søndag 10. november 2013

The Ask and the Answer av Patrick Ness

Tittel: The Ask and the Answer
Forfatter: Patrick Ness
Serie: Chaos Walking #2
Sider: 517
Sjanger: Dystopi
Baksidetekst:
Fleeing before a relentless army, Todd has carried a desperately wounded Viola right into the hands of their worst enemy, Mayor Prentiss.

Immediately separated from Viola and imprisoned, Todd is forced to learn the ways of the Mayor's new order. 

But what secrets are hiding just outside of town? And where is Viola? Is she even still alive? And who are the mysterious Answer?

And then, one day, the bombs begin to explode...

Mine tanker:
Jeg begynte på The Ask and the Answer rett etter at jeg var ferdig med The Knife of Never Letting Go. Den var utrolig bra. Dessverre ikke fullt så bra som den første, men fortsatt kjempespennende, og den knuste hjertet mitt flere ganger. Jeg elsket boka!

I denne boka forteller både Todd og Viola sin del av historien. Jeg likte det veldig godt! Det var gøy å se Violas syn på historien, og jeg likte å lese hennes del veldig godt. Hun forteller på en annen måte enn Todd. Han snakker mye bredere med yer og ain't mens hun ville si you og isn't. Begge kommer tydelig til liv på den måten. I tillegg er de adskilt i store deler av historien. Derfor var det veldig fint å få Violas del, men det var utrolig trist å lese om dem når de ikke var sammen. Det var så søtt at de hele tiden spurte etter hverandre. De ar så søte sammen!

Verdenen Todd og Viola bor i er ganske interessant. Den er delvis middelalderskk, med hest og kjerre og slikt, men også delvis futuristisk, med romskip og sånne ting. Det er en spennende miks, som funker helt perfekt. Det er ikke noen logiske brister. Heldigvis! Det er utrolig kjipt når det er det.

Det er en del personer i boka jeg ikke er så særlig glad i. Ganske mange av offiserene i Mayor Prentiss hær for eksempel. Mr Hammar er den verste av dem alle! Han er så utrolig usympatisk og slem. Han liker å se at andre har det vondt! Mayor Prentiss er ikke så mye bedre. Jeg greier ikke helt å finne ut hvem han er, men jeg får frysninger av ham.

The Spackle, de som bodde der før menneskene kom, er ganske rare. Jeg håper jeg får vite mer om dem i Monsters of Men. De ser litt ut som mennesker, men er også ganske annerledes. De snakker for eksempel med tankene. Det er litt rart. Gleder meg til å få vite mer om dem.

The Ask and the Answer er en veldig bra bok, og jeg anbefaler den!

Anmeldelse av tidligere bøker:
The Knife of Never Letting Go - bok 1

- Anna


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar