onsdag 31. desember 2014

2014 - en oppsummering

2014 har vært et godt år for meg. Hvordan kan jeg oppsummere 2014? Vel, jeg har blitt ferdig med ungdomsskolen og begynt på videregående. Der har jeg fått mange nye venner. Jeg har faktisk funnet folk med samme interesser som meg, helt utrolig! Jeg trengte et miljøskifte, og det var utrolig deilig da det skjedde.

Jeg var redd for at jeg ikke skulle kjenne noen i klassen min, jeg søkte på en spesiell linje (stuespesialisering med internasjonalisering), og jeg viste ikke om noen som hadde søkt samme linje som meg. Bortsett fra Helene, da, som jeg ble kjent med på dramaen. Det viste seg at jeg kjente mange i klassen fra før av, og jeg ble fort kjent med resten. Så godt som jeg likte den gamle klassen min, må jeg innrømme at jeg ikke savner den noe særlig. I den nye klassen min er mange flere mye likere meg, og jeg trives supergodt.

Andre ting jeg har gjort i år er at jeg har vært i Frankrike med familien min. Jeg har spilt Mord over en lav sko av Knut Nærum med dramagruppa mi, og jeg var på DUS-seminar i Stavanger. DUS, den unge scene, er et prosjekt for ungdomsgrupper som driver med teater. Hvert andre år arrangeres DUS, og da skrives det seks-syv nye manus som gruppene som deltar skal spille. I år spiller gruppa mi et stykke om mobbing, og vi skal sette det opp i februar-mars neste år. Jeg ble sendt i stedet for læreren vår, fordi jeg er eldst. I Stavanger lærte jeg mye nytt, og ble kjent med noen nye folk. Veldig koselig.

Ellers er det ikke så mye spennende som har foregått i livet mitt. Jeg ble seksten i vår, men det er vel det. Jeg har for det meste brukt tiden min sammen med venner, med en bok eller en TV-serie, og i det siste har jeg begynt å spille litt Pokémon igjen. Hadde glemt hvor gøy det er :)

Bøker:
Da året startet, hadde jeg et mål om hvor mange bøker jeg skulle lese. 50. Men etter som tiden gikk, så jeg at jeg kom til å rekke flere enn det, så jeg skrudde målet opp til 60. Nå er jeg på 62. Jeg er veldig fornøyd. Jeg har lest mange veldig gode bøker i år, og noen ikke fullt så gode. 2014 har vært et godt leseår. 

Årets favoritt er litt vanskelig å kåre. Det er enten More Than This av Patrick Ness, Good Omens av Neil Gaiman og Terry Pratchett, Fangirl av Rainbow Rowell eller Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke. Jeg tror jeg må si at det var Jonathan Strange & Mr Norrell. Det var boka som gjorde mest inntrykk på meg, og som overasket meg mest. 

Filmer:
Jeg har sett mange filmer i år. Overraskende mange. Det har vært varierende hvor godt jeg har likt dem, men noen har gjort spesielt inntrykk på meg. Marvels Guardians of the Galaxy for eksempel. Jeg har ikke vært så utrolig imponert over Marvelfilmer før, men Guardians imponerte meg stort. Jeg likte den utrolig godt, og så den to ganger på kino.

En annen som imponerte meg var X-Men: Days of Future Past. Jeg har ikke sett noe X-Men før, men ble helt hekta etter at jeg så filmen. Jeg gikk til og med så langt som å kjøpe et samlesett av alle DVD'ene som var kommet ut til da.

The Book Thief overrasket meg også veldig. Jeg hadde ikke trodd at filmen kom til å bli så god, men det gjorde den. Jeg er så imponert, og så fikk jeg tre DVD'er av den til jul... Haha, måtte bytte noen av dem. Godt gjort, familie, godt gjort.

Det er andre filmer jeg også kunne ha nevnt, men dette var de som virkelig imponerte meg. Jeg kunne også ha nevnt The Hunger Games: Mockingjay Part 1. Likevel er årets favoritt Hobbiten: Femhærslaget. Jeg tror aldri jeg har grått så mye under en film noen gang. Det var rett og slett helt grusomt, men samtidig var filmen fantastisk. Det var en verdig avslutning på Hobbiten-trilogien. Jeg blir trist når jeg tenker på at det var den siste filmen fra Midgard vi vil få se på en god stund.

TV-serier:
Jeg har sett flere TV-serier i år enn i fjor. Det har vært et godt år for TV-serier, og jeg har blitt hekta på mange flere. Jeg er litt skuffet over at jeg ikke har fått sett mer av Supernatural eller Merlin, men jeg har vært opptatt med så mange andre serier. Det er mange som har utmerket seg i år, og jeg har fått flere nye favoritter. For eksempel krimseriene Whitechapel og How to get away with Murder. Begge er fantastiske serier.

I Doctor Who-universet har vi fått en ny Doctor. Peter Capaldi har utmerket seg som en litt gretten Doctor, men jeg liker ham veldig godt. Mange har sagt at de måtte varme opp til ham, men jeg likte ham helt fra starten av.


Serien som utmerket seg mest var britiske In the Flesh. Jeg er vanligvis ikke så veldig glad i zombieapokalypser, men In the Flesh er annerledes. Her får zombiene medisiner, og derfor kan de leve som vanlige mennesker. Med fantastiske karakterer og uforglemmelige historier er dette min favorittserie i år. I tillegg tar serien opp mange viktige temaer, som f. eks. å ikke godta seg selv, finne ut hvem man er, undertrykkelse, rasisme, homofili osv... Dette er en veldig viktig serie, og jeg håper virkelig den får en sesong til.

Fotografi:
Jeg har ikke fått tatt så mange bilder i år som jeg skulle ønske, men noen har jeg fått tatt. De fleste ble tatt da jeg var på ferie. Her kommer mitt favorittbilde fra i år:


Som dere kan skjønne har 2014 vært et flott år for meg, og jeg håper det har vært like bra for dere også. Jeg håper 2015 vil bli like bra!

Godt nyttår, alle sammen!

- Anna

8 kommentarer:

  1. Fin oppsummering! Glad du trives på skolen!

    SvarSlett
  2. La deg til på bloggen min jeg, som blogger og lese i!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er alltid veldig hyggelig å høre! Tar en titt på bloggen din nå, og, wow, for en godt skrevet bio!!!

      Slett
  3. Det høres ut om en spennende linje, gikk selv bare på vanlig studiespess. og det er bra at du trives! Og å gå på drama høres veldig gøy ut.
    Wow 62 bøker er bra, fikk bare lest 39 jeg :-( Og har notert meg favorittbøkene dine sånn at jeg kan prøve å få lest noen av dem I 2015 :-D
    mine favorittserier fra i år har blitt de med superhelter i, agents of Shield, arrow og Flash. Pluss True Detective som jeg så I juleferien da.
    Så.fint bilde du har tatt. Og jeg er også veldig fornøyd med 2014. Jeg fikk reist på språkkurs til frankrike, og begynte å studere, noe som var tungt men kjempegøy. Jeg håper 2015 blir like bra eller bedre!

    Godt nyttår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow, det høres ut som om du har hatt et utrolig spennende år!

      Linja jeg går på er nesten som vanlig studiespess. Eneste forskjellen er at vi har litt mer fokus på engelsk, og vi har en ekstra time i uka hvor vi lærer om IB (en linje i andre og tredjeklasse hvor alt går på engelsk og som er internasjonalt godkjent).

      39 bøker er veldig mye det og! Man må lese så mye man får tid til. Hvilke var dine favorittbøker i 2014?

      Er Agents of SHIELD bra? Jeg har lurt veldig på å begynne på den. Og True Detective? Er den bra?

      Håper du får et fantastisk år!

      Slett
    2. Åh å kult, elsker språk og engelsk litteratur var mitt favorittfag på videregående (vedsiden av matte (haha, er litt mattenerd :P ))

      Mine favoritter var Heir of Fire, som er bok 3 i Throne of Glass serien, Odinsbarn, Fangirl, the Darkest Minds, Angelfall, Pivot Point og Jelliecoe Road. Haha, leste mange bøker jeg likte kjempegodt.

      Liker Agents of SHIELD veldig godt. Midt i andre sesong så passet det veldig godt sammen med den siste captain America filmen også så det var ekstra gøy, haha. True Detective minner veldig om filmen Winter's Bone som Jennifer Lawrence er med i om du har sett den? Sånn hillbilly-USA der det er mange som driver med ulovlige ting, også handler det om to politietterforskere der. Det er veldig creepy men var derfor jeg likte det så godt, haha.

      Slett
    3. Haha, jeg er også litt mattenerd... Jeg er også veldig interessert i engelsk, så det er spennende.

      Har ikke lest så mange av dem, men jeg har veldig lyst til å lese Throne of Glass-serien, og Odinsbarn har jeg stående i hylla mi. Skal prøve å få lest den i år.

      Jeg har planer om å se Agents of SHIELD og flere Marvel-filmer. Har kun sett the Avengers, Thor 1 og 2 og Guardians of the Galaxy.

      Det kan nok hende jeg prøver meg på True Detectiv også, men jeg ser allerede veldig mange serier, og har veldig mange jeg har lyst til å se... For mange serier, for liten tid :P

      Slett