tirsdag 17. juni 2014

Days of Blood & Starlight av Laini Taylor

Tittel: Days of Blood & Starlight
Forfatter: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke & Bone #2
Sider: 513
Sjanger: Fantasy
Baksidetekst: 
Once upon a time, an angel and a devil fell in love and dared to imagine a world free of bloodshed and war.

THIS IS NOT THAT WORLD.

Art student and monster's apprentice Karou finally has the answers she has always sought. She knows who she is - and what she is. But with this knowledge comes another truth she would give anything to undo: She loved the enemy and he betrayed her, and a world suffered for it.

In this stunning sequel to the highly acclaimed Daughter of Smoke & Bone, Karou must decide how far she'll go to avenge her people. Filled with heartbreak and beauty, secrets and impossible choices, Days of Blood & Starlight finds Karou and Akiva on opposing sides as an age-old war stirs back to life.

While Karou and her allies build a monstrous army in a land of dust and starlight, Akiva wages a different sort of battle: a battle for redemption. For hope.

But can any hope be salvaged from the ashes of their broken dream?

Mine tanker:
Jeg begynte å lese Days of Blood & Starlight like etter at jeg var ferdig med Daughter of Smoke & Bone. Det har dessverre tatt meg lang tid å lese boka. Bok nummer 1 leste jeg på fire dager, nummer 2 brukte jeg to uker på... Det er synd, og det gjorde at leseropplevelsen ble veldig oppstykket for meg. Når det blir slik, har jeg problemer med å sette meg inn i historien. Det var akkurat det som skjedde med Days of Blood & Starlight. Jeg greide ikke å sette meg inn i historien, og den virket treg i begynnelsen. I tillegg har jeg hatt lite tid til å lese siden jeg har vært på flere turer i løpet av perioden. Jeg var i Fredrikstad en helg med familien, tirsdagen og onsdagen etter var jeg i Oslo med klassen og helgen etter det var jeg i konfirmasjon i Asker. Det har vært veldig hyggelig selv om det gikk utover lesinga mi...

Jeg har litt blandede føleleser for Days of Blood & Starlight. Den er ikke så god som den første, men jeg likte den likevel. Den var spennende, og jeg ville vite hva som skjedde. Andre ganger synes jeg den var treg, men jeg skylder på at det var fordi jeg hadde så lite tid til å lese. I tillegg greide jeg ikke å heie på Karou og Akiva, slik jeg gjorde i den første boka. De var ikke like interessante, og jeg synes de var litt irriterende. Til gjengjeld ble jeg veldig glad i noen av bikarakterene: Zuzanna, Mik, Hazael og Ziri. Jeg likte best delene om dem, og vill heller lese om dem enn om Karou og Akiva.

Jeg likte godt at det var mindre romanse i Days of Blood & Starlight enn i Daughter of Smoke & Bone. Nå fokuserte de mer på krigen som foregikk enn på hverandre. Det er en god ting med Days of Blood & Starlight. Jeg synes det ble litt for mye romanse i den første boka. Selvfølgelig tenkte de på hverandre, men ikke på samme måten og med samme intensitet. Bra!!!

I begynnelsen var noen kapitler e-mailer. Jeg synes det er kult, og det er en adspredelse fra vanlig tekst. Derfor liker jeg at forfattere bruker slike virkemidler!

Litt over halvveis i boka fikk jeg satt meg ordentlig inn i historien, og det begynte å bli veldig bra. Jeg fikk mer sansen for Karou og Akiva; endelig begynte de å gjøre som jeg ville! Slutten likte jeg veldig godt. Endelig! Nå skjer det! Jeg kommer definitivt til å lese siste boka, Dreams of Gods & Monsters.

Boka er oversatt til norsk. Da heter den Støv og stjerneskinn.

Anmeldelser av tidligere bøker:
Daughter of Smoke and Bone - bok 1

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar