onsdag 4. juni 2014

Daughter of Smoke & Bone av Laini Taylor

Tittel: Daughter of Smoke & Bone
Forfatter: Laini Taylor
Serie: Daughter of Smoke & Bone #1
Sider: 418
Sjanger: Fantasy, Romanse
Baksidetekst:
SHE HAD BEEN INNOCENT ONCE, A LITTLE GIRL PLAYING WITH FEATHERS ON THE FLOOR OF A DEVIL'S LAIR. SHE WASN'T INNOCENT NOW....

Around the world, black handprints are appearing on doorways, scorched there by winged strangers who have crept through a slit in the sky.

In a dark dusty shop, a devil's supply of human teeth grows dangerously low.

And in the tangled lanes of Prague, a young art student is about to be caught up in a brutal otherworldly war.

Mine tanker:
Da var det tilbake til å lese YA-bøker. Yay! For dere som ikke vet det betyr YA young adult :) Jeg har hatt Daughter of Smoke & Bone stående i hylla mi ganske lenge. Over ett år... Endelig bestemte jeg meg for å begynne på den. Jeg har hørt veldig mye bra om boka, og den er til og med oversatt til norsk, Mørk engel. Grei nok oversettelse. "Datter av røyk og bein" høres litt teit ut, så jeg er glad de ikke oversatte tittelen til det...

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente av boka da jeg begynte på den. Jeg hadde egentlig bare hørt at den var bra, og at Karou, hovedpersonen, hadde blått hår. Jeg trodde at det var en helt vanlig fantasybok med typisk kamp mellom det gode og onde. Jeg hadde både rett og galt. For det første er det ingen av sidene som er typisk gode eller onde. Du får historien fra begge sider, og det gjør at du forstår at begge sider kan ha rett. Det virket veldig sannsynlig, og det var lett å se at konflikter kan bli presentert på forskjellige måter etter som hvem som forteller om konflikten. Det gjorde spesielt inntrykk på meg siden jeg nå har jobbet med samfunnsfagpresentasjon om den kalde krigen til eksamen. Jeg kunne se likhetstegn, på en måte...

En ting som kom som et sjokk på meg var hvor mye fokus det var på kjærlighet. Jeg hadde ikke sett for meg at det var en kjærlighetsroman og var ikke forberedt på det. Vanligvis synes jeg at det kan fungere som et fint tillegg til historien, men her synes jeg det ble litt for mye fokus på det. Jeg ville heller høre mer om verdenen og historien rundt konflikten Karou havnet midt oppi.

Ellers likte jeg boka veldig godt. Historien var spennende og det at Karou ikke visste hvem hun var i begynnelsen, likte jeg godt. Det var interessant å lese om at hun fant ut mer om seg selv og om verdenen hun kom fra. Engler, demoner og chimaeraer... Jeg synes det var en ny tvist på fantasysjangeren. Det er ikke mange bøker jeg har lest som handler om engler og demoner. Jeg synes det er spennende med nye vinklinger innenfor fantasy. Det er en sjanger man kan gjøre omtrent hva man vil i...

Språket i boka er veldig godt. Laini Taylor skriver veldig vakkert, og beskrivelsene hennes er nydelige. Spesielt måten hun beskriver Praha. Jeg fikk veldig lyst til å dra til Praha selv. Det hørtes ut som en veldig vakker by. Det er en av grunnene til at jeg likte begynnelsen bedre enn slutten. Det var mer om Praha i begynnelsen :) I tillegg likte jeg delene om Karou bedre enn dem om Madrigal...

Jeg likte Daughter of Smoke & Bone veldig godt og anbefaler den! Jeg har allerede startet på bok nummer to, Days of Blood & Starlight, og jeg gleder meg til å lese bok nummer tre, den siste, Dreams of Gods & Monsters.

- Anna

4 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg også lest, og jeg likte den ganske så godt! Likte begynnelsen og avslutningen ganske så godt, men enkelte deler av hoveddelen ble litt for treigt og langsomt for min del. Synes likevel den verdenen forfatteren har funnet opp og beskriver er nyskapende og spennende. Jeg har lest bok nummer to i serien, og jeg syntes faktisk den var enda bedre enn den første. Tror jeg kommer til å lese den siste boken på norsk, ettersom at jeg har lest de to andre på norsk allerede. Så da må jeg vente en stund på oversettelsen dessverre :/

    Et stort pluss er bøkenes nydelige covre! wow
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig enig med deg! Holder på med bok nr. 2, men det går litt tregt siden vi har vært bortreist nå i helgen.

      Jeg har valgt å lese bøkene på engelsk. Er de originalt på engelsk, vil jeg lese de på engelsk! Det tenker i hvert fall jeg...

      Helt enig med at coverene er nydelige!

      Slett
  2. Jeg må lese Daughter of Smoke & Bone om igjen før jeg skal til Praha i høst. Juhuuuuu! Kommer sikkert til å bli skuffet om jeg ikke ser noen engler på himmelen der ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha :) Tror jeg og hadde blitt litt skuffet.

      Du er heldig som skal til Praha! Jeg håper du får en veldig fin tur :)

      Slett