onsdag 10. desember 2014

Topp 10 den tiende - Topp 10 bilder jeg har tatt i år

Dette er dessverre den siste Topp 10 den tiende-posten. Jeg tror ikke jeg kommer til å fortsette til neste år. Dette skyldes rett og slett at jeg ikke har noen flere idéer til temaer, og det vil kanskje være litt kjedelig med de samme temaene om igjen? Det hadde vært fint å høre hva dere synes, og om dere har noen forslag til temaer hvis dere vil at disse postene skal fortsette.

I dag skal det handle om fotografi, og her kommer de ti beste bildene jeg har tatt i år. Hvis dere vil se bildene i full størrelse, er det bare å trykke på dem. Bildene er tatt med Nikon D3200, og de fleste er redigert bittelitt i Photoshop Elements 11.

1.

Alle bildene av ender er tatt i Fredrikstad. Jeg er veldig fornøyd med hvordan de ble, og dette er det jeg liker best. Bildet er beskåret i Photoshop. 

2.

Bildet er tatt i Frankrike. Vi var på ferie i Sør-Frankrike i sommer. Jeg er veldig fornøyd med hvordan fargene ble i dette bildet. Bildet er beskåret i Photoshop, men jeg synes det er nesten like fint uten beskjæringen. 

3.

Dette bildet av en stokkrose ble tatt i en liten landsby i Frankrike. Det var en veldig fin by, og jeg liker godt hvordan bildet ble. Det vite og grønne i bakgrunnen mot den helt vite (nesten litt lilla) og rosa blomsten funker veldig bra, og jeg liker godt at bakgrunnen ble blurry. Jeg kan ikke huske om jeg har gjort noe særlig med bildet i Photoshop... I så fall var det bare beskjæring. 

4.

Enda en liten and fra Fredrikstad. Endene var utrolig nærme oss, så det var veldig lett å ta bilder av dem. Jeg liker dette bildet godt fordi man kan se vanndråpene på anden, og vannet er gjennomsiktig - vi kan se beinet til anden. Bildet har blitt beskåret, og jeg har endret litt på lysbalansen i bildet; det var opprinnelig veldig lyst.

5.

Dette er en katt vi møtte på i Frankrike. Jeg synes den var veldig søt og stoppet for å ta bilde av den. Hvis du synes det er mange feriebilder her, er det fordi jeg for det meste tar bilder når jeg er på ferie. Uff, det burde jeg endre på... Bildet er beskåret i Photoshop, og jeg har endret på lysbalansen; det var mye lysere, og jeg har boostet opp fargene litt. 

6.

Andemor fra Fredikstad. Jeg er veldig fornøyd med hvordan vannet ble i dette bildet. De store kontrastene skaper dynamikk i bildet, og jeg liker det veldig godt! Bildet er beskåret i Photoshop.

7.

Christian Katt <3 Dette er katten vår. Han er oppkalt etter Christian kvart (Christian 4.). Det var ikke meg som fant på navnet... Han ser litt grumpy ut i dette bildet, men det er et av de beste bildene jeg har tatt av ham i år. Han ser rett i kameraet, og han har et godt uttrykk. Bildet er beskåret i Photoshop.

8.

Dette bildet tok jeg da vi kjørte "Det gule toget" fra Frankrike mot Andorra. Det er en slags mast av noe slag... Jeg synes bildet ble veldig kult, og jeg er godt fornøyd meg det. Bildet er faktisk ikke redigert i det hele tatt. Det enenste er at jeg har skrevet inn URL'en min, slik at ingen kan ta bildet og utgi det for å være deres.

9.

Dette bildet er tatt inne i en kirke i Carcassone, en borgby i Sør-Frankrike. Jeg liker veldig godt hvordan lysene ble seende ut; jeg var veldig spent på hvordan de kom til å se ut. Bildet er beskåret i Photoshop, og jeg har endret på lysbalansen i bildet. Det var veldig mørkt siden det er tatt inne i en mørk kirke.  

10.

Dette er et bildet av duftoljebrenneren min. Jeg kunne tydelig se røyken stige opp, og det var veldig kult. Jeg tok frem kameraet mitt, og etter noen forsøk satte jeg på lampa mi; da kunne jeg lettere se røyken på skjermen. Det du ser her er resultatet. Bildet er rettet opp og beskåret i Photoshop.

Her kommer et andebilde til, selv om jeg har vist ti bilder. De var bare så utrolig søte :)


Tar du bilder? 
I så fall, er det noen du vil dele med meg?

Takk for et fint år med Topp 10 den tiende. Jeg har kost meg med å lage disse postene, og jeg håper dere har synes det har vært like gøy å lese dem. Kanskje har du fått noen idéer eller inspirasjon? Jeg håper dette har vært en hyggelig opplevelse for dere. Og ikke glem, hvis dere vil jeg skal gjøre det igjen til neste år, tar jeg gjerne imot forslag til temaer. Jeg har rett og slett ikke peiling selv...

- Anna

4 kommentarer:

  1. Flotte bilder, Anna :) Klare og skarpe. Jeg like spesielt godt hvordan man ser krusningene i vannet på det siste bildet. For min del blir det mest mobilbilder, vi har et Nikon D et eller annet som vi fikk av svigerfar da han kjøpte seg nytt kamera, men jeg er ikke noe flink til å ta gode bilder dessverre.

    Ha en fortsatt god førjulstid :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Jeg er ikke så utrolig flink jeg heller, men av og til får jeg et blinkskudd. Du får ha en god førjulstid du også :)

      Slett
  2. Elsker topp 10 postene dine, så blir trist om du slutter med dem. Men ser det kan være vanskelig å finne inspirasjon til hva man skal skrive om av og til. Om du fremdeles har lst å lage topp ti lister så kan du jo kanskje prøve top ten tuesday av broke and bookish (http://www.brokeandbookish.com/p/top-ten-tuesday-other-features.html)

    Kjempe fine ilder, inspirerte meg til å tørke stør av mitt igjen. Jeg har lyst til å begynne å ta flere bilder igjen med mitt speilrefleks kamera.

    Forslag til topp 10 innlegg:
    bøker fra ulike sjangere, filmer fra ulike sjangre, musikk fra filmer, musikk fra tv serier, sanger du skulle ønske tilhørte en bok, favoritt film plakater eller bokomslag?

    Men øsnker deg lykke til og God Jul!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Det er hyggelig å høre at du liker Topp Ti-postene mine! Jeg har fortsatt lyst, men som du skjønner har jeg ikke så mange gode idéer...

      Kanskje jeg skal ta en titt på Topp Ten Tuesday, selv om jeg mest sannsynlig ikke har tid til det... Uff, jeg har altfor mye å gjøre...

      Så hyggelig at du liker bildene mine! Det er gjør meg veldig glad å høre :)

      Det var mange gode forslag. Kan hende jeg bruker noen av dem, og da blir det kanskje Topp Ti til neste år også. Det hadde vært gøy!

      God jul til deg og :D

      Slett