onsdag 4. mai 2016

April - en oppsummering

Sorry, denne er litt sen... Jeg har dessverre ikke hatt tid til å skrive noe her siden april var over. Har vært altfor opptatt med å øve til historie- og kjemiprøver. Men bedre sent enn aldri, er det ikke det de sier? April har vært en måned med utrolig mye å gjøre på skolen, så jeg har dessverre nesten ikke fått lest noe i det hele tatt... Det er grunnen til at det har vært svært få innlegg her i det siste. Sorry.



BØKER
1. Uprooted av Naomi Novik
2. A Darker Shade of Magic av V. E. Schwab

Jaja, det ble bare to bøker denne måneden... Ikke akkurat superfornøyd, men skolen har tatt utrolig mye tid i det siste. Det begynner å nærme seg eksamen, og alle lærerne vil presse inn én prøve til, og til sammen blir det ganske mye. I tillegg prøver jeg å lese en tysk bok, og det tar ganske mye tid. De to bøkene jeg faktisk fikk lest, var utrolig gode, og jeg likte dem begge supergodt. De var veldig forskjellige, selv om begge er fantasybøker. Uprooted er som et eventyr, og A Darker Shade of Magic er ganske mørk fantasy. 

Min favoritt denne måneden var...

A DARKER SHADE OF MAGIC av V. E. Schwab


A Darker Shade of Magic er en av de beste fantasybøkene jeg har lest på lenge! Historien er mørk, og utrolig original. Jeg elsket settingen, og karakterene er fantastiske. Skulle ønske jeg kunne lese bok to med en gang. Les min anmeldelse her.


MANGA
1. Haikyuu!! av Haruichi Furudate
2. Kuroko no Basket av Tadatoshi Fujimaki

Haikyuu!! skrev jeg også om forrige måned. Mangaen handler om Hinata Shouyou som gjør alt han kan for å kunne få spille volleyball, men vil han kunne klare å samarbeide med the King of the Court, Kageyama Tobio?

Haikyuu!! blir bare bedre og bedre ettersom historien utspiller seg. Man møter flere nye karakterer, og det er utrolig gøy å se hvordan de alle samhandler. Dette er helt klart en av de aller beste mangaene jeg har lest, og jeg har også begynt å se animen, som er fantastisk. Jeg kan ikke anbefale Haikyuu!! nok. 

Kuroko no Basket er også en spotsmanga, men her spiller de basketball, ikke volleyball. Alle har hørt om the Generation of Miracles, basketballspillerne fra Teikou Junior High. Disse fem spillerne med gudeliknende egenskaper. Men det går rykter om en sjette spiller, som alle de fem mener er en av de aller beste, fantomspilleren. Når skoleåret starter på Seirin High, får basketballklubben et nytt medlem fra Teikou. Dette er Kuroko Tetsuya. Han er liten og tynn og generelt sett ganske svak. Likevel var Kuroko en av the Generation of Miracles. Kuroko var nemlig den sjette spilleren, fantomspilleren. Kan Seirin lære seg å bruke Kurokos evner?

Jeg har egentlig bare så vidt begynt på Kuroko no Basket. I begynnelsen er serien litt rar, og man innser ganske fort at det er noen spillere med spesielle "evner". Kuroko, for eksempel, er det svært få som legger merke til. Mangaen blir bedre etterhvert, og nå har jeg begynt å like den ganske godt. Den er ikke på langt nær så god som Haikyuu!!, men jeg gleder meg til å se hvilken retning historien kommer til å ta.

Min favoritt denne måneden var...

HAIKYUU!! av Haruichi Furudate


Denne mangaen er rett og slett fantastisk! Det er ikke så mye mer å si enn det. 


FILMER
1. Goodbye Lenin

Jeg har kun rukket å se en film denne måneden, og det var Goodbye Lenin, som vi så i tysktimen. Filmen handler om Berlinmurens fall, og det er en god film. Det er ikke verdens beste film, men den var underholdende. I forhold til en del andre filmer jeg har sett i skolesammenheng, likte jeg den godt.

Denne måneden har jeg ikke kjøpt noen bøker, som jeg er veldig stolt av. For en gang skyld har jeg klart å begrense meg, haha. Nice!

Det var alt for denne gang. Har du hatt en fin måned?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar