søndag 14. desember 2014

Blade Runner

I familien vår har vi i det siste valgt en film hver vi skal se på lørdagene. Mamma, Anders og jeg har valgt tidligere, og denne gangen var det pappa sin tur. Han valgte Blade Runner, en science fiction-klassiker av Ridley Scott (Gladiator) fra 1982. Jeg likte filmen godt, men den var ganske forstyrrende.

Filmen handler om Rick Deckard (Harrison Ford) som må finne og drepe fire replikanter, kunstige mennesker. Disse replikantene har stjålet et romskip og returnert til jorda for å finne skaperen deres. Siden replikantene blir regnet som farlige, må Rick Deckard, en Blade Runner - en type spesialpoliti, finne og drepe dem. Filmen er basert på boka Do Androids Dream of Electrical Sheep? av Philip K. Dick.


Jeg gledet meg til å se Blade Runner, og av oss som ikke hadde sett filmen før; det vil si mamma, Anders og meg, var det nok jeg som likte den best. Anders fortalte oss stadig hvor forstyrrende filmen var, og mamma forlot TV-rommet litt over halvveis i filmen. Hun synes den ble for voldelig. Jeg kan si meg enig i at noen av scenene var ganske ekle, men jeg må innrømme at jeg til tider har sett verre. Håper ikke mamma eller pappa leser dette... Men en ting er klart; det er en grunn til at det er 15-års-aldersgrense på filmen. 

Det er Harrison Ford som spiller hovedrollen, Rick Deckard, i Blade Runner. Han er mest kjent som Han Solo fra Star Wars og Indiana Jones fra Indiana Jones-filmene. Jeg synes han gjorde en god rolle i denne filmen, men han er ikke så kjekk som alle skal ha det til. Spesielt ikke nå lenger. Nå er han gammel... 

Det var veldig lett å se når filmen var laget. Damene hadde puddelhår, og klesstilen var inspirert av 80-tallet. Det skal forestille 2019, men jeg tror ikke verden kommer til å være sånn om 5 år. Jeg håper virkelig ikke verden kommer til å være så deprimerende og mørk i 2019. I tillegg regnet det utrolig mye...

Man skulle trodd at spesialeffektene ville vært dårligere siden filmen er fra begynnelsen av 80-tallet (1982). Det er overraskende bra! Så lenge det er bedre enn Star Trek (serien - den originale med Spock og Kaptein Kirk) er jeg glad. Det så ikke så fake ut, og det var ikke noe som så ut som isopor. Det er et pluss. 

Historien i filmen var bra. Det var spennende, og jeg hadde veldig lyst til å vite hvordan det kom til å ende. Til tider var det litt forvirrende, men ikke så forvirrende at jeg ikke skjønte noe. Dette trakk ikke filmen ned noe særlig i mine øyne. 

Musikken i filmen var ganske merkelig. Det passet godt til filmen, men var utrolig snål... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det passet bare veldig bra. Dette gir sikkert ikke noe mening... Unnskyld... 

Alt i alt likte jeg Blade Runner, men den var litt forstyrrende. Jeg vil ikke anbefale den til noen under 15 år, og du må tåle litt blod og gørr.

- Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar