mandag 11. april 2016

Uprooted av Naomi Novik

Tittel: Uprooted
Forfatter: Naomi Novik
Sider: 435
Sjanger: Fantasy
Handling:
Our Dragon doesn't eat the girls he takes, no matter what stories they tell outside our valley. We hear them sometimes, from travellers passing through. They talk as though we were doing human sacrifice, and he were a real dragon. Of course that's not true: he may be a wizard and immortal, but he's still a man, and our fathers would band together and kill him if he wanted to eat one of us every ten years. He protects us against the Wood, and we're grateful, but not that grateful.

Agnieszka loves her valley home, her quite village, the forests and the bright shining river. But the corrupted Wood stands on the border, full of malevolent power, and its shadow lies over her life.

Her people rely on the cold, ambitious wizard known only as the Dragon, to keep the Wood's powers at bay. But he demands a terrible price for his help: one young woman must be handed over to serve him for ten years, a fate almost as terrible as being lost to the Wood. 

The next choosing is fast approaching, and Agnieszka is afraid. She knows - everyone knows - that the Dragon will take Kasia: beautiful, graceful, brave Kasia - all the things Agnieszka isn't - and her dearest friend in the world. And there is no way to save her. 

But no one can predict how or why the Dragon chooses a girl. And when he comes, it is not Kasia he will take with him. 

Mine tanker:
Jeg har lenge hatt lyst til å lese Uprooted av Naomi Novik. Jeg visste ikke egentlig hva boka handlet om, men jeg hadde hørt mye bra om den. Så da jeg fikk den av pappa etter at han og mamma hadde vært i London, ble jeg veldig glad. Nå har jeg endelig fått lest boka, og det er jeg veldig glad for. Uprooted av Naomi Novik lever opp til de gode anmeldelsene den har fått.

Boka er basert på polske eventyr. Jeg kjenner ikke til disse eventyrene, men det gjorde ikke noe for meg. Det var ukjent og fascinerende, og jeg likte det supergodt. Det var en slags eventrystemning over boka, og det passet historien godt.

Karakterene er det beste ved boka. Jeg likte kjempegodt å lese om Agnieszka. Hun er kick ass, men også utrolig rotete og klumsete. Det var gøy å lese om hvordan vennskapet mellom henne og Kasia, bestevennen, utviklet seg, og i tillegg likte jeg kjempegodt hvordan hun oppførte seg rundt the Dragon. Hennes protester og han som gikk rundt og var gretten fordi han var så udugelig var kjempemorsomt.

The Dragon var kjempekul. Han er gretten, og hans frustrasjon med Agnieszka var utrolig underholdende. De utfylte hverandre, og det var gøy å se forholdet mellom dem utvikle seg. Det var umulig å ikke bli glad i ham, selv om han i begynnelsen blir fremstilt som en drittsekk.

Historien var veldig søt, selv om den til tider var utrolig mørk. Plottet var fascinerende, men av og til synes jeg problemene ble løst litt for lett. Siden det likevel var vanskelig å vite hva som kom til å skje videre, var det ikke et stort problem for meg. Litt irriterende var det, det må jeg innrømme, men jeg overlevde.

Uprooted er første boka jeg har lest av Naomi Novik, og jeg sitter igjen med mersmak. Jeg har første boka i Temeraire-serien hennes i hylla, så det kan godt hende jeg plukker den opp snart. Har hørt mye bra om den.

Jeg likte Uprooted veldig godt, og anbefaler den virkelig! Plus, coveret er helt nydelig!!

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar