lørdag 10. januar 2015

The Imitation Game

Jeg har nettopp vært på kino og sett The Imitation Game med pappa og Anders. Filmen er basert på boka Alan Turing: The Enigma av Andrew Hodges Jeg har hatt lyst til å se denne filmen siden den kom ut, og jeg har bare hørt bra ting om den. Derfor hadde jeg høye forhåpninger, men jeg kan helt trygt si at The Imitation Game innfridde.


The Imitation Game handler om Alan Turing (Benedict Cumberbatch), matematisk geni og datamaskinens far. Under andre verdenskrig hjalp ham til med å knekke tyskernes Enigmakoder. Filmen viser tre viktige deler av livet hans; da han var på kostskole som tenåring, under krigen da han jobbet med å knekke Enigmakodene og etter krigen da han ble tiltalt for homofili og dømt. Filmen er basert på en sann historie.

Dette er en fantastisk film. Det at den er basert på en sann historie gjør det hele enda mer utrolig. Filmen er veldig rørende, til tider trist, og jeg ble fort veldig glad i Alan Turing, som var fantastisk spilt av Benedict Cumberbatch. Dette er helt klart hans beste rolle så langt. I tillegg til å være rørende, var filmen også morsom til tider. Det var Alan Turings manglene sosiale antenner som gjorde dette. Han svarte ikke slik andre ville ha svart, og det skapte morsomme situasjoner.

Fra venstre: Joan Clarke (Keira Knightley), Peter Hilton (Matthew Beard),
Hugh Alexander (Matthew Goode), Alan Turing (Benedict Cumberbatch) og
John Cairncross (Allen Leech).

Skuespillerne i The Imitation Game har gjort en utrolig god jobb. Benedict Cumberbatch, som spiller hovedrollen, var fantastisk, men også de som spilte bikarakterene var utrolige. Matthew Goode, Allen Leech, Matthew Beard og Keira Knightley gjorde alle en fantastisk jobb, og de skildret karakterene de spilte veldig godt. Jeg skjønner godt at The Imitation Game er nominert til flere Golden Globes og er en mulig Oscarkandidat.

Tittelen The Imitation Game kan virke litt uforståelig først, men når man har sett filmen, gir det mening. Alan Turing skrev en artikkel om det han kalte The Imitation Game, dette var et spill hvor man kunne finne ut om den man snakket med var enten maskin eller menneske. Ok, jeg vet ikke om jeg greier å forklare det på noen god måte, men det er noe sånt...

Alan Turing foran maskinen Christopher.

Jeg kom plutselig til å tenke på ordet enigma. Når vi snakker om enigma, snakker vi om en gåte; noe vi ikke forstår. Det er det ordet betyr på gresk. Kanskje det er derfor de kalte krypteringmaskinen for Enigma. Den var en gåte; ingen kunne løse den. Dette er bare mine tanker. Noen andre som har noen tanker om det?

Musikken i filmen er laget av Alexandre Desplat. Jeg likte musikken veldig godt, og synes den passet perfekt til filmen. Musikk skaper stemning, både når den er der og når den ikke er det, og slik synes jeg det var i The Imitation Game.

Jeg er veldig imponert over The Imitation Game, og jeg anbefaler virkelig andre å gå og se den. Den er virkelig verdt det!!!


- Anna

4 kommentarer:

  1. Jeg sådenne i går og likte den veldig godt! Jeg fikk den anbefalt siden jeg studerer datateknologi, så det var veldig interesant å se den delen der de prøvde å løse enigma, siden vi alt har hatt bittelitt om kryptering. For min del skulle jeg ønske det var litt mer forklart hvordan maskinen/ Christopher virket.
    Benedict Cumberbatch gjorde en glimrende jobb, og jeg syns Keira Knightly også var helt fantastisk. Jeg glemte at det var hun til tider og så bare karakteren. Så ja, jeg syns også det var en spennende og interessant film!

    SvarSlett
    Svar
    1. Siden studerer datateknologi (wow, er det vanskelig?), skjønner jeg godt at du kunne ønske deg mer om hvordan Christopher fungerte. Det kan hende at de ikke hadde så mye om det for at filmen skulle appellere til et bredere publikum. Jeg vet ikke... Bare idéer. Så fint at du likte den :)

      Slett
    2. Det er både vanskelig, gøy, interessant og veldig forvirrende på en gang, men jeg liker det kjempegodt! Ja, de tenkte nok på at de fleste i publikum kanskje ikke var så interessert i hvor ledningene gikk og hva som var koblet til ha, haha. Vi skal ha et fag der vi skal koble opp små mekanisker og programere en liten robot selv så det var nok der min interesse kom fra :-D

      Slett
    3. Wow, så spennende!! Programmere en liten robot, haha. Det hørtes gøy ut :)

      Slett