. Samme natt finner Septimus' far, Silas, en bylt i snøen. Det viser seg å være en nyfødt jente. Silas tar henne med seg hjem, og han og kona Sara kaller henne Jenna. Men hvem er egentlig Jenna, og hva skjedde med deres egen sønn, Septimus?

Det er så mye bra med denne serien. Noen vil kanskje si at serien er for litt yngre barn, men jeg synes ikke det. Den passer for alle. Hvis du liker det du leser, må du ikke la andre fortelle deg noe annet.

Serien består av Magi, Skyggen, Alkymi, Toktet, Sirene, Mørke og Ild.

Her har du mine topp 10 fantasybøker. Jeg kunne nevnt mange andre, men jeg valgte de som imponerte meg mest eller som har vært viktige for meg. Har du lest noen av dem? Hva synes du om dem?

- Anna

5 kommentarer:

  1. Så gøy at du fortsetter, liker disse innleggene kjempegodt! Jeg har veldig lyst til å lese Ringenesherre og The Kingkiller Chronicle, skulle ønske jeg hadde tid til å sitte ned og kose meg med tykke bøker!
    Percy Jackson-serien er en av mine favoritter og jeg er nødt til å lese den siste. Jeg vet ikke helt hva som stopper meg, kasnkje det at jeg ikke vil at det hele skal ende.

    Har veldig lyst til å sjekke ut The Night Circus av Erin Morgenstern og Engelsfors-trilogien en gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du ikke har tid til mursteiner, kan du jo tenke at Ringenes herre er tre, ikke så tykke, bøker. Det er slik de ble gitt ut. The Kingkiller Chronicle, derimot, er tykke, men de er så verdt det!!!

      Skjønner hva du mener med at du ikke vil at Percy Jackson skal ende. Etter at jeg hadde lest Blood of Olympus, satt jeg igjen med en følelse av: Hva nå? Det er ikke noe mer... Jeg har alltid blandede følelser etter å ha avsluttet en serie.

      Både The Night Circus og Engelsfors-trilogien er virkelig verdt å skjekke ut.

      Slett
    2. Lenge siden disse ble skrevet, men jeg vil bare kommentere en liten detalj. Ringenes Herre ble utgitt i tre deler, men det er ikke slik den er var ment å være. Mener det var pga. papirmangel og kostnader i årene etter krigen at boken ble splittet i tre - i mot forfatterens egne ønsker. Så når det skrives (som i blogposten over) at boken "orginalt" er delt i tre, føler jeg at noe ikke stemmer. Ellers fin post og kommentar.

      Slett
    3. Det viste jeg ikke. Tusen takk for at du sier i fra! Det er alltid fint når folk kan fortelle meg hvor jeg tar feil. Jeg visste at boka var ment som én, men ikke at den ble delt imot forfatterens ønsker. I tillegg er det hyggelig å høre at du likte posten min.

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett