tirsdag 10. mars 2015

Topp 10 den tiende - Topp 10 fan art

Jepp, det er den dagen igjen. Den tiende mars. Som tiden flyr. Hjelp! Det går altfor fort! Vel, sånn er det vel... I dag skal jeg snakke om fan art. For dere som ikke vet hva fan art er, er det kunst laget av fans av en serie, film, bok osv... Det er mange, utrolig talentfulle fans som tenger og maler flotte tegninger, og her vil jeg dele mine ti favoritter med dere.

Noen av dem er favoritter fordi de er utrolig fine, andre fordi jeg synes de er søte eller morsomme. Det vil derfor være litt forskjellig hvor detaljerte og forseggjorte tegningene er, men de er alle blant mine favoritter. Jeg synes det var vanskelig å velge, men her har jeg plukket ut ti tegninger for dere.

Hvis dere vil se bildene i større versjon, er det bare å klikke på dem.

1. 

Dette er rett og slett ett av mine favorittbilder. På bildet ser man Castiel fra serien Supernatural, og ja, han er en engel. Det er så utrolig detaljert og vakkert, og jeg kan ikke forstå hvordan noen kan lage noe så fint. Jeg er helt målløs. I tillegg har jeg dette bildet som låsskjerm på mobilen...

2.

Jeg har alltid likt dette bildet veldig godt! På bildet ser man Thranduil med en ung Legolas fra Hobbiten. Lille Legolas har en liten Gimli-leke i hånda, og jeg synes det er utrolig søtt. Dette er rett og slett et nydelig bilde av far og sønn. Jeg er så imponert over hva folk får til!

3.

Selvfølgelig finnes det mange flotte bilder av the TARDIS fra Doctor Who. Dette bildet har Alicexz, som hun kaller seg på Instagram, laget. The TARDIS er tidsmaskinen the Doctor reiser rundt i. Jeg er så imponert over fargene og teknikken Alicexz har brukt, og det vil alltid være et av mine favorittbilder. Jeg hadde det som bakgrunnsbilde på PC'en ganske lenge, men byttet nylig. 

4.

Det finnes utrolig mye fantastisk Thranduil og Legolas-kunst. Her er et til. Legolas er litt eldre i dette bildet, og man får se ham strekke seg mot stjernene. Jeg elsker det at Legolas ser litt furten ut, og ansiktsuttrykkene er så levende. Det gjelder begge to. Hobbiten-fans imponerer meg stadig vekk når det gjelder fan art. Nå er det dette bildet jeg bruker som bakgrunnsbilde på mobilen.

5.

Enda en TARDIS. Det er så mye fantastisk TARDIS-kunst. Denne tegningen er basert på historien The Snowmen fra Doctor Who. Der stod faktisk TARDISen på en sky, og det var en vindeltrapp opp. På den gamle mobilen min var dette bakgrunnsbildet mitt. Jeg elsker fargene i bildet, og det er rett og slett fantastisk.

6.

Thranduil igjen. Dette bildet ser så utrolig levende ut, og det ser akkurat ut som Lee Pace, som spiller Thranduil i Hobbiten. Jeg har ikke ord. Det er så mange flinke kunstnere der ute, og fan art får ikke nok oppmerksomhet. Det er så mye fantastisk. Dette bildet for eksempel.

7.

Ok, nå er det noe annet enn Hobbiten og Doctor Who. Dette er et bilde av James McAvoy som Charles Xavier i X-Men-filmene. Det ser akkurat ut som James McAvoy, og jeg er spesielt imponert over håret og blomstene. Å tegne hår er vanskelig, og her ser håret perfekt ut. Jeg har ikke noe annet å si enn AMAZING! 

8.

Dette er et av de søteste bildene jeg har sett. Det er et bilde av the Doctor (Matt Smiths versjon) og Amelia Pond fra Doctor Who. Tegnestilen er så søt! Tegneren har tegnet en scene som ikke skjedde, men som de fleste skulle ønske skjedde i serien. Den er bare så søt. 

9.

Teknisk sett er ikke dette et av verdens beste bilder, men jeg liker det utrolig godt likevel. Tegningen er av Will Solace og Nico di Angelo fra bokserien Heroes of Olympus av Rick Riordan. Det er utrolig mange dedikerte fans av Rick Riordans bøker som tenger utrolig mye bra, og dette er mitt favorittbilde. Forholdet mellom disse to karakterene er mye bygget på det faktum at Will er sønn av Apollo og en healer. Det er derfor han sier: "I swear this is medical treatment." Nico, derimot, trenger ofte legehjelp og er en ganske negativ person som svarer: "I doubt!" Jeg liker dette bildet så mye, og frem til nå nylig hadde jeg dette som profilbildet på Twitter. 

10.

Siste bilde. Jeg måtte ta dette med. Da jeg så det, holdt jeg på å le meg ihjel. Bildet viser alle medlemmene av ringens brorskap i Ringenes herre. Fra venstre ser man Samwise Gamgee (Sam), Frodo Baggins, Aragorn, Boromir, Legolas, Gimli, Meriadoc Brandybuck (Merry (han heter Munti på norsk)), Peregrin Took (Pippin) og til sist, men ikke minst Gandalf på segwayen. Hele bildet er latterlig. Sam og Frodo i kruven, Merry og Pippin i det rosa barnesetet, Gimli som ikke rekker ned til pedalene, glitteret rundt Legolas og det faktum at det står VROOM ved Gandalf. Dette bildet må dere trykke på for å se større! 

Hvis noen av dere vet hvem som har tegnet noen av disse bildene, hadde det vært veldig fint om dere kunne si det til meg. Jeg liker best å kunne fortelle hvem kunstneren er.

Har dere sett mye fan art? Eller var dette deres første møte med dette fenomenet?
Har dere noe fan art dere liker spesielt godt? 
Hva synes dere?

- Anna

2 kommentarer: