lørdag 31. januar 2015

Januar - en oppsummering

Januar er over. Det har allerede gått en måned av det nye året. Tiden går så fort. Hjelp! Jeg startet på skolen igjen tirsdag 6. januar, så jeg fikk lang juleferie i år. Det var utrolig deilig!!! I tillegg har jeg vært på utveksling til Nederland i en uke. Kom hjem i går. Det har vært en utrolig flott og spennende uke, og jeg gleder meg til nederlenderne kommer på besøk til oss i april. Likevel var det fint å komme hjem igjen. Det er slitsomt å være i et fremmed land og bo hos en familie du ikke kjenner.

Her kommer en oppsummering av måneden min i bøker og filmer. 


BØKER
1. Dream Country av Neil Gaiman (grafisk roman)
2. The Slow Regard of Silent Things av Patrick Rothfuss
3. Will Grayson, Will Grayson av John Green og David Levithan
4. Serenity: The Sheperd's Tale av Joss Whedon (grafisk roman)
5. Serenity: Leaves on the Wind av Joss Whedon (grafisk roman)
6. Odinsbarn av Siri Pettersen

Tre bøker og tre tegneserier er ikke dårlig på en måned. Jeg er også halvveis i I Shall Wear Midnight av Terry Pratchett. Jeg er fornøyd. I tillegg har jeg vært veldig fornøyd med denne månedens bøker. Jeg likte alle sammen veldig godt, og det var ingen bøker jeg ikke likte denne måneden. Det har gått mye i fantasy denne måneden, men også litt science fiction. 

Serenity-serien er en sci-fi-tegneserie basert på TV-serien Firefly. De er veldig korte, og derfor har jeg ikke skrevet noen anmeldelser av dem. Jeg tror jeg leste begge i løpet av samme dag... Men de er veldig gode. Jeg fikk vite mer om karakterene i serien, og  jeg elsker den serien. Den ble dessverre kansellert litt for tidlig... 

Den eneste boka jeg har lest denne måneden som ikke er fantasy eller sci-fi er Will Grayson, Will Grayson. En gang i blant leser jeg contemporary-bøker, og jeg liker det veldig godt. Will Grayson, Will Grayson var ikke noe unntak. Jeg likte den utrolig godt. 

Min favoritt denne måneden var...

THE SLOW REGARD OF SILENT THINGS av Patrick Rothfuss


En nydelig liten bok om Auri fra The Kingkiller Chronicle. Dette var boka som gjorde mest inntrykk på meg denne måneden. En vakker liten fortelling om en spesiell karakter. The Slow Regard er ikke på noen måte en vanlig bok, men det er det som gjør den så fantastisk som den er. Dette er en perle av en bok. Les min anmeldelse her.


FILMER
1. X-Men Origins: The Wolverine
2. X-Men: The Last Stand
3. X-Men: Days of Future Past
4. The Wolverine
5. East is East (siste halvdel)
7. 12 Years a Slave
8. We're the Millers
9. Monsteruniversitetet
10. Abducted

Wow. Jeg har sett mange filmer denne måneden. Vanligvis ser jeg ikke så mange... X-Men-filmene og The Wolverine så jeg med Anders i ferien, og siste halvdel av East is East (så første før jul) og 12 Years a Slave så jeg på skolen. 

Det varierte i kvalitet på filmene jeg så. Det gikk fra Oscar-vinnende og Oscar-kandidater til komedier, gode action-filmer og litt kjipe wannabe-actionfilmer. Jeg må innrømme at jeg ikke likte Abducted veldig godt, og jeg ville ikke anbefalt den. Det var heller ikke jeg som valgte at vi skulle se den; jeg så den i Nederland med nederlandsk tekst. Haha, så gøy... Ellers har jeg likt filmene jeg har sett denne måneden. We're the Millers og X-Men: Days of Future Past har jeg sett før, men det var gøy å se dem igjen. 

Disse ti filmene er en salig blanding av action, komedie, historiske, biografier og science fiction. Jeg ser seriøst så godt som alt av filmer. Det viser denne måneden veldig godt. Det eneste jeg holder meg unna er skrekkfilmer. Det er jeg ikke glad i.

Min favoritt denne måneden var...

THE IMITATION GAME


The Imitation Game var en klar favoritt denne måneden, med 12 Years a Slave som en god nummer to. Denne filmen var rett og slett fantastisk, og den gjorde stort inntrykk på meg. Jeg gikk ut av kinosalen og var så imponert. Jeg ser vanligvis ikke så mange biografiske filmer, men nå lurer jeg på om jeg burde begynne med det. Dette er en fantastisk film. Tenk det, en film om Alan Turing er min favoritt. Det hadde jeg egentlig ikke trodd kom til å skje, men det gjorde det. Les min anmeldelse her.

MINE INNKJØP





Jeg har ikke så mye denne måneden, men noe har blitt kjøpt. Jeg kommer ikke til å skrive om klær, sminke osv her. Her kommer jeg bare til å skrive om bøker, filmer, TV-serier, CD'er og sånt. Denne måneden har jeg kjøpt The Lord of the Rings av J. R. R. Tolkien, Half the World av Joe Abercrombie, The Returned av Seth Patrick, sesong to av The Hour og Dear av Keaton Henson (CD). Jeg er til nå veldig fornøyd med disse kjøpene, og jeg gleder meg til å lese bøkene. 

Hvordan har din måned vært?
Er du fornøyd?
Har du lest noen gode bøker? Sett noen gode filmer?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar