lørdag 2. april 2016

Mars - en oppsummering

Da var mars også over, og nå har det virkelig blitt vår. Jeg er på vei inn i en periode med tentamener og eksamener, så jeg det kan nok hende at det kan bli litt stille her fremover, men jeg skal prøve å skrive noe når jeg har tid.

I påskeferien var pappa og jeg i Italia, i Roma og Napoli, og det var en utrolig spennende opplevelse. Vi fikk sett masse museer og ruiner, og jeg prøvde å lære pappa hvem som er hvem av de greske og romerske gudene. Noe av det beste ved turen var at vi dro til Pompeii, og kombinert med det arkeologiske museet i Napoli, var det en utrolig stor opplevelse for meg. Dere som kjenner meg godt vet at jeg er utrolig interessert i oldtiden og antikken, og skjønner derfor hvorfor dette var så spesielt for meg. Ellers så fikk vi sett utrolig mye forskjellig, og det var en fantastisk fin, men slitsom tur.


BØKER
1. Landline av Rainbow Rowell
2. Library of Souls av Ransom Riggs
3. Brief Lives av Neil Gaiman
4. The Emperor's Soul av Brandon Sanderson
Sider lest: 1,186

Jeg rakk kun to bøker, én tegneserie og én novelle denne måneden, men jeg er veldig fornøyd med det jeg har fått lest. Landline var utrolig søt, og helt i stil med Rainbow Rowells andre bøker. Library of Souls var en god avslutning på en veldig underholdende serie. Brief Lives er det beste volumet i Neil Gaimans The Sandman-serie så langt. The Emperor's Soul er en original og stilig novelle satt i Brandon Sandersons Elantris-verden, men den er ikke direkte koblet til historien i Elantris. Så alt i alt er jeg veldig fornøyd. 

Min favoritt denne måneden var...

BRIEF LIVES av Neil Gaiman


Neil Gaimans The Sandman-serie er helt utrolig god, og serien blir bare bedre og bedre for hvert volum. Brief Lives er volum nummer syv, og er helt klart det beste så langt. Volumet fokuserer på Dream og søsknene hans, og da spesielt Delirium og Destruction. Dette er et helt utrolig volum, og jeg gleder meg til å fortsette serien. Les min anmeldelse her


MANGA
1. Blade of the Immortal av Hiroaki Samura
2. Haikyuu!! av Haruichi Furudate 

Historien om Manji og Rin har endelig kommet til en slutt. Historien bygger opp mot et episk oppgjør mot slutten, og jeg er utrolig fornøyd meg hvordan det endte. Det har vært en helt utrolig reise, og historien har til tider vært utrolig mørk, men likevel har det vært mulig å se lyset. Jeg er litt skuffet over hvordan det endte mellom Manji og Rin, men jeg har innsett at slik jeg ønsket det skulle bli ikke ville ha funket. Blade of the Immortal er en utrolig manga, og jeg er så glad for at jeg startet å lese den. 

Jeg begynte på Haikyuu!! i påskeferien på oppfordring fra en venninne. Jeg var ikke helt sikker på hva jeg forventet meg, og ble dermed overrasket over hvor utrolig god denne mangaen er. Det eneste Hinata Shouyou ønsker å gjøre er å spille volleyball, men blir dessverre skuffet når han finner ut at skolens volleyballag har ett medlem, Hinata selv. Likevel klarer han å skrape sammen et lag, men i deres første offisielle kamp møter de skolen Kitigawa Daiichi. Kitigawa Daiichi har et utrolig sterkt lag, og på laget er Kageyama Tobio, the King of the Court. Laget til Hinata blir knust, og Hinata sverger at han skal slå Kageyama, mens Kageyama irriterer seg utrolig mye over Hinatas sprettenhet. Når de begynner på high school året etter, finner de ut at de har kommet inn på samme skole, Karasuno, og derfor samme volleyballag. Kan dette gå bra? Kan Hinata og Kageyama legge fortiden bak seg og samarbeide?

Karasuno volleyballklubb
Jeg har sjeldent lest en manga som har engasjert meg like mye. Haikyuu!! er utrolig spennende og også kjempemorsom. Den handler om lagspill, drømmer, vennskap, å lære seg å stole på andre, bli mer sikker på seg selv og utrolig mye mer. I tillegg er kampene Karasuno spiller mot andre lag kjempespennende og intense, og man er aldri sikker på om de kommer til å vinne eller ikke. Det er også gøy å se dem samhandle med motspillerne mellom kampene, og se dem få nye venner og rivaler. 

Min favoritt denne måneden var...

HAIKYUU!! av Haruichi Furudate


Haikyuu!! er en av de beste mangaene jeg har lest på lenge, og jeg kan ikke legge den fra meg. Har lest omtrent tre firedeler av mangaen, og kan ikke vente på å finne ut av hva som skjer videre. I tillegg bryr jeg meg utrolig mye om karakterene, og det er kjempegøy å se dem vokse gjennom historien. Anbefales på det sterkeste!


FILMER
1. A Fistful of Dollars
3. Luther
4. Das Leben der Anderen
5. Captain America: The First Avenger
6. På eventyr med Tintin (på italiensk)

Jeg rakk å se en del filmer i mars. A Fistful of Dollars og Hundreåringen så jeg med mamma og pappa, og Tintin så jeg og på TV i Italia. Den var dessverre på italiensk, så vi fikk ikke akkurat med oss det de sa, men det gikk greit siden vi har sett den før. Luther så jeg i historie og filosofi, og Das Leben der Anderen så jeg med tyskklassen. Begge var gode filmer. Captain America så jeg med en venninne. Nå har jeg sett den tre-fire ganger, og den er like gøy hver gang. Det er seks vidt forskjellige filmer jeg har sett, og jeg likte dem alle godt. De var veldig underholdende.

Min favoritt denne måneden var...

CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER


What a surprise! Jeg er litt svak for Cap, og filmene om ham er blant de beste Marvel-filmene. Så det er ikke rart at det var akkurat denne som var min favoritt denne måneden. Det er en veldig god film, og den forklarer hvorfor Steve Rogers blir Captain America på en veldig god måte. Det er rett og slett en film jeg er veldig glad i. 

MINE INNKJØP


Jeg kjøpte to bøker da jeg var i Italia. Hadde egentlig ikke planer om å kjøpe noen bøker denne måneden i det hele tatt, men da jeg kom over The Aeneid av Virgil og The Penguin Book of Classical Myths av Jenny March kunne jeg ikke dy meg. I tillegg fikk jeg tak i The Foxhole Court av Nora Sakavic gratis på Amazon. Jeg har Kindleversjonen av boka, og derfor er den ikke med på bildet. 


Jeg har også kjøpt Right Thoughts, Right Words, Right Action av Franz Ferdinand. I det siste har jeg hørt veldig mye på dem, og de er utrolig flinke. Right Thoughts er muligens albumet jeg liker best, og derfor endte jeg opp med å bestille det fra Amazon.

Hvordan har din måned vært?
Hva gjorde du i påskeferien?

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar